Iedere ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met wanbetalers. Wat doe je indien jouw factuur niet wordt betaald?
Betalingsherinnering
Het eerste wat je zelf kunt doen bij een onbetaalde factuur, is je debiteur tot betaling aanmanen. Gebruikelijk is om eerst een betalingsherinnering te sturen.
Doel van de herinnering
Een betalingsherinnering is een vriendelijke herinnering dat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. Het doel van de betalingsherinnering is het attenderen van de debiteur op de ontstane betalingsachterstand. Verder wordt de debiteur verzocht om op korte termijn te betalen.
Welke termijn hanteert u voor de herinnering?
Een relatief korte termijn verdient de voorkeur voor een betalingsherinnering. Voorkomen dient te worden dat de debiteur een ruime betalingstermijn opvat als vrijbrief om facturen in het vervolg veel later te mogen voldoen. Bedraagt de standaard betalingstermijn bijvoorbeeld 14 dagen, dan ligt het niet voor de hand om debiteuren standaard nogmaals 14 dagen betalingsuitstel te geven.
Bovendien verdient het aanbeveling om bij het incasseren van vorderingen altijd zo snel mogelijk te incasseren. Dat verhoogt de kans op betaling namelijk. Een korte termijn verdient daarom de voorkeur.
De debiteur bellen
Is de betalingsherinnering gestuurd, maar betaalt de debiteur nog steeds niet? Dan is het tijd om de debiteur even te bellen.
Het bellen van de debiteur om hem te confronteren met de betalingsachterstand is doorgaans effectief. Vaak betaalt de debiteur de factuur alsnog op korte termijn. Waak wel voor smoezen of en vage betalingstoezeggingen.
Doel van het bellen
Doel van het gesprek is het maken van een duidelijke afspraak binnen welke termijn de debiteur de factuur alsnog betaalt. Probeer daarom een concrete datum af te spreken waarop de factuur uiterlijk dient te zijn voldaan.
Tips bij het afspreken van een betalingsregeling
Indien blijkt dat de debiteur betalingsproblemen heeft, kun je eventueel een betalingsregeling afspreken. Let er hierbij wel op dat de eerste termijnbetaling op korte termijn plaatsvindt. Anders weet je namelijk niet snel of de debiteur de betalingsregeling wil en kan nakomen. Het is belangrijk om de betalingsregeling schriftelijk of per e-mail te bevestigen. Let er op dat je hierbij uitdrukkelijk vermeldt dat de betalingsregeling vervalt indien deze niet wordt nagekomen en dat de vordering dan onmiddellijk volledig opeisbaar is.
Een voordeel van het bellen is dat u je debiteur zo wellicht niet hoeft aan te manen. Zo voorkom je dat de relatie met uw debiteur onnodig onder druk wordt gezet.
Aanmaning
De betalingsherinnering gestuurd en debiteur is ook gebeld, maar er is nog steeds niet betaald. Dan is het tijd om de debiteur een aanmaning te sturen. Dit om de debiteur een laatste betalingsmogelijkheid te geven voordat de vordering ter incasso uit handen wordt gegeven.
Doel van de aanmaning
De aanmaning is dwingender van toon dan de herinnering en dient ertoe uw debiteur een allerlaatste betalingsmogelijkheid te bieden. De debiteur wordt hierbij gewaarschuwd dat de vordering anders ter incasso uit handen wordt gegeven. Verder wordt de debiteur gewaarschuwd voor de consequenties van niet betalen, zoals het moeten betalen van rente en incassokosten.
Welke termijn hanteer je voor de aanmaning?
Net als bij de herinnering dient ook deze termijn kort te zijn. Bij voorkeur is deze termijn nog korter. De korte termijn zorgt ervoor dat de debiteur meer druk zal ervaren.
Niet betaald? Vervolgstappen!
Na het versturen van de herinnering en aanmaning en het telefoongesprek met de debiteur, heb je zelf gedaan wat redelijkerwijs mag worden verwacht om jouw factuur betaald te krijgen.
In dat geval kun je twee logische vervolgstappen nemen.
Verplichtingen opschorten
Indien er nog resterende verplichtingen jegens de debiteur zijn, is het wellicht verstandig om de resterende verplichtingen op te schorten. Mogelijk kunt je de debiteur hiermee onder druk zetten en kun je zo alsnog betaling afdwingen. Door over te gaan tot opschorting voorkomt je ook dat de vordering verder oploopt. Het verdient aanbeveling om de debiteur schriftelijk (of per e-mail) te waarschuwen indien je tot opschorting overgaat.
Incassoprocedure starten
Indien het niet gelukt is om de vordering zelf te incasseren, kun je een incassospecialist inschakelen om de vordering te laten incasseren. Wacht daar niet te lang mee. De vordering is doorgaans sneller betaald indien snel wordt geïncasseerd. Zeker indien er meerdere schuldeisers zijn. De debiteur zal de schuldeisers die het snelst en het lastigst zijn vaak namelijk als eerste betalen. Dat zou je zelf toch immers ook doen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lucien Ridderbroek
Lucien Ridderbroek
Iedere ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met wanbetalers. Wat doe je indien jouw factuur niet wordt betaald?
