• 0

rekening courant schuld, stoppen onderneming

Ik heb een flinke rekening courant schuld (ton) opgebouwd bij mijn eigen BV (verder geen personeel). Op zeer korte termijn moet ik stoppen met de onderneming (geen winst meer, eigen salaris kan niet meer betaald worden).

Kan ik alsnog met een dividend constructie mijn rekening courant schuld beperken/vereffenen?

 

Andere forumleden hebben iets dergelijks betreffende RC/dividend ooit al gepost, echter ik zit met het geval dat de boel opgedoekt gaat worden en dat ik wil weten of en hoeveel die RC-schuld mijn priveleven verder gaat beinvloeden.

Schuldeisers zijn er niet, tenzij het de belastingdienst wordt voor vorderingen over de laatste 4 maanden.

 

Op welke manier kan ik het beste stoppen met de onderneming?

 

Is faillissement en schuldsanering de enige oplossing?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is faillissement en schuldsanering de enige oplossing?

Als de BV en jij (naast je schuld aan de BV) verder geen schulden hebben, is faillissement of schuldsanering totaal niet aan de orde. Een dividendconstructie (of verrekenen met salaris) kan, maar je moet er wel rekening mee houden dat een deel naar de fiscus gaat - dat gebeurt toch al als je de BV opdoekt. Hoeveel is afhankelijk van hoeveel je zelf in de BV hebt gestoken (gestort als kapitaal danwel het bedrag dat je voor de aandelen hebt betaald als je de BV van iemand anders hebt overgekocht). Over dat deel hoef je namelijk geen belasting te betalen.

 

Wat de beste handelwijze is, kan beter door iemand met inzicht in de feitelijke situatie worden bepaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is faillissement en schuldsanering de enige oplossing?

Dat zou wel raar zijn als er geen schulden zijn. Overigens zal er op de balans duidelijk moeten zijn wat er nog 'tegenover' de RC verhouding staat. links een tegoed van een ton maar rechts helemaal niets bestaat natuurlijk niet. In het gunstigste geval staat er enkel het oorspronkelijke startkapitaal (vaak 18K) en Overige Reserves tegenover. Dan weet je dus dat je technisch gezien die ton zou moeten storten om vervolgens 18K aan de aandeelhouder terug te betalen en 82K als reserve uit te keren wat betekent dat daarvan ongeveer 12K naar de fiscus gaat (div.belasting ) en 70 naar jezelf. Die 18 en 70 kun je wel wegstrepen tegen elkaar, de dividendbelasting zal betaald moeten worden (naast een aanmerkelijk belangheffing).

 

Maar goed, er zou ook iets anders op de balans kunnen staan nog en dan zijn er dus wel schulden....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Waar ik mee zit is een advies van slechts 1 administratiekantoor. Dit kantoor beheert mijn (fiscale) administratie.

 

Voor alle duidelijkheid:

Ik krijg salaris en lease-auto van mijn holding. Ik werk alleen. Deze holding krijgt managemenfee uit werkbv A. Werkbv B is al een poosje slapend (kost alleen geld). Werkbv A factureert uren aan een opdrachtgever.

De RC-schuld is aan werkbv A.

Op hele korte termijn is er geen ruimte meer voor het salaris, omdat de uren voor werkbv A zijn opgedroogd en er geen managementfee meer gestort kan worden.

 

Om te overleven heb ik inmiddels een baan in loondienst (36 u p/w) geaccepteerd. Hierdoor zal ik heel weinig tijd nog overhebben om voor de bv nog werk te verrichten. Betekent dus dat ik geen salaris volgens de regels als DGA kan ontvangen.

 

Nu het volgende:

Als ik het leasecontract van de auto verbreek, gaat de holding dat nu EUR 12.000,- kosten. Onwenselijk!

Mijn nieuwe werkgever laat het toe dat de holding hen maandelijks een bedrag factureert ter hoogte van de voor hen geldende maximale leasekosten, inclusief brandstof. Zo kan ik de huidige auto blijven rijden op het bestaande lease-contract.

 

Hoe zit het met het DGA-salaris?

Hoe zit dit nu met de fiscale bijtelling vanwege de lease-auto?

 

Bestaan er mogelijkheden om die boete bij verbreken van het lease-contract (auto inleveren) te vermijden?

Zonee, dan onstaat er een schuld aan de lease-maatschappij, dus dreigt faillissement. De belastingdienst gaat nog komen met aanslagen vennootschapsbelasting (2010 en 2011).

 

Wanneer mijn RC-schuld als verkapt salaris beschouwd gaat worden, dan zal de afdracht aanzienlijk hoger zijn dan wanneer het beschouwd gaat worden als dividend. Dit kan dus zomaar een verhaal van schuldsanering opleveren.

 

Vooruitzicht volgens administratiekantoor:

Faillissement vanwege belastingschuld vennootschapsbelasting, restant lease-bedrag, roodstand werkbv A bij de bank.

Schuldsanering vanwege belastingschuld (dividend of salaris).

 

Welke opties heb ik?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe zit het met het DGA-salaris?

Hoe zit dit nu met de fiscale bijtelling vanwege de lease-auto?

 

Vooruitzicht volgens administratiekantoor:

Faillissement vanwege belastingschuld vennootschapsbelasting, restant lease-bedrag, roodstand werkbv A bij de bank.

Schuldsanering vanwege belastingschuld (dividend of salaris).

 

Volgens mij is je administratiekantoor niet helemaal behept met kennis van zaken bij BV's in problemen, althans, ze roepen ogenschijnlijk wel erg snel dat er geen uitweg meer is.

 

Op zich is er met de leasemij geen probleem. De constructie via jouw BV en declaratie van de autokosten bij je werkgever is niets mis mee. De bijtelling voor privé gebruik auto dient door je werkgever (niet je BV) verrekend te worden in de loonheffing.

 

Als je geen arbeid verricht voor je BV dan vervalt het DGA loon. Het enkele gebrek aan omzet lijkt mij voldoende bewijs daarvoor. In casu kun je de BV desgewenst afmelden voor de loonheffingen en - totdat je bevestiging hebt - dien je nul-aangiftes in. Let wel: ik ken je zaak inhoudelijk niet, maar geen arbeid door de DGA impliceert geen loonplicht.

 

De RC schud met werk BV A kan inderdaad een probleem worden. Ik denk evenwel dat de fiscus er geen verkapt loon van zal maken, maar wel een winstuitdeling die in box 2 belast wordt met 25%. Met de fiscus zijn wellicht afspraken te maken om dat probleem op te lossen op een wijze die niet het faillissement betekent. Zo ook met de bank.

 

Faillissement aanvragen en dan maar hopen dat je de WSNP in mag (daar gelden toelatingsregels voor, als je het al zou willen), lijkt mij nogal erg snel geconcludeerd. Daarnaast zal ook getoetst worden of je op grond van je eigen handelingen als bestuurder van de BV's wel de WSNP in kunt.

 

De stappen die hiervoor zitten zijn damage control en kijken of je naar een schuldeisersakkoord kunt toewerken.

 

Succes

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.