• 0

Afbetaling van factuur in 3 jaar

Beste forum leden,

 

Ik heb op dit moment een overeenkomst met een sportvereniging afgesloten voor een groot aantal sport tenues en trainingspakken. Ik heb met hun afgesproken dat zij dit binnen 3 jaar afbetalen.

Echter nu is het natuurlijk zo dat de BTW omhoog gaat.

Dus voor hun is het aantrekkelijker als ik nu de totale factuur opmaak zodat zij de voordelige BTW nu hebben (dit scheelt voor hun behoorlijk).

Hoe kan ik dit dan het beste doen? Ik dacht zelf aan een soort van lening opstellen of kan ik de factuur ook meteen opmaken en dan in termijnen laten betalen?

 

Ik hoor graag jullie mening hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste forum leden,

 

Ik heb op dit moment een overeenkomst met een sportvereniging afgesloten voor een groot aantal sport tenues en trainingspakken. Ik heb met hun afgesproken dat zij dit binnen 3 jaar afbetalen.

Echter nu is het natuurlijk zo dat de BTW omhoog gaat.

Dus voor hun is het aantrekkelijker als ik nu de totale factuur opmaak zodat zij de voordelige BTW nu hebben (dit scheelt voor hun behoorlijk).

Hoe kan ik dit dan het beste doen? Ik dacht zelf aan een soort van lening opstellen of kan ik de factuur ook meteen opmaken en dan in termijnen laten betalen?

 

Ik hoor graag jullie mening hierover.

 

 

Als de levering van alle tenues en trainingspakken vóór 1 oktober 2012 plaatsvindt is het geen probleem om te factureren tegen 19% BTW. Hoe de factuur betaald wordt is niet relevant, dus als jij afspreekt in 36 gelijke termijnen over drie jaar is dat prima. Ik zou dit wel vastleggen.

Je hoeft imho niet te werken met een leenovereenkomst o.i.d., de factuur is de vordering die jij hebt op de sportvereniging. Wat wel verstandig is dat je een aanvullende garantie vraagt, bijvoorbeeld van de bestuursleden. Ik weet uit ervaring dat verenigingen kort van memorie zijn en het betuur dat over twee jaar zit kan een stuk minder betrokken zijn bij jouw levering dan het huidige bestuur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Ik weet uit ervaring dat verenigingen kort van memorie zijn en het betuur dat over twee jaar zit kan een stuk minder betrokken zijn bij jouw levering dan het huidige bestuur.

 

Op zich ben ik het eens dat een leningsovereenkomst geen strikte noodzaak is.. maar juist om deze reden wel.. over een factuur kunnen misverstanden ontstaan over wat wel en niet betaald is. Een separate leningsovereenkomst met een duidelijk aflossingsschema en afspraken over rente en kosten bij het niet op tijd betalen met handtekening van dit bestuur.. maakt de zaak duidelijk ook voor volgende besturen, wel even checken dan of de huidige bestuursleden ook bevoegd zijn om een dergelijke overeenkomst te tekenen.

 

Verder kan het goed werken om bij dit soort overeenkomsten de korting op te delen in 2 soorten 1e direct op de orginele factuur en een 2e deel bij volledig voldoen van de factuur of het kwijtschelden van de laatste 2 termijnen (of eventueel jaarlijks dus als de 1e 11 termijnen op tijd zijn betaald word de 12e kwijtgescholden, of iets dergelijks) ik zou in elk geval een paar motiverende factoren inbouwen om tijdig te (blijven) betalen.

 

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig hoe je dit als startende ondernemer gaat financieren? de trainingstenue's moet je zelf ook inkopen neem ik aan en ik kan me niet voorstellen dat jij ook in 3 jaar mag betalen.

Kortom is dit een eenmalige deal of is het onderdeel van je businessmodel?

Link naar reactie
  • 0

En wellicht ten overvloede, maar houd er rekening mee dat je de BTW over de verkoopfactuur vermoedelijk in één keer dient af te dragen. Daar kun je natuurlijk de BTW op jouw inkoopfactuur van deze goederen vanaf trekken als voorbelasting maar het kan toch een flinke aanslag zijn op je liquiditeit. De vraag is of de eerste termijnen voldoende zijn om dit te financieren.

 

Ik kom nog wel eens tegen dat ondernemers denken dat de BTW pas verschuldigd wordt bij ontvangst van de betaling. Dat is alleen maar het geval als jouw onderneming valt onder het kasstelsel en dan zou in dit geval de BTW in 36 delen afgedragen kunnen worden. In alle overige gevallen, en Ik vermoed dat dat ook voor jou opgaat, dient de BTW op de factuur in één keer afgedragen wordem en wel over het aangiftetijdvak waarin de factuur is opgesteld.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allebei voor de heldere antwoorden en tips.

