Ga naar inhoud

Evaringen haalbaarheidsonderzoeken detailhandel brancheorganisatie M

Geplaatst:

Ondernemer 20

Hallo iedereen,

 

Samen met mijn vriendin hebben we een nieuw winkelconcept bedankt ( detailhandel-mode ) Nu hebben we deze laten toetsten door de brancheorganisatie. Hier is een haalbaarheid voor afgegeven met een bepaalde omzet. Op voorrand realiseerde wij dat het altijd een aanname is en dat de ondernemer, locatie en toegevoegde waarde het werkelijke verhaal zal vertellen. Hebben hier ondernemers ervaring met deze onderzoeken? Hoe vertaalde het zich in de realiteit? We zijn benieuwd.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Rene van Zandwijk

Er staat duidelijk in het rapport dat er geen zekerheid te geven is en de makers niet verantwoordelijk zijn als jouw zaak binnen 1 jaar over de kop gaat.

 

Met betreffende branchevereniging ken ik 1 geval die het ondanks het positieve rapport maar 2 jaar heeft volgehouden en voorlopig nog een paar jaar de schulden aan het afbetalen is.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Geplaatst:

Ondernemer 20

  • Auteur

Dat is correct,heb ik gelezen. Er zit alleen een groot verschil tussen de omzet die wij hadden geprognotiseerd en zij hebben afgegeven. Het zijn natuurlijk ook aannames op basis van cijfers. Het succes of onderscheidende vermogen kan natuurlijk niet worden berekend.

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Hoe vertaalde het zich in de realiteit? We zijn benieuwd.

Ik heb de indruk dat deze vraag is ingegeven om zekerheid te verkrijgen.

 

Ik heb legio plannen gezien en mogen beoordelen, waarbij ook plannen met een positief advies die toch na uitvoering "linksaf" zijn gegaan. Het slagen is afhankelijk van de ontwikkeling externe factoren, maar ook van de skills van de ondernemer(s). Vooral dat laatste werd/wordt nog al eens overschat.

 

Geplaatst:

Ondernemer 20

  • Auteur

Misschien onbewust. We komen niet uit de branche. Maar geloven sterk in het concept dat we hebben uitgeschreven. Dan ga je kijken naar vergelijkbare branches voor cijfers etc maar kom je tot de conclusie dat dit voor een klein deel een realistische maatstaf kan zijn. De ondernemer moet het gaan doen, logisch ook.

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Als je in je concept vertrouwen hebt, en alles van voor naar achter ( en terug) bekeken en beoordeeld, ga er dan voor !!

Ondernemen is risico nemen.

Geplaatst:

robdegekste

Voor school heb ik deze week nog een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd voor mijn bedrijf.

 

De volgende modellen heb ik hiervoor gebruikt

 

FOETSIE model

DESTEP model

Vijfkrachtenmodel van Porter

 

Als je deze drie modellen toepast krijg je een aardige indruk.

 

Succes!

Geplaatst:

Rene van Zandwijk

Een concept kan nog zo mooi zijn maar je zal altijd afhankelijk blijven van externe factoren waar je geen invloed op kan uit oefenen. Een heel belangrijke factor is de locatie en daar heb je gelukkig wel zelf de hand in.

 

Veel adviesbureau's die vestigingsplaats onderzoeken doen doen dit alleen d.m.v. deskresearch zorg daarom dat jezelf bekend bent met de lokatie.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.