• 0

een nieuw begin

Ik loop met een nieuw idee in mijn hoofd rond ik zoek positief kritische feedback… mijn omgeving bestaat of uit mensen die altijd positief zijn.. of alleen maar beren op de weg zien… kan ik dus niet zo veel mee.

 

Even kort wat achtergrond info over mij: Ik ben ondernemer 35 jaar en had een redelijk succesvol consultancy /advies bureau, door een reeks dramatische gebeurtenissen in de privé sfeer kon ik de energie gewoon niet meer opbrengen om hier mee verder te gaan. En nu 1,5 jaar later heb ik ook absoluut niet meer de behoefte om in die business verder te gaan… te veel lucht en te weinig inhoud voor mij.

 

Ik wil mij nu storten op iets waar ik echt blij van word en dagen over kan praten… eten en wijn.

 

Mijn idee is om een biologische traiteur te gaan beginnen met een groot wijn aanbod, maar het wel toegankelijk te houden… simpel en lekker eten. En gelukkig word ik niet gehinderd door enige kennis in deze branche :)

Het aanbod wat ik wil voeren:

1)   Diner: Maaltijdsoepen / salades / stofschotels / quiches/ verse pasta’s ect.

2)   Lunch: Broodjes / quiches / soepen

3)   Wijnen

4)   Kaas en vleeswaren

5)   Overige delicatessen en halffabricaten

 

Om mijn business plan verder te ontwikkelen moet ik een aantal aannames doen… Dus schiet u maar aub…

1)   Mijn kost prijsberekening ziet er nu zo uit: (Ingrediënten + (tijd in minuten*uurloon/60minuten))* (1 +percentage niet verkocht) = kostprijs kostprijs/porties + 40% marge = verkoopprijs per portie

2)   Gemiddelde besteding per klant 30,-

3)   Gemiddelde marge op wijn, kaas en delicatessen 35%

4)   Aantal sales per uur 9? (openingstijden 10.00-20.30)

 

Iets over de omgeving waar ik deze winkel wil gaan beginnen. 22% van de inwoners verdient meer dan 2k modaal, 60% van de inwoners bestaat uit alleenstaande of gezinnen zonder kinderen, 43% van de bevolking is tussen de 25-45 jaar oud. In totaal wonen er net geen 10.000 mensen in deze wijk. Verder heeft de wijk een redelijk percentage kantoren, ik schat dat er ongeveer 7.500 mensen werken in de kantoren in de wijk.

 

In een straal van 750meter, bevinden zich 3 supermarkten, 2 bakkers, 8 lunchrooms/broodjeszaken en 2 x een gall en gall, kaaswinkel en een biologische winkel. Ohh en niet te vergeten… 2 fitness scholen. Afhaal winkels: 3 * een toko, 2* chinees, 1*thai, 1*india’s, 1* turks, 1* pizza en 3 snackbars

 

Als ik het aanbod kant en klaar maaltijden in onze albert vergelijk met een ander albert… moet het percentage klanten wat deze koopt in deze wijk bovengemiddeld zijn. Dit sterkt mij alleen maar meer om dit verder te ontwikkelen….

 

Investeringen, het pand wat ik op het oog heb (160m2) is redelijk geschikt… hoeft niet veel aan te gebeuren. Het plaatje ziet er nu zo uit:

1)   Verbouwing 8.000 (alleen wat leiding werk , 80m2 tegels en schilderen)

2)   Keuken 20.000

3)   Toonbank 10.000

4)   Marketing/website 10.000

5)   Overige 2.000

Budget is misschien een beetje krap...maar ik denk dat ik het daarvoor voor elkaar krijg.

 

Ik heb nog veel meer info… maar overkill is ook zo dodelijk, dus collegae ondernemers… wat vinden jullie van het idee… waar zitten de valkuilen, waar moet ik echt op letten… wat moet ik vooral niet doen en wel… ect. schiet aub.

Alvast mijn dank voor jullie tijd.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste leuk dat je van je passie je beroep wilt maken.

 

Verder vind ik dat je goed onderzoek hebt gedaan en dus weet waar je kansen liggen en wie je concurrenten zijn etc. Goed gedaan!

