• 0

bewaarplicht prive gegevens

Wanneer echtgenoot ondernemer is en jij zelf privepersoon met een eigen bankrekening:

Als prive persoon hoef je alles niet zo lang te bewaren.

Maar valt dit nu onder prive? Of valt dit onder de bewaartermijn van je echtgenoot?

 

Dus hoe lang moet je dan je eigen bankgegevens bewaren en tot hoelang kunnen ze opgevraagd?

Bij uitstel van IB-aangifte als prive persoon (maar een aangifte die je wel moet doen omdat je

de aangiftepapieren krijgt) schuift het dan evengoed op?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom bewaar je gewoon niet alles 7 jaar lang?

Dan hoef je hier helemaal niet over na te denken.

 

Iemand die ik ken (ondernemer) had een paar jaar geleden enorme moeilijkheden om bij een controle uit te leggen waar het geïnvesteerde geld vandaan kwam (“is dat eigenlijk niet zwart verdiend geld…?” enz).

Gelukkig voor hem had zijn vrouw een goede baan en op haar bankafschriften bleek dat zij inderdaad dat geld had aangewend voor zijn zaak.

 

Als zij die bankafschriften had weggedaan (‘die hoef je niet meer als particulier te bewaren, weg ermee!’), dan had hij een flinke belastingclaim gekregen en een hoop kosten moeten maken om dit te weerleggen (als dat überhaupt gelukt was).

 

Link naar reactie
  • 0

ja, maar ervan uitgaande dat alles wel O.K. is.

En ik begrijp uit het antwoord dat de bank van mij niet bij mijn echtgenoot betrokken wordt.

Mag ik dan die gegevens van mij zelf als prive persoon wegdoen of niet? en vanaf wanneer dan omdat ik wel aangifte moet indienen?

2010 is in 2011 ingediend. Wat mag er dan weg?

Link naar reactie
  • 0

dag dubbelzout,

 

In Peters reactie kun je lezen dat je als particulier helemaal geen bewaarplicht hebt. Echter, Peter geeft ook terecht een risico aan als je mocht besluiten om jouw stukken weg te gooien.

 

Dus nee, formeel vallen jouw bankzaken niet onder je vrouws bewaarplicht, maar wees verstandig en bewaar jouw stukken ook gewoon 7 jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.