• 0

Iemand inhuren als ZZPer of als zijnde Resultaat uit overige werkzaamheden

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en zal mijn situatie kort schetsen.

 

Ik ben begin dit jaar begonnen als IT ondernemer en werk voor twee buitenlandse opdrachtgevers. Ik heb pas sinds maart dit jaar opdrachtgevers en zoals het er nu naar uitziet daar de zaken nog niet al te goed lopen zou ik wel eens moeite kunnen hebben met het urencriterium zodat ik door de belastingdienst niet als ondernemer zou worden gezien.

 

Omdat ik komende maand veelal in het buitenland zit voor sollicitatie en orientatie , en de kans zeer aanzienlijk is dat ik hierdoor zal emigreren, wilde ik mijn werkzaamheden voor een maand uitbesteden aan een vriend van me die ook in de IT branch zit, echter in loondienst en dus zelf geen ZZPer is en ook niet bij de KVK staat ingeschreven. Het zou zo om een bedrag gaan rond de 1000 euro.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken/boeken als

 

a) ik erop anticipeer dat de BD mij niet als ondernemer beschouwd aan het einde van dit jaar en de inkomsten zodoende belast zullen worden als inkomen als overige werkzaamheden

 

b) als ik erop anticipeer dat ik wel aan het urencriterium voldoe? (ik neem aan dat ik me dan alsnog bij de BD moet melden als werkgever etc.?)

 

Vriendelijk bedankt voor jullie hulp want met name in situatie A zou ik niet zo goed weten hoe ik het aan moet pakken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben begin dit jaar begonnen als IT ondernemer en werk voor twee buitenlandse opdrachtgevers. Ik heb pas sinds maart dit jaar opdrachtgevers en zoals het er nu naar uitziet daar de zaken nog niet al te goed lopen zou ik wel eens moeite kunnen hebben met het urencriterium zodat ik door de belastingdienst niet als ondernemer zou worden gezien.

 

Wel of niet voldoen aan het urencriterium telt mee voor de beoordeling van je ondernemerschap, maar is zeker niet allesbepalend. Als jij in maart begonnen bent, en het is je hoofdbezigheid en je hoofdinkomen, vermoed ik dat je wel als ondernemer kwalificeert.

 

Als we er van uit kunnen gaan dat er géén gezagsverhouding bestaat tussen jou en je vriend, en ik denk dat dat zo is, aangezien jij heel ergens anders bent, is hij niet bij jou in loondienst.

De vriend die jouw werk overneemt, kan jou dan een factuur sturen. Voor hem is dit iets incidenteels, dus hij is geen ondernemer voor de btw en brengt dus geen btw in rekening. Jij stopt een kopie van zijn paspoort bij de factuur en geeft de betaling via een ib-47 formulier op aan de Belastingdienst.

Je vriend geeft zijn werkzaamheden op als ROW in zijn aangifte.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Sicialiana,

 

Of jij voor de Belastingdienst ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet is niet afhankelijk van het voldoen aan het urencriterium. Of jij recht heb op de ondernemersaftrekken wel. Dus je kunt er gerust van uit gaan dat, als jij een echte ondernemer bent, je in ieder geval recht heb op de MKB-winstvrijstelling.

 

Je moet je voor ogen houden dat er voor een dienstverband drie criteria zijn:

 

[*]er moet een gezagsverhouding zijn: de uitvoerder is niet vrij om te bepalen hoe, wanneer, waar en op welke wijze hij de werkzaamheden verricht;

[*]er moet betaald worden voor de werkzaamheden: dit is betaling in geld maar ook in natura;

[*]er moet een verplichting zijn tot persoonlijke arbeid: de uitvoerder moet het werk zelf uitvoeren en mag het niet doorschuiven aan een derde (of in dit geval: een vierde).

 

Pas als aan al deze drie criteria voldaan wordt ben jij werkgever. Aan het tweede criterium voldoe je natuurlijk, maar het eerste en derde kan ruimte geven. Als de uitvoerder in een van deze punten vrij is om te handelen ben je al een heel eind in de goede richting.

Als dat zo is dan kun je gewoon die € 1.000,00 opgeven als uitbesteed werk en wordt het dus een aftrekpost voor de inkomstenbelasting. De uitvoerder kan de werkzaamheden dan opvoeren als ROW in zijn of haar aangifte. Als je geen factuur krijgt voor de werkzaamheden dien je wel een IB 47 in te dienen bij de Belastingdienst.

 

Het bovenstaande geldt zowel in situatie a (geen urencriterium) als situatie b (wel urencriterium).

 

 

*** Edit: en Marcel was mij net voor! ***

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor de snelle uitgebreide antwoorden dit helpt me enorm daar ik er echt middels allerlei zoektermen naar gezocht had op het internet maar het niet heb kunnen vinden (zal waarschijnlijk ook met mijn zoekkwaliteiten te maken hebben ;)

 

Nogmaals erg bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je geen factuur krijgt voor de werkzaamheden dien je wel een IB 47 in te dienen bij de Belastingdienst.

 

 

Ik heb voor het opgeven van uitbetaling aan derden in 2011 het volgende gevonden om te gebruiken. Is dit geen verandering t.o.v. het IB 47 formulier m.b.t. 2010?

Link naar reactie
  • 0

Als je geen factuur krijgt voor de werkzaamheden dien je wel een IB 47 in te dienen bij de Belastingdienst.

Ook als je wel een factuur krijgt, iedereen (OK, bijna iedereen) kan het woord 'factuur' in typen en uitprinten. Als de factuur aanwijzing geeft om te vermoeden dat deze meneer of mevrouw waarschijnlijk niet als ondernemer functioneert (bijvoorbeeld geen btw-nummer, geen KvK-nummer, er wordt geen btw in rekening gebracht ), is dat voor mij reden om 'ib47' te roepen.

 

 

Ik heb voor het opgeven van uitbetaling aan derden in 2011 het volgende gevonden om te gebruiken. Is dit geen verandering t.o.v. het IB 47 formulier m.b.t. 2010?

Volgens mij is dat inderdaad geen verandering. Helemaal links onderin het pdf'je zie je in de kantlijn de letters 'IB-47'. Doet me een beetje aan Engelse bureaucratie denken...

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb voor het opgeven van uitbetaling aan derden in 2011 het volgende gevonden om te gebruiken. Is dit geen verandering t.o.v. het IB 47 formulier m.b.t. 2010?

Volgens mij is dat inderdaad geen verandering. Helemaal links onderin het pdf'je zie je in de kantlijn de letters 'IB-47'. Doet me een beetje aan Engelse bureaucratie denken...

 

 

Heb het ook gezien. Bedankt. Ik vraag me ook af of het wel verplicht is om op het te geven. Volgens de BD tekst het woordje "kunt".

U kunt daarbij denken aan uitbetalingen aan auteurs, sprekers of deelnemers aan medische proeven. In dat geval kunt u voor het melden van deze uitbetalingen gebruikmaken van het formulier.

 

Stel dat je het vergeet, wat gebeurd er dan ::) . De ontvanger heeft toch de verplichting om het op te geven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.