• 0

apparatuur wordt niet goed gerepareerd

Beste higherlevelers,

 

Ik heb voor mijn eenmansbedrijf een meetapparaat gekocht waarvan de accu's constant leeglopen terwijl het apparaat staat uitgeschakeld. Het eerste jaar heb ik er mee gewerkt ondanks het gezeur met lege accu's.

 

Zoals gebruikelijk bij meetapparatuur moet deze meter elk jaar terug naar de fabrikant voor kalibratie. Dus toen die tijd gekomen was heb ik er een briefje bij gedaan waarin ik de klacht omschreef, en opdracht gegeven voor reparatie. Na ongeveer 20 dagen kwam de meter weer terug, en de accu's liepen inderdaad iets minder snel leeg.

 

Maar na een paar maand opeens weer lege accu's, en vanaf die tijd lopen ze weer erg snel leeg, na een tijdje gemiddeld in een week. Dus er maar weer mee door gewerkt ondanks het gezeur met lege accu's.

 

Voor de kalibratie datum ging er iets anders kapot aan de meter waardoor ik er helemaal niet meer mee kon, terwijl ik hem hard nodig had voor mijn project. Ik heb de leverancier gebeld met de vraag hoe snel die gerepareerd kon worden en dat zou minimaal 3 week gaan duren. Ze hadden normaal gesproken wel vervangende huurmeters liggen, maar die waren op dat moment allemaal weg en ze hadden geen idee wanneer er weer één beschikbaar zou komen.

 

Heel vervelend want ik moet binnen één a twee week er een project mee doen waarvoor ik al opdracht had. We hebben afgesproken dat ik de meter toch maar op zou sturen en gebeld zou worden wanneer er een huurmeter beschikbaar zou komen. Ook heb ik om van zulk gezeur in de toekomst af te zijn er nog maar een (nieuw type) meter bijgekocht, waarvan ze me ook de levertijd niet konden vertellen.

 

Na 1 1/2 week moest ik starten met het project en heb van de opdrachtgever een meter geleend en daar de klus mee gedaan. Na ongeveer twee week kreeg ik ook een telefoontje dat de huurmeter er was, die heb ik meteen laten afsturen. 3 1/2 week nadat ik de defecte meter opgestuurd had kreeg ik mijn gerepareerde meter terug, en een dag later de nieuwe meter. Huurmeter teruggestuurd. De gerepareerde meter deed het wel weer maar de accu's liepen nog steeds snel leeg. Na minder dan een jaar is ook de radiografische verbinding kapot, en moet ik er steeds een snoertje tussen houden.

 

De nieuwe meter beviel goed het eerste half jaar, maar toen.... opeens een lege accu, opladen wou niet meer alleen aan het stroom kon ik hem nog gebruiken. Grrrr, de meter maar weer opgestuurd, is 6 week weggeweest, en na reparatie loopt de accu nog steeds binnen een week leeg. Deze nieuwe meter heeft een accu die niet tegen diepontlading kan en de accu zal dus binnen de kortste keren weer dood zijn.

 

 

Nou een heel verhaal, maar mijn vraag is wat moet ik hiermee?

 

Nog een keer opsturen? Ik ben bang dat als ik hem nog eens opstuur ik hem weer net zo terug krijg en wel weer 6 week verder.

 

Een brief sturen en om hun schriftelijke visie vragen? Als ik bel zijn ze heel vaag, kunnen nooit een concreet antwoord geven en zeggen alleen maar: Je moet hem maar opsturen, we kunnen helaas niet zeggen hoe lang je hem kwijt bent.

 

Wat zou ik dan in zo'n brief moeten zetten? Zo'n lang verhaal als hierboven moet ik er maar niet van maken lijkt me, hoe formuleer ik het kernpunt goed?

 

Ik hoop dat iemand er hier iets zinnigs over kan zeggen, bij voorbaat dank.

 

[Mod edit: topictitel hersteld. Gerepareerd ipv gerapareerd; houdt het forum schoon en het topic vindbaar]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar laat je deze calibreren, het hoeft niet bij de fabrikant.

Ik laat mijn apparatuur calibreren bij een bedrijf en herken de klachten niet.

 

Ik weet niet om wat voor apparatuur het gaat bij jou?

 

Ik zou toch en leverancier en calibratiebedrijf gescheiden houden.

Dan krijg je ook een onafhankelijke rapportage, die je kunt versturen, bij je klacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn niet zulke hele gangbare meters, ik denk niet dat andere bedrijven ze kunnen kalibreren. Ze gaan voor kalibratie / en reparatie altijd naar de fabriek in Zweden (via hun vestiging in A'dam) vandaar dat alles ook zo lang duurt en ook de communicatie zo moeizaam gaat. Op zich is kalibratie ook niet het probleem, maar het feit dat ze niet goed gerepareerd worden.

 

Het gaat om onderstaande meters:

 

http://www.tahydronics.com/en/products-solutions/balancing-and-control/measuring-tools/instruments/ta-cmi/

 

http://www.tahydronics.com/en-GB/products-solutions/ta-balancing-and-control/measuring-tools/instruments/ta-scope/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Garantie voorwaarden nalezen. Met zakelijke transacties heb je normaal niet zo'n uitgebreide garantie als een particulier.

 

Zelfs batterijen van consumenten electronica (mobilie telefoons bijv) zit maar 6 maanden garantie.

 

misschien een tip - batterij leegmaken en eruit laten na gebruik, voor gebruik altijd volledig op laden.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. blijkbaar is dit geen goede vraag voor dit forum. Het was ook al lastig om een juiste categorie te vinden inderdaad.

