• 0

Sparring partner

Ik moet zeggen dat deze site prima geschikt is om een vraag of idee te deponeren en de response is over het algemeen prima. Maar een goed gesprek zonder de remming van het publiek maken van je idee en vertraging van een forum werkt in sommige gevallen toch beter. Ik heb zelf een sparring partner voor mijn marketing vragen die mij weer gebruikt om te sparren over z'n technische vragen. Een kwartiertje sparren levert me een hoop vragen en een paar hints op die m'n ideeen concreter maken, me laten twijfelen of helemaal de grond in boren. Het idee is dan ook niet gelijk een oplossing te krijgen voor je probleem of vraag maar om het meer inzichtelijk te maken. Even denken met twee paar hersens.

 

Hebben jullie ook een sparring partner? En zou het een idee zijn om hier op het forum iets als een vraag & aanbod afdeling te maken voor sparring partners? Ik wil zelf best eens wat gaten schieten in iemands technische plannen ;D

 

Voor de mensen die de term sparren niet kennen:

 

1. To fight with an opponent in a short bout or practice session, as in boxing or the martial arts.

2. To make boxing or fighting motions without hitting one's opponent.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Jacobien

Goed plan!!

Ik heb zelf een soort sparringpartner, maar sta open voor anderen en wil zelf ook natuurlijk sparring partner zijn.

1+1=3 zullen we maar zeggen. ;)

Jacobien

Link naar reactie
  • 0

Mijn partners en ik werken altijd zo.

 

Ik weet alles van de techniek, de ene partner weet weer alles van marketing en sales , en de andere heeft weer heel andere qualiteiten.

 

Af en toe, als we een beetje op een dood spoor komen, dan gaan we gewoon kritische vragen op elkaar afvuren. Zo leer je niet alleen wat er eigenlijk allemaal om je heen gebeurd, maar kun je soms ook eureka momenten krijgen doordat je je eigen vakgebied in jip-en-janneke taal mag uitleggen.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Altijd handig een "denktank" om je heen te hebben

 

Het sparren gebeurd bij ons meestal tijdens de lunch. Lopende zaken doornemen, ideeën op tafel leggen, even met z'n allen naar oplossingen zoeken.

 

En voor jullie "externe sparring partner behoefte"?

Het is mijn ervaring dat mensen van buitenaf die onbetaalbare frisse kijk hebben!

Link naar reactie
  • 0

En voor jullie "externe sparring partner behoefte"?

Het is mijn ervaring dat mensen van buitenaf die onbetaalbare frisse kijk hebben!

 

Iets waar ik zeker over na ga denken.

 

Ideeën, opmerkingen en of vragen omtrend onze produkten en diensten hoor ik natuurlijk altijd graag.

 

"Misschien eens een spar-meeting organiseren" ;)

Link naar reactie
  • 0

Nou komen we ergens, Annedien en little monkey, goed idee. Ben ik bij.

 

Ik werk alleen en kan af en toe wel wat feedback gebruiken. Bovendien kom je zelf op veel meer ideeen wanneer je het hardop zegt.

 

Handig als het een terugkerend fenomeen is op een vaste dag (elke maand/2 maanden/kwartaal) en locatie (?)...

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Het mooie van mijn sparring partner is dat ik hem en hij mij gewoon op het moment belt dat je ergens over wilt brainstormen. Zo'n sessie op vaste momenten is volgens mij een stuk minder effectief. Afgezien van het feit dat je het 1 op 1 hoort te doen (met meer mensen wordt het of een vergadering of een borrel) zijn veel vragen/ideeen niet geschikt om een paar weken te laten liggen.

 

Inderdaad is een blik van buitenaf ideaal. Ik werk nu in m'n eentje maar het sparren bij m'n vorige werkgever was heel anders. Je 'tegenstander' kent heel het project al en bekijkt het veel te functioneel om echt nieuwe ideeen/inzichten op te doen.

 

Carolien: heb even op je site gekeken en kan me voorstellen dat je wel eens een sparringspartner nodig hebt, alleen maar ideeen om je heen heel de dag ;) Leuk initiatief. Vind alleen dat flow diagram niet zo handig; niet goed leesbaar op mijn scherm en voor mij wel een erg technische aanpak (schrikt misschien af)

Link naar reactie
  • 0

Altijd handig een "denktank" om je heen te hebben

 

Het sparren gebeurd bij ons meestal tijdens de lunch. Lopende zaken doornemen, ideeën op tafel leggen, even met z'n allen naar oplossingen zoeken.

 

En voor jullie "externe sparring partner behoefte"?

Het is mijn ervaring dat mensen van buitenaf die onbetaalbare frisse kijk hebben!

 

Ik heb laatst mn moeder als "sparringpartner" gebruikt. Zij heeft echt 0,00000 ervaring met computers (weet niet eens waarvoor een startknop dient en interesseert haar ook vrij weinig. Met veel moeite zal ze de uitknop weten te vinden).

