• 0

Financiering binnen kennissenkring

Naar aanleiding van een oproep in De Telegraaf over geld lenen bij vrienden of familie, ben ik benieuwd naar jullie standpunten daarin. Zoals vaak aanbevolen, zorg voor spreiding in je portefeuille. Dus het kan zijn dat alle 4 de opties gelden, kies dan voor de optie waar je het meest in investeert.

 

Aanvulling: Onder kennissenkring versta ik ook familie en vrienden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het een beetje verdeeld tussen aandelen die ik zelf beheer, een fonds dat beheerd wordt en ik koop soms wel eens een paar krugerrand (maar die koop eigelijk meer omdat ik het een veilig gevoel vind om iets thuis te hebben voor als het echt fout gaat) Bij het op de bank zetten krijg ik gelijk een onveilig gevoel (maarja ik woon ook in spanje)

 

Uitlenen aan familie, vrienden of kennisen doe ik niet meer. Mijn ervaring is dat zodra er geld tussen komt de relaties groot gevaar lopen.

 

Ook ben ik me aan het oriënteren om opties in graan te kopen (vanwege de slechte oogsten gaat waarschijnlijk de prijs sterk omhoog)

 

Groeten Arie

Link naar reactie
  • 0

Het is, naast een compleet overzicht van doelstellingen en wat iemand uit financieel oogpunt kan dragen en het risico dat hij wil accepteren, voornamelijk een samenspel tussen risico en rendement. Pas nadat dit duidelijk is, kan een optimale verdeling over verschillende beleggingscategorieën gemaakt worden.

 

Vervolgens bekijk je hoe je met zo min mogelijk risico je doelstellingsrendement kan behalen. Je doet dit door te zoeken naar een optimum binnen de strategische asset allocatie tussen risico en rendement. Je gaat uit van een gegeven maximaal risico, en het daarbij horende maximale verwachte rendement.

 

[*]Wil je enkel een kredietrisico lopen, dan zet je je geld bij de bank (voor 2%) of koop je obligaties (10 jaar NL staatsobligatie doet momenteel 1,76%). Inflatie snoept dit ong. weg, dus je kan hooguit spreken van behoud van vermogen.

[*]Wil je ook een aandelenrisico lopen, dan ga je eerst naar de beurs. De gangbare verwachting is zo’n 7%. Dus voor het aandelenrisico krijg je gemiddeld 500 basispunten meer resultaat.

[*]Wil je ook een illiquiditeitsrisico lopen, dan wordt de gangbare verwachting zo’n 12%. Dus weer een opslag van 500 basispunten t.o.v. publieke aandelen.

 

Heel belangrijk is zoals HeRaFin al zegt diversificatie. Leg niet al je eieren in één mandje. Let daarbij ook goed tussen de correlatie van verschillende beleggingscategorieën. Zo bewegen publieke aandelen en publieke obligaties vaak in tegengestelde richting (wanneer de één meer waard wordt, wordt de ander minder waard), en bieden alternatieve beleggingen als hedge funds, private equity, vastgoed en grondstoffen vaker een lage of negatieve correlatie. Opnemen van deze instrumenten in een portfolio zorgt dan voor lagere volatiliteit.

 

Dus om terug te komen bij geld lenen bij of aan vrienden of familie: alleen als het in je portfolio past, je er je financiële doelen mee kan behalen, de risico/rendementscriteria acceptabel zijn en je het uit financieel oogpunt kan en wil dragen.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Dus om terug te komen bij geld lenen bij of aan vrienden of familie: alleen als het in je portfolio past, je er je financiële doelen mee kan behalen, de risico/rendementscriteria acceptabel zijn en je het uit financieel oogpunt kan en wil dragen.

 

Ik denk dat bij dit soort leningen toch ook vaak andere overwegingen een rol spelen. Als bv ouders geld aan hun kinderen lenen om een studie aan te gaan, huis te kopen of onderneming op te starten, zullen de risico/rendements criteria niet de doorslag geven.

Link naar reactie
  • 0

Dus om terug te komen bij geld lenen bij of aan vrienden of familie: alleen als het in je portfolio past, je er je financiële doelen mee kan behalen, de risico/rendementscriteria acceptabel zijn en je het uit financieel oogpunt kan en wil dragen.

 

Ik denk dat bij dit soort leningen toch ook vaak andere overwegingen een rol spelen. Als bv ouders geld aan hun kinderen lenen om een studie aan te gaan, huis te kopen of onderneming op te starten, zullen de risico/rendements criteria niet de doorslag geven.

 

Helemaal mee eens. Ik bekeek het echter vanuit een investeerdersperspectief.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.