• 0

vraagje over de algemene heffingskorting

Goedemiddag allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum. mijn naam is Peter 34 jaar en werk zelf in Loondienst.

Mijn vriendin heeft sinds vorig jaar haar eigen bloemenwinkel (eenmanszaak) alleen draait zij verlies.

 

nu dacht ik dat als de partner genoeg belasting betaald (ik betaald €5400 loonbelasting per jaar) dat zij dan recht heeft op de heffingskortingen, klopt dit?

 

alvast bedankt

 

groeten Peter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jullie in 2011 fiscaal partner waren (dat ben je als je OF een samenlevingscontract hebt, OF samen een kind hebt, OF samen een huis hebt gekocht, OF getrouwd bent, OF partner bent in een pensioenregeling (heb ik ze nu allemaal?)), dan kan jouw vriendin waarschijnlijk aanspraak maken op de uitbetaling van _een deel_ van de heffingskorting. Hoe groot dat deel is hangt o.a. van je geboortejaar af. Als het goed is kom je e.e.a. in de aangifte inkomstenbelasting vanzelf wel tegen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@Marcel: ja, dat zijn de voorwaarden ;)

 

@Peter

Dat jij 5400 loonheffing afdraagt, is niet beslissend. Als jij door aftrekposten bijna geen inkomstenbelasting hoeft te betalen, dan krijgt je vrienden dus ook (bijna) geen heffingskorting terug.

 

Het gaat dus om wat jij via de IB aangifte moet betalen aan belasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

 

wij hebben samen een koopwoning en een kind. ik ben geboren in 1978 en zij in 1980.

door de koopwoning krijgen we natuurlijk wel een voorlopige teruggave voor de hypotheekrente. (bedoel je dit als aftrekposten?)

bij het kopje aftrekposten staat er bij mij zo een 400 euro aan zorgkosten.

 

bij de ib-aangifte 2011 hoeven we dus niet te betalen maar krijgen we door de hypotheekrenteaftrek geld terug nog.

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik hem nu snap. Ik heb dus €5400 loonbelasting betaald. en via voorlopige teruggave heb ik zeg maar €3400 teruggekregen. betekend dat dus dat we nog €2000 zouden kunnen terugvragen?

 

en de verliesverrekening doet de belastingdienst dat automatisch of moet je dat ook nog apart aanvragen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bloem,

 

Je schrijft dat je partner een verlies uit de onderneming heeft. Je wilt weten of zij recht heeft op de uitbetaling algemene heffingskorting vanwege haar inkomen.

 

Of zij recht op uitbetaling algemene heffingskorting heeft, is van enkele voorwaarden afhankelijk. Marcel heeft de voorwaarden voor het fiscaal partnerschap al uitgelegd. Bloem, als jij en jouw partner ook op hetzelfde adres in het bevolkingsregister ingeschreven staan, dan zijn jullie zeker fiscaal partners.

 

Om de uitbetaling van algemene heffingskorting aan jouw partner te berekenen, moeten we nog met een aantal zaken rekening houden.

Bijvoorbeeld: hoeveel inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen ben jij, Bloem, wettelijk verschuldigd over jouw verzamelinkomen?

Dit is best lastige materie, dus ik zal het met een voorbeeld proberen uit te leggen.

Stel: je hebt een jaarloon van € 25000 en hierover is € 5400 loonheffing ingehouden. Nadat je aftrekposten op je loon in mindering zijn gebracht, kom je uit op een verzamelinkomen van € 20.000. Over deze € 20.000 moet je dan € 4600 inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen betalen. Maar op het bedrag van € 4600 worden nog de heffingskortingen van € 3500 in mindering gebracht. De belasting die je dan uiteindelijk verschuldigd bent, is dus: € 4600 - € 3500 = € 1100. En dit bedrag zou jouw partner kunnen ontvangen als uitbetaling algemene heffingskorting.

 

Let op: de uitbetaling algemene heffingskorting wordt in een aantal jaren afgebouwd. Hierdoor wordt het bedrag elk jaar kleiner. Je schrijft dat jullie samen een kind hebben. Hoeveel de uitbetaling algemene heffingskorting maximaal in dit geval is, hangt ook van de leeftijd van jullie kind af. Ik verwijs je graag naar onze website voor nadere details: http://bit.ly/MDnphU

 

Bloem, ik hoop dat een en ander nu wat duidelijker is.

Met vriendelijke groet,

 

Elle

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Elle,

 

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat ik hem nu helemaal snap, maar zou toch graag even een bevestiging erop krijgen.

als ik bij mijn aangifte 2011 kijk.

 

totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekering €5.278

daar gaat vanaf €3.561 aan heffingskorting

blijft er over €1.717 als verschuldige inkomstenbelasting en premie volksverzekering.

 

Het bedrag wat over blijft (€1.717) kan zij dus ontvangen als uitbetaling algemene heffingskortin?

 

(ik hoef hier geen rekening te houden met de voorlopige teruggaaf die betrekking heeft op mijn hypotheekaftrek? want daardoor is mijn verzamelinkomen ook al een stuk lager)

 

onze dochter is in 2006 geboren.

 

groeten Peter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bloem,

 

Nee, dat klopt niet. Je krijgt te maken met de afbouwregeling. Het bedrag van € 1.717 wordt verminderd met de afbouw van 13.33%. Dus zij krijgt dan € 1.717 - € 271 (13,33% van € 2.033) = € 1.446 uitbetaald.