Betalingsherinnering
Het eerste wat je zelf kunt doen bij een onbetaalde factuur, is je debiteur tot betaling aanmanen. Gebruikelijk is om eerst een betalingsherinnering te sturen.
Doel van de herinnering
Een betalingsherinnering is een vriendelijke herinnering dat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. Het doel van de betalingsherinnering is het attenderen van de debiteur op de ontstane betalingsachterstand. Verder wordt de debiteur verzocht om op korte termijn te betalen.
Welke termijn hanteert u voor de herinnering?
Een relatief korte termijn verdient de voorkeur voor een betalingsherinnering. Voorkomen dient te worden dat de debiteur een ruime betalingstermijn opvat als vrijbrief om facturen in het vervolg veel later te mogen voldoen. Bedraagt de standaard betalingstermijn bijvoorbeeld 14 dagen, dan ligt het niet voor de hand om debiteuren standaard nogmaals 14 dagen betalingsuitstel te geven.
Bovendien verdient het aanbeveling om bij het incasseren van vorderingen altijd zo snel mogelijk te incasseren. Dat verhoogt de kans op betaling namelijk. Een korte termijn verdient daarom de voorkeur.
De debiteur bellen
Is de betalingsherinnering gestuurd, maar betaalt de debiteur nog steeds niet? Dan is het tijd om de debiteur even te bellen.
Het bellen van de debiteur om hem te confronteren met de betalingsachterstand is doorgaans effectief. Vaak betaalt de debiteur de factuur alsnog op korte termijn. Waak wel voor smoezen of en vage betalingstoezeggingen.
Doel van het bellen
Doel van het gesprek is het maken van een duidelijke afspraak binnen welke termijn de debiteur de factuur alsnog betaalt. Probeer daarom een concrete datum af te spreken waarop de factuur uiterlijk dient te zijn voldaan.
Tips bij het afspreken van een betalingsregeling
Indien blijkt dat de debiteur betalingsproblemen heeft, kun je eventueel een betalingsregeling afspreken. Let er hierbij wel op dat de eerste termijnbetaling op korte termijn plaatsvindt. Anders weet je namelijk niet snel of de debiteur de betalingsregeling wil en kan nakomen. Het is belangrijk om de betalingsregeling schriftelijk of per e-mail te bevestigen. Let er op dat je hierbij uitdrukkelijk vermeldt dat de betalingsregeling vervalt indien deze niet wordt nagekomen en dat de vordering dan onmiddellijk volledig opeisbaar is.
Een voordeel van het bellen is dat u je debiteur zo wellicht niet hoeft aan te manen. Zo voorkom je dat de relatie met uw debiteur onnodig onder druk wordt gezet.
Aanmaning
De betalingsherinnering gestuurd en debiteur is ook gebeld, maar er is nog steeds niet betaald. Dan is het tijd om de debiteur een aanmaning te sturen. Dit om de debiteur een laatste betalingsmogelijkheid te geven voordat de vordering ter incasso uit handen wordt gegeven.
Doel van de aanmaning
De aanmaning is dwingender van toon dan de herinnering en dient ertoe uw debiteur een allerlaatste betalingsmogelijkheid te bieden. De debiteur wordt hierbij gewaarschuwd dat de vordering anders ter incasso uit handen wordt gegeven. Verder wordt de debiteur gewaarschuwd voor de consequenties van niet betalen, zoals het moeten betalen van rente en incassokosten.
Welke termijn hanteer je voor de aanmaning?
Net als bij de herinnering dient ook deze termijn kort te zijn. Bij voorkeur is deze termijn nog korter. De korte termijn zorgt ervoor dat de debiteur meer druk zal ervaren.
Niet betaald? Vervolgstappen!
Na het versturen van de herinnering en aanmaning en het telefoongesprek met de debiteur, heb je zelf gedaan wat redelijkerwijs mag worden verwacht om jouw factuur betaald te krijgen.
In dat geval kun je twee logische vervolgstappen nemen.
Verplichtingen opschorten
Indien er nog resterende verplichtingen jegens de debiteur zijn, is het wellicht verstandig om de resterende verplichtingen op te schorten. Mogelijk kunt je de debiteur hiermee onder druk zetten en kun je zo alsnog betaling afdwingen. Door over te gaan tot opschorting voorkomt je ook dat de vordering verder oploopt. Het verdient aanbeveling om de debiteur schriftelijk (of per e-mail) te waarschuwen indien je tot opschorting overgaat.
Incassoprocedure starten
Indien het niet gelukt is om de vordering zelf te incasseren, kun je een incassospecialist inschakelen om de vordering te laten incasseren. Wacht daar niet te lang mee. De vordering is doorgaans sneller betaald indien snel wordt geïncasseerd. Zeker indien er meerdere schuldeisers zijn. De debiteur zal de schuldeisers die het snelst en het lastigst zijn vaak namelijk als eerste betalen. Dat zou je zelf toch immers ook doen?
Veel succes met het aanpakken van uw wanbetalers!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37524-tips-voor-effectief-debiteurenbeheer-inclusief-voorbeeld-aanmaning/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag