• 0

dividendbelasting

Beste higherlevels,

 

Over dividend is hier al veel geschreven maar het antwoord dat ik zoek heb ik nog niet kunnen vinden in dit forum.

 

Wij hebben een VOF die de klantenservice verzorgt voor een aantal websites. (Wij leveren dus geen produkten, maar verzotgen uitsluitend de klantenservice) Deze websites zijn eigendom van een onderneming op de Seychellen. Wij factureren (zonder BTW) aan dit buitenlandse bedrijf voor bewezen diensten. Mijn mede-vennoot en ik hebben beide 50% van de aandelen (aan toonder!) van dit bedrijf op de Seychellen.

 

Dit buitenlandse bedrijf betaalt ons regelmatig dividend. Dit dividend wordt dus niet aan de VOF betaalt, maar aan de beide vennoten als prive persoon.

 

Tot zover geen probleem.

 

Mijn vraag is wat te doen met de dividendbelasting? Ik lees overal dat het bedrijf dat dit uitkeert zelf de belasting inhoudt. (bronbelasting) In ons geval is dat nul, want de seychellen kent deze belasting niet.

Moeten wij bij voor de inkomstenbelasting als privepersoon nu dit dividend nog opgeven en zo ja, hoeveel belasting wordt hierop geheven?

 

Zijn er nog andere zaken waar we wellicht rekening mee moeten houden?

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jullie hebben een aanmerkelijk belang in een Ltd. op de Seychellen. Dividend is dan in box 2 belast tegen 25% tegen verrekening van buitenlandse bronbelasting, maar aangezien die er niet is, betaal je dus het volle tarief van 25%.

 

Dat wil zeggen als de fiscus de aandelen niet aanmerkt als verplicht ondernemingsvermogen van de v.o.f. In dat geval is het dividend progressief belast als winst uit onderneming.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Dank voor je snelle en duidelijke reactie.

 

Het is geen Ltd maar een IBC (International Business Corp) maar dat zal verder geen verschil maken neem ik aan.

 

Kun je me nog uitleggen wat 'verplicht ondernemingsvermogen' is?

Aangezien we voor de IB al in het hoogste tarief vallen, zou dat dus minder gunstig voor ons zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bart,

 

Het maakt inderdaad niet uit of er sprake is van een Ltd. of IBC. Het gaat erom of je een belang hebt van ten minste 5% in een vennootschap, waarvan het kapitaal geheel of ten dele in aandelen is verdeeld. Het uitbetalen van dividend aan je partner zal je niet helpen, omdat voor het aanmerkelijk belang het belang van de partner wordt meegeteld met jouw belang.

 

Voor de a.b. heffing maakt het m.i. niet uit of de aandelen al dan niet aan toonder zijn. Maar dit maakt het wel lastiger voor de fiscus, want blijkbaar ligt nergens vast wie de aandeelhouders van de IBC zijn. Constructies zoals met een IBC worden m.i. dan ook vooral opgezet om belasting te ontduiken (maar dit lijkt me niet jullie insteek, gezien de vraagstelling).

 

T.a.v. het verplicht ondernemingsvermogen.

De fiscus zou zich op het standpunt kunnen stellen dat de v.o.f. volledig afhankelijk is van de IBC en dus zonder de IBC niet kan voortbestaan. In dat geval is het belang in de IBC zo essentieel, dat het op de balans van de v.o.f. moet staan. (By the way: Dit is niet persé mijn mening, maar zou een stellingname van de opponent kunnen zijn ;)).

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

De IBC is voor ons wel de belangrijkste inkomstenbron, maar (gelukkig) niet de enige.

We faktureren ook gewoon aan andere (Nederlandse) klanten.

 

Als we echt kwaadwillend zouden willen zijn dan hebben we geen idee wie de eigenaren van de IBC zijn en zijn zij slechts een belangrijke klant voor ons. We laten het dividend dan naar een ver buitenland overmaken. Maar belasting ontduiken is inderdaad niet onze doelstelling: we geven het dividend keurig op bij de aangifte IB.

 

Mag ik nog een keer gebruik maken van je kennis? Mocht de IBC wel tot het vermogen van de VOF worden gerekend, hoe wordt de waarde dan bepaald? Bij de oprichting zijn 100.000 aandelen uitgegeven van $ 1,00. Wordt dan van dit kapitaal uitgegaan? De aandelenwaarde is volkomen uit de lucht gegrepen omdat je nou eenmaal aandelen moet uitgeven bij de oprichting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.