• 0

gebruikelijk salaris DGA incl. echtgenoot bij BV met verlies en/of marg winst.

Hallo ik ben Henk en heb sedert jaren een een WAO uitkering ivm hart problemen , sinds mijn gezondheidsproblemen heeft mijn vrouw heeft ons riool ontstoppingsbedrijf in BV vorm , in kleine vorm voortgezet , het pand wordt momenteel voor de helft verhuurd .

De belastbare resultaten van de BV schommelen rond het 0 punt , jaren met verlies en soms een klein positief resultaat.

Normaler wijs zou je zo'n bedrijf stoppen , maar dat is , volgens mij , in ons geval geen optie.

Onder dwang van de gemeente zijn wij begin 1990 , vanuit de dorpskern , naar een industrie terrein verhuisd , we hebben daar opnieuw gebouwd omdat we anders moesten afrekenen , en daar was ook toendertijd te weinig geld voor beschikbaar.

De kleine klusjes doet mijn vrouw zelfstandig , voor grotere klusjes vraag ze incidenteel hulp aan mij of onze zoon of huurt derden in.

Sinds 2007 wil de Fiscus het gebruikelijk loon bijtellen , ik heb diverse bezwaren aangetekend , maar ze willen niet verder dan 13000,00 euro zakken , volgens mij , nog steeds teveel voor een verliesgevend bedrijf.

Sinds boekjaar 2010 gaat de inspecteur nu ook voor mij ( de echtgenoot ) 13.000,00 euro bijtellen , en ik krijg als enig commentaar dat het wettelijk is voorgeschreven.

En om het nog moeilijker te maken , door de jaarlijkse ( gebr.loon) bijtellingen stijgt het saldo van de rekening courant snel en moeten we daar in de IB sfeer als ( terbeschikking gestelde gelden ) ook nog eens belasting over betalen.

Alle zaken die ik op het forum kon vinden betreffen BV's met winsten , maar over verliesgevende bedrijven heb ik niets kunnen vinden.

Heeft iemand hier een oplossing voor , zie ik iets over het hoofd of heb ik me laten lummelen door de fiscus.??

Hoop dat iemand me kan helpen en de weg kan wijzen om e.a. op te lossen.

vr. gr. henk

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik vind/denk niet dat je jezelf hebt laten ‘lummelen’.

Het punt is alleen dat het (primair) niet gaat over hoeveel winst de BV maakt, maar dat de werkzaamheden ‘marktconform’ beloond moeten worden (fiscaal gezien).

Je hebt kennelijk genoeg contact gehad met de fiscus in het verleden. Ik ga nu (uiteraard) niet alles dat over dit onderwerp geschreven is herhalen. Maar als je nu toch echt “een zaak” wil maken voor jouw casus, dan zal je een adviseur moeten inschakelen in mijn ogen.

Of dat werkelijk de moeite is, gezien het feit dat het slechts over 13.000 aan loon lijkt te gaan, dat vraag ik mij ernstig af. Mocht je na veel gedoe (en veel kosten misschien!) kunnen bereiken dat het loon toch praktisch nihil wordt, dan heeft het (denk ik) misschien net zo veel gekost dat het opgeleverd heeft.

• 0

Dag Henk

Het loon dat de fiscus eist ad 13.000 is toch wel fors. Bedenk je dat het DGA-loon alleen aan de orde is als je ook daadwerkelijk arbeid verricht voor de BV. Vervolgens kun je gebruikelijke lonen < 5.000 achterwege laten. Daar zit je met 13.000 niet eens zover vandaan. Het komt dus aan op wat je kunt onderbouwen. Helaas ligt de bewijslast bij jullie.

Kun je aangeven hoe de fiscus op een salaris van 13.000 is uitgekomen? En kun je ook aangeven hoeveel uren per jaar jij zelf voor de BV werkt en wat je doet voor de BV?

Is er een boekhouder/fiscalist betrokken geweest bij alle correspondentie met de fiscus?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Henk,

Als het niet lukt om structureel € 26.000 (2x € 13.000) als salaris uit de BV te trekken, dan is de BV in fiscaal opzicht niet de juiste rechtsvorm voor jullie. Het lijkt me dan ook niet onverstandig om te onderzoeken of (geruisloze) omzetting van de BV in een eenmanszaak of v.o.f. mogelijk is. Met een ib-onderneming betaal je waarschijnlijk een slok minder belasting en het bespaart lastige discussies met de fiscus.

Een argument om de BV aan te houden is de aansprakelijkheid, maar of dit in jullie situatie een steekhoudend argument is, kan ik zo niet beoordelen.

Laat in ieder geval een goede adviseur naar jullie situatie kijken. Heb het gevoel dat je de kosten van een goed advies zo hebt terugverdiend.

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar