• 0

Afstoten van business

Hallo collega's,

 

Toen ik enkele jaren geleden begon met ondernemen deed ik vooral website design en bouw. In die jaren heb ik een aardige schare klantenkring opgebouwd. Maar intussen ben ik ook al een jaar of 3 bezig met puur internet software ontwikkeling en dat laatste gaat zo goed, dat ik besloten heb om te stoppen met de website business. Ik zit nu te piekeren hoe ik dat het best kan doen om aan de ene kant het snel af te kunnen wikkelen zonder er al te veel energie en tijd in te stoppen, maar aan de andere kant ook de klant met een tevreden gevoel achter te laten.

 

Even in het kort hoe ik een en ander heb opgebouwd: Destijds heb ik een eigen website management en cms systeem ontwikkeld, waar alle websites in zijn ondergebracht. Aan dit systeem is al lange tijd niets meer ontwikkeld, maar het voldoet uitstekend voor de klanten. Het is niet te vergelijken met een Wordpress of een Joomla, maar het doet wat het moet doen en dat is voldoende. Ik heb maar weinig klanten, die hun eigen content bijhouden. De meesten laten het aan mij over of laten hun website zoals het is.

 

Ik heb een eigen vps bij een hoster en ik verzorg dan ook de hosting voor de klanten. De vps draait op windows en ik heb de hele omgeving gebouwd met Adobe ColdFusion en MS SQL-Server. De klanten betalen mij een kleine maandelijkse vergoeding voor deze hosting. Dit bedrag is hoger dan een gemiddelde webhoster, die shared hostingpakketjes aanbiedt, maar ik heb nog geen klant horen klagen hierover. Ftp e.d. bied ik niet aan. De klanten kunnen in principe het meeste zelf via het cms en als ze iets specifieks willen sturen ze het naar mij.

 

Het gaat om niet zo heel veel klanten. De meeste websites zijn jaren geleden gebouwd en is ook sindsdien niets tot weinig meer aan gedaan. Een enkele website is nog niet zo heel lang opgeleverd. En 1 website gaat 1 dezer dagen live. Dat laatste is een project wat al 2,5 jaar (!!) duurt. Ik heb zelf nooit echt de moeite genomen om de klanten regelmatig te contacten en om te kijken of er meer uit te halen was. Bij een enkele wel, maar altijd bleek maar weer dat dat heel moeizaam ging. En marketing en acquisitie is gewoon niet mijn ding. Laat mij maar lekker de techneut zijn. Dat kan ik beter en vind ik leuker. Nu heb ik vorig jaar een samenwerking aangegaan met iemand, die dat stuk marketing van me overnam, maar nu blijkt dat het haar ook wel wat tegenvalt en dat ze het eigenlijk ook liever niet meer wil. Dat is haar goed recht en we zijn nu samen bezig om een goede oplossing te bedenken om netjes afscheid te nemen van deze klanten.

 

Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Ik kan zelf op zoek gaan naar een andere webbouwer, die de hele handel mag overnemen. Ik hoef er niet eens iets voor te hebben. Punt is alleen dat je niet zomaar de boel kunt oppakken, op een andere host zetten en dan lekker doordraaien. Meeste webbouwers gebruiken iets als Wordpress en die zullen dan al die sites in WP moeten gaan zetten. Ik denk niet dat ze bereid zijn om dat even 'gratis' te gaan doen. Alhoewel het wellicht wel de gelegenheid is om vooral bij de klanten, waar al lange tijd niets mee is gedaan, een balletje op te gaan gooien om iets nieuws op te zetten.

Andere mogelijkheid is om het verder aan de klant over te laten en dat ik ze een brief stuur, waarin ik vermeld dat ik stop met de website business en dat ik ze paar maanden de tijd geef om iets nieuws te zoeken. Maar ja, ik heb geen idee wat voor reactie ik daar op terug krijg. Wellicht dat er klanten zijn, die dat niet leuk zullen vinden en moeilijk gaan doen. Het project wat deze maand opgeleverd moet worden is zelfs voor een advocatenkantoor.

 

Dus bij deze mijn vraag hoe jullie er over denken en of jullie nog tips/suggesties hebben. Mijn punt is dat ik er zonder al te veel tijd en energie van af wil, maar dat ik ook geen gezeur van de klanten wil en dat ik dus met een tevreden gevoel afscheid neem van deze klanten.

 

PS. Overigens webbouwes op dit forum, die interesse hebben, kunnen middels pm contact met me opnemen. Maar dat terzijde.

 

PPS. Ik heb geen idee of dit topic in het juiste subforum staat, maar anders verplaatst 1 van de moderators hem wel.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb jij geen webbouwers in je netwerk die je bijvoorbeeld kunt voorleggen aan je klanten. Om een beetje het midden te nemen tussen een complete overname van je klantenbestand, en zeggen 'je hebt twee maanden om wat anders te zoeken'. Stel bijvoorbeeld een lijst op van webbouwers waar je goede ervaring mee hebt, en leg die voor aan je klanten.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb niet echt webbouwers in mijn netwerk zitten. Wel grafische designers, maar die doen dus zoals gezegd alleen grafisch werk. Ik heb alleen iemand, waar ik paar jaar geleden iets mee gedaan, een mail gestuurd, maar ik wacht nog op antwoord. Ik denk dat hij op vakantie is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ze mogen de code van mijn cms helemaal hebben. Maar de vraag is of ze er iets aan hebben. Het is zo specifiek in elkaar gezet, vooral bedoeld om het voor mij makkelijker te maken. Het is eerder een website management systeem en generator, die ook een beheerdeel voor de klant er bij plaatst. Maar dat beheerdeel is beperkt tot het bijhouden van content en uploaden van afbeeldingen e.d. De code is sterk verouderd en verre van compleet, maar het voldoet. Intussen zijn er al vele veel betere cmsen op de markt zoals Wordpress e.d. dat ik er echt geen tijd meer in ga stoppen. Tegen die ontwikkeling kan ik niet op. En waarom zou ik er nog tijd in stoppen als ik er toch helemaal mee ga stoppen? De boel kan overgezet worden naar een andere server, maar daar gaat veel tijd en werk in zitten en ik wil daar zo min mogelijk tot geen support op leveren.

 

Wat mij het handigste lijkt is dat de partij, die het gaat overnemen, contact opneemt met de diverse klanten en ze een nieuwe website aanbiedt. Dan kan er een nieuwe worden gebouwd in bv Wordpress en kan de oude vervallen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb geen enkel idee of de klant wel bereid is tot iets nieuws. Meeste klanten doen niet eens echt iets met de website, maar hebben er 1 omdat 'het moet'. Ik heb ook nooit de moeite genomen om eens met die klant rond de tafel te gaan zitten om er meer uit te halen. Mijn klanten zitten dan ook voornamelijk in het lage mkb segment, waar het allemaal niet te veel mag kosten. Maar wie weet kan een handige verkoper de klant toch overtuigen dat er meer mee gedaan kan worden en volgt er een opdracht uit inclusief marketing campagne e.d.

 

Wellicht dat bovenstaande voor een paar websites wel lukt, maar niet voor allemaal. Ik wil echter de hele handel in 1 keer overdragen en niet alleen de websites, waar vervolgens iets nieuws voor wordt gemaakt en dat ik dan vervolgens nog blijf zitten met de klanten, die niks nieuws willen. Overigens de meeste sites zijn naar mijn idee heel simpel over te zetten in Wordpress. Het heeft weinig tot niets om het lijf.

 

Zoals gezegd alles mag weg voor niets. Inclusief de code voor het cms. Ik hoef er niets voor te hebben. Ik heb er al genoeg aan verdiend, maar het kost me nu meer dan dat het me oplevert. En ik heb er geen zin meer in om er tijd in te stoppen, omdat ik al met andere dingen bezig ben.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat ik er vrijwel niks aan verdien aan die klanten. De websites draaien maar en er gebeurt verder weinig tot niets op. Maar intussen heb ik wel een dure vps in de lucht te houden voor die websites. En als die vps dan weer ineens even een hikje heeft, hangen die klanten gelijk aan de bel en ben ik weer even zoet om de boel weer goed draaiend te krijgen. Dat kost me dus tijd en energie, wat me niks oplevert. De maandelijkse vergoeding van de klanten dekt net de kosten van de vps omgeving en serverlicenties.

