• 0

Automatiseren BTW berekening

Beste allen,

 

wij zijn op dit moment bezig met het creeren van een software pakket.

Wij willen hierbij de BTW berekening automatiseren.

 

Verschillende bronnen geven verschillende uitleg dus vandaar even mijn vraag hier online.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

 

1. Wat is de basis voor het berekenen van de btw, is dit het afleveradres of het factuuradres wanneer deze afwijken van elkaar?

 

2. Stel we hebben een klant in Nederland waarvoor geleverd moet worden in Duitsland (het is dezelfde klant met een andere vestiging). Ik weet dat hier Nederlandse BTW voor moet worden berekend dus in dit geval geldt het factuuradres als bepaler voor de BTW.

 

3. Wat als het afleveradres in Duitsland de klant van de klant is?

 

4. En wat als we factureren aan een klant in Italië en we leveren aan zijn klant in Duitsland?

 

Zijn voor het bovenstaande vaste regels te verzinnen? Zoals als de relatie geen BTW nummer heeft dan geldt altijd de binnenlandse BTW.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Patrick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

waarom wil je het wiel opnieuw uitvinden?

 

De BTW is doorspekt met afwijkende wijzen van berekenen, denk aan margeregeling, verlegging, import, de verschillende tarieven, plaats van dienst in de EU, plaats van levering in de EU. Al dit soort zaken vragen om specifieke kennis van de BTW wetgeving. Het gaat voor een forum als dit denk ik te ver om alle situaties die je mee kunt maken hier neer te zetten.

 

Met welk doel wil je dit in de software verwerken en wat voor softwarepakket gaat het om?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

bedankt voor je snelle reactie.

 

Helaas moeten we deels het wiel opnieuw uitvinden omdat we een basis BTW berekening willen doen binnen het software pakket.

Het doel is om de gebruiker in de basis BTW scenario's een voorstel te doen van de BTW die op dat moment geldt. Een gebruiker kan hier dan altijd nog van afwijken.

 

Afhankelijk van je artikel heb je een hoog, laag of geen BTW tarief. Dit icm het land waar de goederen geleverd worden en het land waar aan wordt gefactureerd heb je binnenlandse btw, eu of export.

 

Er zijn nog een aantal punten zoals ik in het initiële bericht aangaf waar ik jullie input voor heb gevraagd.

 

Margeregelingen en gebruik van buitenlandse BTW vallen buiten het stukje automatisering. In dat geval is het per document of per relatie in te stellen.

Link naar reactie
  • 0
1. Wat is de basis voor het berekenen van de btw, is dit het afleveradres of het factuuradres wanneer deze afwijken van elkaar?

Als je doelt op de toepassing van de BTW voor het land, dan geldt als regel het volgende:

 

- indien goederen worden verzonden en de eigendom daarbij overgaat op de koper, geldt de BTW in het land waar het vervoer aanving.

- indien andere gevallen van levering van goederen, geldt de BTW van het land waar de goederen in eigendom overgaan.

- indien diensten geleverd worden B2B geldt dat de BTW geheven wordt waar de afnemer van de dienst gevestigd is (verlegging).

- indien diensten geleverd worden B2C geldt de plaats van de dienstverlener als BTW land.

Let wel: hierop bestaan weer legio uitzonderingen.

 

Het gaat niet om het leveradres of factuuradres, maar de plaats zoals hierboven omschreven is bepalend.

 

2. Stel we hebben een klant in Nederland waarvoor geleverd moet worden in Duitsland (het is dezelfde klant met een andere vestiging). Ik weet dat hier Nederlandse BTW voor moet worden berekend dus in dit geval geldt het factuuradres als bepaler voor de BTW.

Zie 1, factuuradres bepaalt niet of er NL BTW berekend moet worden. Als de goederen vervoerd worden naar DLD en daar in eigendom overgaan op de Duitse firma, dan is NL BTW van toepassing (vervoer vangt aan in NL).