 

Er wordt straks inderdaad een kledingovereenkomst voor 4 jaar ondertekend. Daarin zullen de afbetalingstermijnen ook duidelijk in op worden genomen. Daarnaast zal de BTW door deze vereniging alvast betaald worden, waardoor ik deze niet hoef voor te schieten. Met mijn leverancier heb ik ook de afspraak dat ik deze kleding in termijnen af betaal, dat is geen probleem.

 

Waar het dus op neer komt is dat als de kleding voor 1 oktober 2012 geleverd wordt dat er 19% belast wordt? Maakt niet uit dat de laatste afbetaling termijn pas in 2014 valt dus?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bedankt allebei voor de heldere antwoorden en tips.

 

Er wordt straks inderdaad een kledingovereenkomst voor 4 jaar ondertekend. Daarin zullen de afbetalingstermijnen ook duidelijk in op worden genomen. Daarnaast zal de BTW door deze vereniging alvast betaald worden, waardoor ik deze niet hoef voor te schieten. Met mijn leverancier heb ik ook de afspraak dat ik deze kleding in termijnen af betaal, dat is geen probleem.

 

Waar het dus op neer komt is dat als de kleding voor 1 oktober 2012 geleverd wordt dat er 19% belast wordt? Maakt niet uit dat de laatste afbetaling termijn pas in 2014 valt dus?

 

Voor de omzetbelasting is jouw prestatie belast. Jouw prestatie is het leveren van kleding en tenues en de leverdatum is dan ook bepalend voor het tarief van de BTW. Het innen van de factuur is geen prestatie voor de omzetbelasting. Dit traject speelt dan ook geen enkele rol bij het bepalen van het BTW-tarief.

 

Nu vermoed ik dat veel van jouw collega's creatief om zullen gaan met de veranderingen rond deze datum. Ik raad je aan om de leverbonnen van jouw leveranciers goed te bewaren en ook de vereniging te laten tekenen voor ontvangst (maak je eigen leverbonnen). Zo toon je aan dat de levering daadwerkelijk vóór 1 oktober 2012 heeft plaatsgevonden en kun je problemen met de fiscus voorkomen.

 

Ik wil je nog voor één belangrijk punt waarschuwen. Je hebt het over een kledingvereenkomst. Dat betekent meestal dat er niet alleen nu maar ook in de periode na 1 oktober 2012 kleding geleverd wordt (groei vereniging, slijtage etc.). In dat geval kan er wel degelijk sprake zijn van prestaties voor de omzetbelasting die i.h.k.v. deze overeenkomst na 1 oktober 2012 verricht worden en kunnen er wel degelijk twee BTW-tarieven op deze overeenkomst van toepassing zijn. Mocht dit aan de orde zijn dan raad ik je met klem aan e.e.a. voor te leggen aan een ficalist die op basis van jouw casus een advies op maat kan maken. Dat kan voor alle partijen, maar vooral voor jou, een hoop ellende en financiële schade schelen..

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Wederom bedankt voor je heldere uitleg en tips, hier heb ik zeker heel veel aan.

 

Ik had zelf zeker niet aan leverbonnen gedacht, maar deze ga ik dus zeker maken en laten ondertekenen. Ook zal ik de leverbonnen van de leverancier bewaren.

 

De kledingovereenkomst heeft een looptijd van 4 jaar. In eerste instantie zal de club een groot aantal sport outfits bestellen. Deze worden voor 1 oktober 2012 geleverd.

 

Daarnaast zal de club in deze 4 jaar tijd nog wel meer kleding bestellen. Dan bedoel jij waarschijnlijk dat ik op deze facturen wel het niet BTW-tarief moet toepassen. Of bedoel je het op een andere manier?

Link naar reactie
  • 0

De kledingovereenkomst heeft een looptijd van 4 jaar. In eerste instantie zal de club een groot aantal sport outfits bestellen. Deze worden voor 1 oktober 2012 geleverd.

 

Daarnaast zal de club in deze 4 jaar tijd nog wel meer kleding bestellen. Dan bedoel jij waarschijnlijk dat ik op deze facturen wel het niet BTW-tarief moet toepassen. Of bedoel je het op een andere manier?

 

Als het bedrag dat jij bij de eerste levering in rekening brengt enkel en alleen bettrekking heeft op de goederen die op dat moment geleverd worden ( dus geen servicekosten voor na 1 oktober 2012, vervangingen na twee jaar etc.) dan is voor de eerste levering het 19%-tarief van toepassing.

 

Voor leveringen vanaf 1 oktober 2012 geldt het tarief dat op dat moment van toepassing is - vanaf 1 oktober 2012 is dat dus 21%.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.