 

Dan kick ik je topic nog maar eens om misschien wat aanvullende reacties te krijgen ;)

 

Je hebt twee problemen:

 

Je product gaat stuk en je vindt de termijn voor reparatie te lang. Reparatie dient binnen een redelijke termijn te gebeuren. Condities staan in de voorwaarden van je leverancier. Alles ergenis / schade / enz buiten die termijn dien je zelf te ondervangen. Bijvoorbeeld door backup apparatuur of service contract

 

De batterij van je product functioneert niet goed / heeft een te korte levensduur. Je hebt blijkbaar zelf al ontdekt dat die batterij niet tegen diep ontladen kan. Bekend probleem van bepaalde typen batterijen (heb vorige week een ipod weg kunnen gooien daar door....) Als je het apparaat regelmatig gebruikt en oplaadt zou je het op non-conformiteit kunnen gooien; een degelijk apparaat met dat type batterij hoort een beveiliging te hebben tegen diep ontladen. Je kunt dan alleen diep ontladen door het apparaat lange tijd niet te gebruiken.

 

Ik zou het in een meer praktische hoek zoeken. Als je het apparaat niet regelmatig gebruikt haal de batterij er dan uit (interne ontlading is / hoort klein te zijn dus je kunt hem weken laten liggen) Als je hem wel regelmatig gebruikt neem twee batterijen en (als mogelijk uiteraard) koop een goede lader die kan druppelladen.

Link naar reactie
  • 0

Ah, mooi toch nog wat reactie / tips. Bedankt!

 

De batterij van je product functioneert niet goed / heeft een te korte levensduur. Je hebt blijkbaar zelf al ontdekt dat die batterij niet tegen diep ontladen kan. Bekend probleem van bepaalde typen batterijen (heb vorige week een ipod weg kunnen gooien daar door....) Als je het apparaat regelmatig gebruikt en oplaadt zou je het op non-conformiteit kunnen gooien; een degelijk apparaat met dat type batterij hoort een beveiliging te hebben tegen diep ontladen. Je kunt dan alleen diep ontladen door het apparaat lange tijd niet te gebruiken

 

De term non-conformiteit lijkt me wel gepast. Dat kan ik wel gebruiken in een brief.

Het ding kost ± € 2500,- en de accu loopt binnen 1 week leeg. Helaas kun je de accu er niet uithalen want dan verbreek je de garantie. Praktisch betekent het dus dat je hem elke 4 dagen aan de lader zou moeten leggen en het is geen mobiele telefoon ofzo, maar een meter die je soms een paar keer in de week gebruikt, maar ook vaak een maandje (of twee) niet.

 

(Die eerste meter heeft tenminste nog normale oplaadbare batterijen, al mag je die volgens de fabrikant ook niet vervangen zonder dat de garantie vervalt. Ik heb dat eerder al wel gedaan, en bij reparatie heeft de fabrikant daar niets van gezegd.)

 

Zou ik dan moeten stellen dat de (nieuwe) meter vanaf begin niet voldoet, of vanaf de reparatie? De eerste paar maand was het het wel goed, totdat ik hem na gebruik ± 2 maand niet opnieuw heb opgeladen. Stel dat ik hem elke 3 maand op zou moeten laden zou ik er nog wel mee kunnen leven (al vind ik dat nog onpraktisch terwijl ik hem soms helemaal niet gebruik), maar nu, na reparatie loopt de accu binnen een week leeg, en dat vind ik onwerkbaar.

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat googlen op oplaadbare NiMH batterijen, dan lijkt het alsof ze hier sterk verouderde types hebben toegepast, met een grote zelfontlading.

 

En dan zou je idd. kunnen stellen dat ze niet geschikt zijn voor de apparatuur, waarmee je werkt.

 

Diepontlading en dan de capaciteit van de batterij verliezen, dat mag toch niet voor jouw toepassing.

 

Je kan nu de LSD, low self discharge NiMH batterijen toepassen of de Litium-Ion.

 

Ik zou zeker nog eens wat correspondentie voeren met de leverancier en zoeken naar een betere oplossing.

 

Is de meter verzegeld?

 

Link naar reactie
  • 0

In het oude type meter zitten inderdaad NiMH oplaadbare batterijen, bij deze meter kun je wel een batterijvakje openmaken dmv 3 torx schroefjes, en één afwijkend "slotschroefje". Die krijg ik ook wel open, en heb er wel eens nieuwe batterijen in gedaan echter lost dat het probleem niet op.

 

De nieuwe meter is een ander verhaal, daar zit een accupack in met wel de nieuwere Li-Ion cellen. Deze meter moet helemaal uit elkaar om bij de accu te komen, 8 schroeven, display/toetsenbord eraf en dan een clipje loshalen van de printplaat. Toen deze accu defect was heb ik dit ook al losgehaald en zelf een zelfde accupack laten maken en er in gestopt, maar ook die liep meteen weer leeg. Daarna heb ik hem met de orginele defecte accupack opgestuurd, en na zes weken teruggekregen met een nieuwe leeglopende accu.

 

Het probleem is mijns inziens geen zelfontlading, maar de meters blijven stroom trekken ook al zijn ze uitgeschakeld. Ook uit de branche hoor ik dat anderen in meer of mindere mate met leeglopende accu's zitten bij deze meters.

 

Ik zou zeker nog eens wat correspondentie voeren met de leverancier en zoeken naar een betere oplossing.

Het enige wat de leverancier zegt als ik bel over dit probleem is: Ja heel vervelend, ik kan er zo ook niks over zeggen, je moet hem toch maar weer opsturen. We kunnen niet precies vertellen hoe lang het duurt voordat je hem weer terugkrijgt maar de doorlooptijd is momenteel zo'n 6 tot 8 week.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.