Meer informatie vind je op de volgende link: http://bit.ly/HdjGrP. Bekijk dan situatie 2 zorgvuldig.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Feroz

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Feroz,

 

oke ja hij is nu duidelijk. Bedankt.

om dit te krijgen moet ik bij de aanvraag voorlopige aanslag van mijn vriendin bij het tabje heffingskortingen aanvinken dat zij het uitbetaald krijgt. En dan zou het dus in maandelijkse termijnen worden uitbetaald?

 

voor 2011 heb ik dit niet gedaan, Zou zij dan nog recht hebben op het bedrag van 2011?

er staat namelijk aan het eind van haar ib-aangifte 2011 dat zij een bedrag terugkrijgt, maar dan zou ze toch wel die €1.717 uitbetaald moeten/kunnen krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Feroz,

 

oke ja hij is nu duidelijk. Bedankt.

om dit te krijgen moet ik bij de aanvraag voorlopige aanslag van mijn vriendin bij het tabje heffingskortingen aanvinken dat zij het uitbetaald krijgt. En dan zou het dus in maandelijkse termijnen worden uitbetaald?

 

Voor 2012 kun je het via het programma Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012 aanvragen (je moet dat inderdaad aanvinken) en dat wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald.

 

voor 2011 heb ik dit niet gedaan, Zou zij dan nog recht hebben op het bedrag van 2011?

er staat namelijk aan het eind van haar ib-aangifte 2011 dat zij een bedrag terugkrijgt, maar dan zou ze toch wel die €1.717 uitbetaald moeten/kunnen krijgen?

 

Voor 2011 geef je het aan via de de aangifte Inkomstenbelasting 2011 en dat wordt in één keer uitbetaald. Het bedrag, dat wordt uitbetaald, is € 1446 zie mijn vorige reactie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Feroz

Webcareteam belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 2

Hallo Bloem,

 

Nee, dat klopt niet. Je krijgt te maken met de afbouwregeling. Het bedrag van € 1.717 wordt verminderd met de afbouw van 13.33%. Dus zij krijgt dan € 1.717 - € 271 (13,33% van € 2.033) = € 1.446 uitbetaald.

Meer informatie vind je op de volgende link: http://bit.ly/HdjGrP. Bekijk dan situatie 2 zorgvuldig.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Feroz

Webcareteam Belastingdienst

 

Situatie 2 komt niet overeen met de casus die Bloem schetst. Los daarvan vermeldt de wet (art. 8.9, eerste lid, Wet inkomstenbelasting 2001) de volgende tekst:

Indien de gecombineerde heffingskorting door artikel 8.8 wordt beperkt tot een bedrag beneden het niveau van 73 1/3% van de algemene heffingskorting vermeerderd met de voor de belastingplichtige geldende arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting en ouderschapsverlofkorting (toetsniveau) wordt, indien de belastingplichtige in het kalenderjaar gedurende meer dan zes maanden dezelfde partner heeft, de gecombineerde heffingskorting daarna verhoogd tot het toetsniveau. De verhoging bedraagt echter maximaal het bedrag van de door de partner verschuldigde gecombineerde inkomensheffing verminderd met zijn gecombineerde heffingskorting.

 

Vrij vertaald:

- Als de heffingskorting meer zou bedragen dan de zonder heffingskorting te betalen inkomstenbelasting, krijg je niet meer heffingskorting dat dat bedrag aan IB. Je kunt dus alleen op 0 uitkomen, niet negatief.

- Is de heffingskorting hierdoor minder dan het toetsniveau, dan krijg je het verschil met het toesniveau toch wel uitbetaald.

- Het toetsniveau is in 2012 73,33% (omdat de dochter van Bloem pas in 2012 6 jaar wordt: 86,67%) van de algemene heffingskorting, vermeerderd met de eventuele overige heffingskortingen. Dus als alleen de algemene heffingskorting van 2033 van toepassing is, dan is het toetsniveau 1491 (c.q. in dit geval 1762).

- Vervolgens wordt deze verhoging beperkt tot het bedrag dat de partner aan IB is verschuldigd (in dit geval 1717).

 

Uit de wettekst volgt dus naar mijn mening nadrukkelijk dat in dit geval 1717 wordt uitbetaald. Immers, éérst wordt, onafhankelijk van de inkomsten van de partner, het toetsniveau en de uitbetaling bepaald, vervolgens wordt pas de maximering tot de IB van de partner toegepast. Het past niet in dat systeem om de afbouw toe te passen op de door de partner verschuldigde IB.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Er is wat onduidelijkheid ontstaan door de verschillende jaren waar je vraag betrekking op heeft.

 

Voor 2011 geldt dat je partner recht heeft op een teruggaaf van € 1717. De afbouwregeling is dan niet van toepassing, omdat de teruggaaf door jouw verschuldigde belasting beperkt wordt.

Als je de aangifte inkomstenbelasting 2011 instuurt, wordt er op basis van deze gegevens een voorlopige aanslag opgelegd. We streven ernaar om dit binnen drie maanden te doen.

 

Voor informatie over uitbetaling algemene heffingskorting 2012 verwijs ik je naar http://bit.ly/MDnphU .

 

Met vriendelijke groet,

 

Elle

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.