 

Het enige wat ik eigenlijk een beetje mis, is wie je doelgroep precies is en wat je plannen zijn om deze groep richting jouw te laten komen in plaats van de concurrent of uberhaupt te laten komen eten. Alleen een goed idee qua bedrijf is leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je klanten krijgt en winst gaat maken.

 

Verder moet je buiten je investeringen, ook financiele middelen hebben om de komende maanden zelf van rond te komen,alle vaste lasten te kunnen betalen en het personeel etc. te kunnen betalen.

 

Zorg voor de juiste opleidingspapieren, goed afgesloten verzekeringen, contracten/overeenkomsten met leveranciers/bank/personeel/verhuurder pand en vergunningen voor eventuele verbouwingen of die ergens anders voor nodig zijn.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nog mis zijn kosten voor de aanloopfase. Je schat 9 bestellingen per uur (wat ik overigens erg optimistisch vind) maar dat zal je zeker in het begin niet halen, terwijl je wel kosten hebt.

 

Wat staat er in je marketingplan? Ga je ook online bestellingen aannemen?

 

EDIT: Vergeten te vragen: Personeelskosten? Als je 9 bestellingen per uur wilt aftikken, zul je iemand moeten hebben. En daarnaast neem ik aan dat je ook iemand nodig hebt voor in de keuken, tenzij je om 3 uur 'snachts je bed uit wil voor de mise en place.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, als kenner van deze branche: mijn complimenten voor het lef! De economische omstandigheden drukken in onze branche nog wat meer op de omzetten dan elders. Dan toch willen beginnen is +1.

 

Ik heb een simpele vraag: waarom laat je niet gewoon ALLES terugkomen in je prijs? Dus ook de vaste lasten? Of zit dit er via een omweg (jouw vergoeding) stiekem toch in?

Link naar reactie
  • 0

alleereerst bedankt voor je reactie

 

 

Het enige wat ik eigenlijk een beetje mis, is wie je doelgroep precies is en wat je plannen zijn om deze groep richting jouw te laten komen in plaats van de concurrent of uberhaupt te laten komen eten. Alleen een goed idee qua bedrijf is leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je klanten krijgt en winst gaat maken.

 

Ik heb mijn doelgroepen verdeeld in een 2 delen

A de levensgenieter, houdt van de goede en lekkere dingen in het leven, gaat voor kwaliteit...

B bewust gezond, spendeert veel aandacht aan een goed dieet en sport veel

 

Hoe krijg ik deze in mijn winkel....

a) dmv kortingvouchers via de 2 sportscholen

b) proeven... zit 200 meter van een druk kruispunt... stuur mooie dames met heerlijk eten daar naar toe om te proeven, het zelfde zal ik ook doen tijdens de lunch bij een paar grote kantoren.

c) wat minder spannend... maar een goede dm in de wijk staat ook op het programma

 

Verder moet je buiten je investeringen, ook financiele middelen hebben om de komende maanden zelf van rond te komen,alle vaste lasten te kunnen betalen en het personeel etc. te kunnen betalen.

 

Het doel is natuurlijk wel dat er geld verdient wordt, maar ik heb een redelijke buffer.

 

[Mod edit: quotes en reactie gescheiden voor de leesbaarheid. ]

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, als kenner van deze branche: mijn complimenten voor het lef! De economische omstandigheden drukken in onze branche nog wat meer op de omzetten dan elders. Dan toch willen beginnen is +1. Thanks

 

Ik heb een simpele vraag: waarom laat je niet gewoon ALLES terugkomen in je prijs? Dus ook de vaste lasten? Of zit dit er via een omweg (jouw vergoeding) stiekem toch in?

 

ik zou niet weten hoe... dat zijn te veel variabelen denk ik... en een standaard opslag lijkt mij lastig, omdat de verkoopprijs per product nogal kan verschillen... maar als je een formule hebt... graag!

 

[Mod edit: hele reactie cursief is niet nodig, krijgt iedereen een stijve nek van :)]

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nog mis zijn kosten voor de aanloopfase. Je schat 9 bestellingen per uur (wat ik overigens erg optimistisch vind) maar dat zal je zeker in het begin niet halen, terwijl je wel kosten hebt.

