Ik kende dat Bass-model eerlijk gezegd niet, maar blijf me afvragen of zulke macro-modellen op micro-niveau toe te spitsen zijn. Om binnen de totale vraag bovendien te kunnen differentiëren, zul je toch ergens extra gegevens vandaan moeten halen. Ga weer terug naar kleurentelevisies: zou je aannemen dat bijvoorbeeld het aandeel dure design-toestellen overal gelijk is, of kan dat wellicht samenhangen met welstandsklassen in je regio? In food is al jaren sprake van sensus-data (alle kassagegevens van alle supermarkten in één database), maar dat ideaal is ook nog lang niet gerealiseerd.
Karma? Daar staat minimaal onthoofding op! 8)
onthoofding nogwel *wegduikt* :D
*vanachter de kast roept*:
Als het model een beetje aardig is uitgewerkt zal het wel rekening houden met de verschillende inkomensklassen binnen je regio... maar ik ben het met je eens dat dat op regionaal niveau niet als basis kan dienen. Het zou ook wel heel naief zijn als je dat als basis voor je beslissing zou nemen... De basis van een klein (regionaal) bedrijf is toch gedeeltelijk een *niet van duitste uitspraken houdt :D* fingertoppen gevoel... om weer op de fijne kijkkastjes terug te komen... ook al heb je een rijke omgeving... als al die rijke mensen geen geld over hebben voor protserige tv's zal het ook niet verkopen... dat zul je toch zelf moeten inschatten.
wat ik meer wou aangeven met mijn opmerking over dat het model niet handig zou zijn voor beginnende webbouw bedrijven, is dat er soms best behoefte is aan een speciefieke dienst. Maar als je alles op één bult gooit je nooit op een positief resultaat komt. Zeker niet in deze tijd... dat een testcase dus onzinnig zou zijn. Maar dat een uitwerking van een voorbeeld-model/manier van kijken naar je omgeving, best een aantal mensen kritisch tegen hun startideën aan zouden kunnen laten kijken... lijkt mij beter dan tegen een voorspelbaar negatief stel statistieken op te lopen... (ik hoor mijn docenten in mijn achterhoofd al schreeuwen dat ik niet mag stellen voordat ik ze pas goed heb bekeken en berekend ;D)