klasse, die link! Werkt.
Heb het aangehoord, wat een eindeloos lang en vooral amerikaans verhaal (veel herhalingen), maar er zitten wel een paar aardige dingen in.
Voor de mensen die niet een uur naar wendy weiss willen luisteren, een kleine samenvatting met de punten die ik heb opgepikt:
Zie het niet als een 'cold call', maar als een 'introductory call'.
1): 'Warm-up'; make a plan.
What do I sell? What are the benefits for my client?
Who is going to buy my product? Make a profile of the ideal client and search for them (with help of the library?).
Make a script. In spreektaal! Zorg dat je voorbereid bent op alle vragen en zorg dat ze vragen wat je wilt. Als je een afspraak wilt maken, vergeet niet er om te vragen.
2): Practice. Oefen tot in den treuren. Let op wat je zegt, en vooral hoe je het zegt. Oefen met mensen van je werk/familie/etc. Gebruik je eigen vm of antwoordapparaat en luister naar je eigen stem. Waar leg je de klemtoon?
3): Perform, make the call. Zorg dat je in de eerste 15 seconden hebt gezegd wie je bent, waarvan je bent en wat de voordelen zijn van je product. Wees enthousiast, oprecht en geconcentreerd. Zorg dat je je manier van praten aanpast aan je 'klant' (tempo, stijl, niet dialect...).
Vragen die je jezelf moet stellen: Why do they need me? Geloof je in je eigen product? Wat zijn alle negatieve gedachtes die je hebt waardoor je niet belt? Waar zijn die op gebaseerd? Hoe kun je ze weerleggen?
Wanneer je op een afspraak aanstuurt, stel voor dat je jezelf wilt introduceren, dat je niet teveel tijd vraagt en geef 2 opties van wanneer dat zou kunnen. (deze of volgende week?).
Zo, hopelijk hebben jullie er wat aan. Als er iets essentieels mist, dan lees ik het wel!
gr. Carolien