• 0

nieuwe incassokosten regeling extra administratieve last?

Er was al een draadje maar dat ging voornamelijk over de berekening van de incassokosten die doorberekend mogen worden, ik zit na te denken over de administratieve last en vraag me af hoe ondernemers zich hierop instellen.

 

Een leverancier moet volgens de nieuwe regels altijd eerst een aanmaning sturen waarin de klant nog 2 weken de tijd krijgt om te betalen. Deze aanmaning moet het bedrag aan incassokosten bevatten dat in rekening gebracht gaat worden als de klant niet binnen 2 weken betaalt.

 

Voor mijn gevoel zouden consumenten hiermee dus standaard 2 weken extra betalingstermijn kunnen claimen. En in werkelijkheid nog meer want niet bij iedereen gaat de aanmaningsbrief eruit op de dag nadat het geld eigenlijk binnen had moeten zijn.

 

Is het toegestaan om in de aanmaningsbrief de algemene staffel op te nemen of moet het bedrag per aanmaning specifiek worden berekend/vermeld?

 

alvast dank voor de input!

 

.

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen idee hoe dit moet worden uitgewerkt. Voor klanten (debiteurenbeheer) werk ik met vaste (lage) bedragen.

 

Op mijn eigen facturen breng ik nooit incassokosten in rekening. Wel heb ik in mijn AV opgenomen dat ik rente bereken over het openstaande bedrag vanaf het moment dat de vervaldatum is verstreken.

Gelukkig heb ik dit al jaren niet meer aan de hand gehad.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn gevoel zouden consumenten hiermee dus standaard 2 weken extra betalingstermijn kunnen claimen. En in werkelijkheid nog meer want niet bij iedereen gaat de aanmaningsbrief eruit op de dag nadat het geld eigenlijk binnen had moeten zijn.

Zodra de wet bij consumenten bekender wordt (op dit moment valt dit nog tegen, ook onder ondernemers trouwens) dan gaat hier zeker gebruik (misbruik) van gemaakt worden. Je hebt gelijk maar dit een keuze van de ondernemer. Er zijn verschillende dienstverleners die dit uit handen kunnen nemen of gewoon 'even' tijd vrijmaken.

 

 

Is het toegestaan om in de aanmaningsbrief de algemene staffel op te nemen of moet het bedrag per aanmaning specifiek worden berekend/vermeld?
De incassokosten moeten specifiek worden vermeld. Verzuim je de incassokosten te vermelden dan mag je na 14 dagen geen incassokosten in rekening brengen.

 

Hier vind je een handige tool om incassokosten (+ rente) te berekenen: http://www.incassokostenberekenen.nl

Scheelt misschien wat tijd.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Beste Astrid,

 

Het vermelden van de algemene staffel zal niet voldoende zijn, althans zoals ik het begrepen heb van ons gerechtsdeurwaarderskantoor. Zij stellen letterlijk: "In de aanmaning moet het bedrag dat op grond van de nieuwe wetgeving als vergoeding voor incassokosten in rekening zal worden gebracht, door u expliciet worden vermeld. "

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.