 

Wat staat er in je marketingplan? Ga je ook online bestellingen aannemen?

 

EDIT: Vergeten te vragen: Personeelskosten? Als je 9 bestellingen per uur wilt aftikken, zul je iemand moeten hebben. En daarnaast neem ik aan dat je ook iemand nodig hebt voor in de keuken, tenzij je om 3 uur 'snachts je bed uit wil voor de mise en place.

 

ja misschien is 9 erg optimistisch... maar vind het echt lastig om te bepalen wat reeel is... iemand een idee?

 

Ik ben wel van plan online bestelling aan te nemen, zeker voor het food gedeelte... grootste issue bij een traiteur is volgens mij het percentage niet verkochte product... dus zit ik aan een kortingsoptie te denken voor pre orders... maar hoe ik dat ga realiseren weet ik nog niet... een apje klussen lijkt mij op dit moment te duur.

 

In mijn fin. plan heb ik 5 man personeel begroot... ben opzoek gegaan naar enigszins vergelijkbare winkels... en heb het gemiddelde genomen...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een simpele vraag: waarom laat je niet gewoon ALLES terugkomen in je prijs? Dus ook de vaste lasten? Of zit dit er via een omweg (jouw vergoeding) stiekem toch in?

 

ik zou niet weten hoe... dat zijn te veel variabelen denk ik... en een standaard opslag lijkt mij lastig, omdat de verkoopprijs per product nogal kan verschillen... maar als je een formule hebt... graag!

 

Je hebt, zie ik, een formule waarin de tijd die je in een product steekt, verwerkt zit. Je vaste lasten zijn voor een deel (pand, inventaris, g/w/l, websitehosting, rente) ook te herleiden tot tijd, maar dan maanden, kwartalen of jaren. Je zou dit gewoon kunnen omrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Fantastisch om de passie van het scherm af te voelen. Daarmee sta je al direct voor op al je concurrenten.

 

Die kostprijs berekening kom je vast wel uit, ik zou zelf of alles in je kostprijs doen of een vast opslag% en sec voor foodcost gaan.

 

Ik vind je besteding hoog in gezet, zo ook het aantal gasten per uur. UItgaande van 7 dgn in de week open draai je dan wel een super omzet. Als ik het vergelijk met omzetten bij bv Servex op de stations die erg veel traffic hebben, zit je erg hoog. Dat gun ik iedere ondernemer, maar met de berichten van de huidige markt zien we toch eerder een daling dan stijging. (maar bv ook met een La Place Expresse)

 

http://www.outofhome-shops.nl/8834/fsin-en-foodstep-foodservice-verder-onder-druk

 

Daarbij komt dat als je voor 30 euro een afhaalmaaltijd haalt, het of enorm goed moet zijn of jezelf uit de markt prijst omdat je mijns inziens voor 30 euro ook een hoofdgerecht met een glas wijn in een brasserie kunt gebruiken.

Ik vraag me dan ook af hoe je die hoge besteding wilt halen. Logischer is dat je meer transacties hebt, lager bon bedrag. Hierdoor heb je ook minder kans op bederf.

 

Hoe is je category mix opgebouwd? Waar verwacht je het meest van?

 

Qua promotie zou ik niet teveel beginnen met kortingen maar meer met acties waarbij je bv iets weggeeft wat je actiematig in kan kopen of krijgen via een leverancier. Het is beter toegevoegde waarde te creeeren dan te stunten met korting. Dan krijg je als consument toch het idee dat je altijd teveel betaald.... (kijk bv naar die coupons van la place). Je ziet veel ""deals"" tegenwoordig, daar kan je vast wat mee.

 

Voor wat betreft je investering in de keuken en in materialen, dat schat je met 20000 euro wel erg laag in. Ik zie ook geen investering voor bv schappen voor de wijn ed. Je zal ook rekening moeten houden met voedselveilig werken. Zeker waarbij je veel gerechten voorbereid is voedselveiligheid erg belangrijk.