 

3. Wat als het afleveradres in Duitsland de klant van de klant is?

Zie 1 en 2

 

4. En wat als we factureren aan een klant in Italië en we leveren aan zijn klant in Duitsland?

 

ABC levering, zie website fiscus. Dat kan hier ook niet zo eenvoudig uitgelegd worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost.

 

even een reactie terug.

ik nummer je punten even als 1,2,3 en 4.

 

even een reactie op punt 1.

Wanneer gebeurt het dat goederen verzonden worden en op dat moment de eigendom naar de koper overgaat? Dat is toch meestal bij het tekenen van de pakbon? Dus de eigendoms overdracht vindt dan toch pas plaats in Duitsland wat zou betekenen BTW verlegd. Zie punt 2.

 

Maar wanneer komt het voor dat de goederen reeds in NL eigendom worden van de klant?

 

Punt 3 en 4 zijn duidelijk.

 

Bedankt voor je moeite in ieder geval.

 

Groeten Patrick

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Patrick

 

Goederen kunnen bijv. later in eigendom overgaan als de koper zelf het transport regelt en daarvoor een transportonderneming inschakelt. Bijv. een Duitse firma koopt goederen van een NL firma en laat het transport regelen door een Pools bedrijf. De goederen gaan pas in eigendom over op de Duitse firma als de Poolse transporteur de lading in DLD aflevert. Omdat het transport geen onderdeel uitmaakt van de levering (want niet overeengekomen tussen NL en DLD firma's), is de plaats van levering Duitsland. Dus Duitse BTW.

 

En als bijv. een NL ondernemer goederen koopt die in Duitsland zijn en blijven en die vervolgens aan een andere Duitse partij verkoopt, dan is dus Duitse BTW van toepassing.

 

groet

Joost

 

EDIT: maarten geeft inderdaad een mooi voorbeeld van weer een uitzondering

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ongeloofelijk, dacht je dat je het een beetje begreep en dan komt er weer zoiets om de hoe kijken. Had ik maar een vak geleerd ;-)

 

Zit nu gelijk te denken om BTW mede te koppelen aan je leveringsconditie maar dat is dan weer te moeilijk voor onze klanten misschien.

 

Op dit moment is het zo geregeld dat er wordt gekeken naar het factuuradres van de klant en op basis daarvan wordt een BTW voorstel gedaan. Hier kan de klant ten alle tijde van afwijken. Of de BTW code kan vast aan de relatie worden gekoppeld.

 

Maargoed, weinig aan te automatiseren dus. Erg basis houden en de klant het meeste zelf laten bepalen.

 

(We zijn nu ook in de voorbereiding voor Belgische administraties. Dus hier mezelf nu nog even in verdiepen (uhum). Hebben jullie daar ervaring mee?)

 

In ieder geval hartstikke bedankt voor de informatie!

gr Patrick

 

ps: Misschien wel eens leuk om te laten zien: de brochure van ons pakket Ascensio

Link naar reactie
  • 0

Maargoed, weinig aan te automatiseren dus. Erg basis houden en de klant het meeste zelf laten bepalen.

 

Ach, ik weet niet zoveel van programmeren maar de uitkomst is altijd het resultaat van her volgen van uitgezette lijnen. Dat moet toch met wat simpele booleaanse logica wel te vangen zijn. Het enige probleem is dat je een fiscalist nodig hebt om het uit te leggen ;D

 

De Belastingdienst heeft op haar site een paar mooie voorbeelden staan (zoals hier) hoe zij dat probleem hebben opgelost: gewoon een aantal binaire antwoorden en je weet waar je aan toe bent. Misschien heb je daar iets aan?

 

(We zijn nu ook in de voorbereiding voor Belgische administraties. Dus hier mezelf nu nog even in verdiepen (uhum). Hebben jullie daar ervaring mee?)

 

Maak je borst maar nat, Belgen hebben bepalingen in hun wet op de omzetbelasting staan die verplicht om halve wetnoeken op de facturen af te drukken ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.