 

Omdat we best ingewikkelde techniek gebruiken heb ik het eens op mn moeder losgelaten en mijn verrassing was echt enorm toen ze het hele concept in 1 keer snapte. Zij zit namelijk niet vastgeroest in de vaste kadertjes die we in 10 jaar windows hebben opgelopen.

 

Zij snapte meteen alle voordelen en nadelen van het systeem terwijl ik ook genoeg "professionals" ditzelfde heb voorgelegd.

 

Deze "professionals" konden NIET begrijpen hoe het werkte.

 

(voor de verduidelijking: Wij maken embedded thin client platforms op basis van OS/linux en ultracheape hardware zonder bewegende delen)

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet zo zeer sparren Poltergeist maar meer usability studie. Bij de laatste geef je de gebruiker een opdracht en laat hem/haar vertellen wat ze gaan doen en verwachten als ze iets. Als je het goed doet stuur je ze hierbij absoluut niet. Hele goede manier om een product te testen. Bij sparren wil ik een propositie aan iemand voorleggen en hem/haar overtuigen dat die goed is en verwacht dan een berg vragen/kritiek. Bij voorkeur heeft de partner wel iets (of zelfs) aan achtergrond in het onderwerp.

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet zo zeer sparren Poltergeist maar meer usability studie. Bij de laatste geef je de gebruiker een opdracht en laat hem/haar vertellen wat ze gaan doen en verwachten als ze iets. Als je het goed doet stuur je ze hierbij absoluut niet. Hele goede manier om een product te testen. Bij sparren wil ik een propositie aan iemand voorleggen en hem/haar overtuigen dat die goed is en verwacht dan een berg vragen/kritiek. Bij voorkeur heeft de partner wel iets (of zelfs) aan achtergrond in het onderwerp.

 

Je wilt niet weten wat ik erna voor een kritische rotvragen kreeg waar ik echt geen antwoord op wist. Ik heb er in ieder geval heel erg veel aan gehad. Juist de "domme" vragen hebben me een groot inzicht gegeven

 

Mensen met een achtergrond in IT zijn het veel te vlug met me eens. De enige vragen die ik daar van krijg zijn meestal toch technisch en daar heb ik niets aan.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Je wilt niet weten wat ik erna voor een kritische rotvragen kreeg waar ik echt geen antwoord op wist. Ik heb er in ieder geval heel erg veel aan gehad. Juist de "domme" vragen hebben me een groot inzicht gegeven

Absoluut met je eens en dit soort 'studies' is ook zeker voor iedere ontwikkelaar aan te raden. Je eigen product ken je veel te goed om te kunnen testen of het werkt, logisch en volledig is. Doe dit zelf ook met mijn producten en sla mezelf wel eens voor het hoofd dat ik dingen niet zelf heb gezien. Ik noem het alleen geen sparren :)

 

Mensen met een achtergrond in IT zijn het veel te vlug met me eens. De enige vragen die ik daar van krijg zijn meestal toch technisch en daar heb ik niets aan.

Welke IT'ers gebruik je dan? Ik gebruik het sparren meestal ook niet voor echt technische problemen maar meer de rand gebieden. User interfaces, functionaliteit e.d. Daarvoor zou een IT'er (mits hij niet aan het product en liefst niet met dezelfde taal e.d. als ik gebruik werkt) prima geschikt zijn. Omgeving en relatie de persoon zijn ook nog factoren natuurlijk. Dakterras met een koud biertje of op kantoor iemand van z'n werkplek wegrukken scheelt nogal wat.

Link naar reactie
  • 0

 

Welke IT'ers gebruik je dan? Ik gebruik het sparren meestal ook niet voor echt technische problemen maar meer de rand gebieden. User interfaces, functionaliteit e.d. Daarvoor zou een IT'er (mits hij niet aan het product en liefst niet met dezelfde taal e.d. als ik gebruik werkt) prima geschikt zijn. Omgeving en relatie de persoon zijn ook nog factoren natuurlijk. Dakterras met een koud biertje of op kantoor iemand van z'n werkplek wegrukken scheelt nogal wat.

 

 

Allerlei mensen uit allerlei disciplines die ik hier op mijn werk tegenkom (telecomboer uit het zuidelijkste zuiden van het land).

 

Uiteindelijk snappen ze wel de voordelen maar de enige vraag die je krijgt is "Hoe kan dat ?", en niet zoiets als "Is het oneindig schaalbaar ? Wat voor eisen zijn er aan de hardware en het netwerk ? Kun je redundantie en load balancing toepassen ?"

 

Alleen de hardcore unix goeroes heb ik hier iets aan. Zij kennen die techniek al vanaf de jaren 80 (ja... wij doen echt niets nieuws) en hoeven zich niet de kop te breken over hoe een computer zonder windows kan werken.

The future is open !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.