 

Zoals ik al zei zal er vast wel bij diverse klanten meer uit te halen zijn, maar ik heb er geen zin meer in om daar tijd en energie in te stoppen, omdat ik al andere dingen doe. Het freelancen gaat zo goed dat ik mindere periodes ook wel weer prima kan overbruggen, maar ik heb voorlopig meer aanvragen dan ik aankan, dus ik zie wat dat betreft de toekomst nog wel even rooskleurig tegemoet. Daarnaast heb ik nog het een en ander aan nieuwe ideeen op de plank liggen, waar ik op korte termijn echt mee aan de slag wil en ik heb het gevoel dat zolang ik die website business nog heb, dat dat beetje in de weg zit.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

 

Wat mij het handigste lijkt is dat de partij, die het gaat overnemen, contact opneemt met de diverse klanten en ze een nieuwe website aanbiedt. Dan kan er een nieuwe worden gebouwd in bv Wordpress en kan de oude vervallen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb geen enkel idee of de klant wel bereid is tot iets nieuws. Meeste klanten doen niet eens echt iets met de website, maar hebben er 1 omdat 'het moet'. Ik heb ook nooit de moeite genomen om eens met die klant rond de tafel te gaan zitten om er meer uit te halen. Mijn klanten zitten dan ook voornamelijk in het lage mkb segment, waar het allemaal niet te veel mag kosten. Maar wie weet kan een handige verkoper de klant toch overtuigen dat er meer mee gedaan kan worden en volgt er een opdracht uit inclusief marketing campagne e.d.

 

 

Duidelijk, ik kan me nu ook voorstellen dat het je meer kost dan dat je er uit haalt. Het is niet mijn segment, maar ik kan wel een balletje opgooien bij wat mensen in mijn netwerk als je dat wilt.

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine update.

 

Na wat gesprekken met mijn zakenpartner, diverse heroverwegingen en geinteresseerde partijen heb ik besloten om het toch maar te laten draaien bij mij en de boel zo te laten voor wat het is. Ik neem afscheid van mijn zakenpartner op dat vlak en ik blijf de klanten zelf onderhouden en facturen. Uit de gesprekken met de geinteresseerde partijen is wel gebleken dat er te veel haken en ogen zitten aan de migratie en dat het me te veel tijd en energie gaat kosten om het allemaal goed af te handelen. De websites draaien nu toch al en in principe heb ik er amper ommekijken naar. Dus ik laat het lekker zo, maar leg mijn focus vooral wel op mijn nieuwe plannen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me voor nu niet verkeerd, toch blijft het verhaal niet heel anders als vorige week toch? je wilt niet door met deze business en nu draaien die websites, maar wat doe je als een klant komt dat hij een nieuwe website wil.. ga je hem dan ook helpen? dan kom je nooit van die business af..

 

Ik zou toch ook naar een oplossing zoeken met een of meerdere van de partijen waar je mee gesproken hebt waarbij je afspreekt dat als een klant bij jou komt voor een website dat je ze dan één van de partijen aanbied als alternatief. Misschien lukt het je dan nog om een kleine provisie af te spreken voor elke klant die je aanbrengt.

 

op die manier heb je een kant en klare oplossing als de vraag van één van je klanten komt en als er meerdere klanten uitkomen voor 1 partij dan word het voor hen misschien toch interessant om jou cms over te nemen, ze hebben het dan kunnen zien werken bij de klanten die overgestapt zijn en vinden ze het dan wel de moeite waard omdat ze zien dat er omzet uit komt. Dus in plaats van een snelle overname word het dan een geleidelijke overgang in 1 a 2 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees heb je met het type werk niet veel op en verdien je er niet veel aan.

Waarom niet voor komend jaar de prijs verhogen?

De uitwerking kan tweeledig zijn: Of je verdient meer of de klant haakt af. Beide opties lijken me geen probleem.

 

Zo doe ik in iedergeval de "rotklusjes" voor mijn bedrijf. Als ik er geen zin in heb maak ik een prijs waardoor ik zin krijg. En anders haakt de klant af, dat is ook goed.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.