 

Indien je wilt dat ik met je meekijk naar het plan en bv de operationele invulling, laat het maar weten. Ik wil je daarmee wel helpen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker waarbij je veel gerechten voorbereid is voedselveiligheid erg belangrijk.

 

 

Goed punt, en helemaal als je ook koude gerechten bereid.

 

Nog een paar dingen die me te binnen schoten:

 

- Heb je ook catering overwogen? Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier in Utrecht zie ik de eetwinkels komen en gaan. De enige die blijven zijn de winkels die ook catering aanbieden.

 

- Er zit een biologische winkel in de buurt? Misschien een dealtje mogelijk? Hier bij de Groene Winkel verkopen ze regelmatig quiches en andere hartige hapjes. En misschien is er ook samenwerking wat betreft inkoop mogelijk?

 

- Is biologisch ijs een idee? Om er bij te verkopen, of alleen in de zomer. Het heeft een aardige marge. Ik eet namelijk zelden afhaal in de zomer. In de winter veel vaker want dan is het eerder donker en koud en glad en wil mevrouw Sabra op de bank zitten met een afhaalmaaltijd. Maar ik eet in de zomer wel ijs. Het liefst biologisch. :)

 

Link naar reactie
  • 0
Zeker waarbij je veel gerechten voorbereid is voedselveiligheid erg belangrijk.

 

Beste foodlover,

 

Misschien ben je in dit stadium nog niet helemaal toe aan regeltjes, maar dan heb je de volgende informatie alvast voor later.

- Hygiëne van levensmiddelen (HACCP)

Meer specifiek:

- HACCP Detailhandel

- HACCP Dranken, wijn, horecabenodigdheden

 

Succes, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Tjemig, volgens mij is dit wel helemaal jouw dingetje. Uit ervaring weet ik van "vak idioten" dat ze nogal eens helemaal kunnen opgaan in "hun dingetje" en daarmee vergeten om de marketing/sales strategie aan te passen aan hun ambacht. Kortom, draag je enthousiasme ook uit met (het uiterlijk van) je zaak. Zorg dat er wat lekkere kleine hapjes uit je assortiment om te proeven in de zaak staan, dat waarderen klanten enorm en je maakt ze alvast lekker voor aankopen. Overweeg een (gedeeltelijk) open keuken waar je de gerechten bereid, zodat je klanten kunnen kunnen zien hoe jij/ je collega de gerechten bereiden. Met een beetje goed advies, moet het lukken om dat te combineren met de haccp eisen. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je besteding hoog in gezet, zo ook het aantal gasten per uur. UItgaande van 7 dgn in de week open draai je dan wel een super omzet. Als ik het vergelijk met omzetten bij bv Servex op de stations die erg veel traffic hebben, zit je erg hoog. Dat gun ik iedere ondernemer, maar met de berichten van de huidige markt zien we toch eerder een daling dan stijging. (maar bv ook met een La Place Expresse)

 

http://www.outofhome-shops.nl/8834/fsin-en-foodstep-foodservice-verder-onder-druk

 

heeft je (hoofd) leverancier geen omzetmodellen/voorbeelden van ander winkels die gestart zijn zodat je enigszins kan inschatten hoe de start zal verlopen?

in mijn business (vitaminen) heb je een opbouwtijd van 3 tot 5 jaar nodig, ook een delishop heeft een bepaalde aanlooptijd, je moet toch vertrouwen bij je klanten opbouwen.

 

ik ga mee in het eerdere advies om wat weg te geven ipv korting, je conculega's doen dat ook met succes.

(ik heb de start van een Gastrovino-winkel van dichtbij meegemaakt), als je goede waar levert is prijs minder belangrijk, het 'feel-good' gevoel is voor de 'foodlover' veel belangrijker ...

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Foodlover,

 

Ik heb je verhaal gelezen uit 2012 omdat ik in een zelfde situatie zit als jij destijds.

Hoe is het met je en je zaak gegaan sindsdien? Wat zijn tegenvallers geweest en wat meevallers? Was alles zoals je had verwacht of beter/minder enz.

Ik zou hierover graag met je in gesprek komen en wat van je ervaringen willen leren.

 

Ik hoor graag van je.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.