• 0

Aanpassing Algemene Voorwaarden voor verzenden naar Belgie?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verzend ook pakketjes naar Belgie. Is het nodig om mijn algemene voorwaarden daarvoor aan te passen?

 

Hallo phonegeek,

 

Nee, niet noodzakelijkerwijs. Als in de algemene voorwaarden staat dat Nederlands Recht van toepassing is voorzie ik voorshands geen problemen. Het kan zijn dat er in Belgie aanvullende vereisten bestaan ten aanzien van de toepasselijkheid en geldigheid van de algemene voorwaarden - zoals men hier in Nederland het ''ter hand stellen'' kent - maar die zullen ihkv Europa ongetwijfeld zijn geharmoniseerd. Dat blijft uiteraard een academische kwestie nu in de algemene voorwaarden Nederlands Recht als geldend recht wordt aangewezen. Kenbaar en duidelijk dient te zijn dat Nederlands Recht van toepassing is.

 

Succes!

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg. Ik vraag dit omdat ik het volgende net had gelezen op een forum waarbij men wilde uitbreiden naar Duitsland "dat bijv. de algemene voorwaarden (bijv. herroeping binnen 14 dagen, etc.) aan het Duitse recht voldoen, omdat bijvoorbeeld Duitse consumenten van de dwingendrechtelijke bepalingen van het Duitse recht genieten en de webwinkelier volgens Europees recht informatieplichten heeft." Kennelijk is dat van land tot land afhankelijk.

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie
  • 0

Beste Phonegeek,

 

Een aantal zaken moet je even los van elkaar zien.

 

01. Als je als professionele partij in NL aan een consument (niet-professioneel) in Duitsland levert (via een webwinkel), is doorgaans Duits recht van toepassing (beperkt aantal uitzonderingen zie: artikel 6 Rome I Verordening)

 

02. Op zich kan met die Duitse consument (of uit ieder ander EU-land) worden overeengekomen dat de NL recht van toepassing is (rechtskeuze). Dat is dan inclusief de informatieplicht, en de gevolgen voor schending ervan.

 

03. Maar als de consument via die rechtskeuze vervolgens minder bescherming krijgt dan naar Duits recht dan mag men niet voor NL recht kiezen. Met andere woorden, Duitse beschermingsregels blijven van toepassing.

 

Kennelijk is dat van land tot land afhankelijk.

 

04. Op zich is je opmerking juist. Als gevolg van de EU Richtlijn Koop en Garantie dienen alle lidstaten een minimumniveau aan bescherming te geven aan hun consumenten. Dat betekent dus dat het van land tot land kan verschillen.

 

05. Mijn conclusie o.g.v. bovenstaande is dat je je wel degelijk in het Duitse recht op het punt van de informatieverplichting dient te verdiepen.

 

Veel succes met je zaken!

 

Link naar reactie
  • 0
Ligt er niet verschil in:

Een Nederlandse webwinkel, gericht op Nederland waar een (toevallig) een Duitser besteld

Of een Nederlandse webwinkelier die, na Nederland, ook een Duitse webwinkel maakt.

 

Het onderscheid dat je maakt is inderdaad relevant als je art. 6 Rome I leest (zie nuance hieronder). Het is doorslaggevend of je de verkoopactiviteiten van de webwinkel richt op Duitse consumenten en het gesloten koopcontract ook onder die activiteiten valt. Dan is Duits recht (inclusief informatieplicht) gewoon van toepassing. Dat je een NL webwinkel vanuit Duitsland kunt bereiken, is op zich niet voldoende om gelijk Duits consumentenrecht van toepassing te laten zijn.

 

Maar in elk geval is het zo dat vóór het sluiten van het koopcontract duidelijk moet zijn of de betreffende webwinkel met Duitsers (of andere inwoners EU) handel wilde drijven. Daarbij kunnen de volgende zaken onder meer een rol spelen (volgens Europees Hof):

 

[*]het gebruik van Duitse taal, toplevel domeinnaam of e-mail adres;

[*]Kosten maken om consumenten in Duitsland te bereiken, bijvoorbeeld via een zoekmachine. Of zelfs via een Duitse affiliate;

[*]Wanneer je testimonials hebt van consumenten uit verschillende landen.

(En vul zelf maar verder in)

 

In de gevallen waar conflicten ontstaan, moet de ondernemer er rekening mee houden dat achteraf NL recht niet van toepassing is. De conclusie van mijn vorige bericht blijft dus staan.

 

Of moet ik dan een bordje ophangen, "KEIN DEUTSCHERS"

 

Creatieve suggestie, maar dan kun je o.g.v. bovenstaande weer stellen dat je verkoopactiviteiten op Duitsland richt...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg. Ik vraag dit omdat ik het volgende net had gelezen op een forum waarbij men wilde uitbreiden naar Duitsland "dat bijv. de algemene voorwaarden (bijv. herroeping binnen 14 dagen, etc.) aan het Duitse recht voldoen, omdat bijvoorbeeld Duitse consumenten van de dwingendrechtelijke bepalingen van het Duitse recht genieten en de webwinkelier volgens Europees recht informatieplichten heeft." Kennelijk is dat van land tot land afhankelijk.

 

Hallo phonegeek,

 

In aanvulling op hetgeen in deze thread reeds is beschreven: Wil je bijvoorbeeld aan consumenten uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en België leveren dan is het aan te bevelen om de algemene voorwaarden ook in voor de wederpartij begrijpelijke talen op te stellen. Dit om ervoor te zorgen dat ze in conflictsituatie's daadwerkelijk van toepassing zijn.

 

Ook de verwijzing naar de algemene voorwaarden moet - just to be on the safe side - vervolgens in het Nederlands, Engels, Duits en Frans op de website staan. Dit is vereist ihkv de bescherming van niet-professionele partijen c.q. consumenten.

 

In alle versie's zou ik bovendien - in verband met mogelijke vertaalperikelen - een bepaling opnemen als: ''Deze algemene voorwaarden zijn in de Nederlandse taal en in verschillende andere talen opgesteld. De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden is bij enig verschil van inhoud of strekking bepalend voor de uitleg ervan.''

 

Succes ermee!

 

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.