• 0

Onduidelijkheid einddatum .EU domain registratie.

Dit is een vraag voor mensen welke ooit een .EU domain verhuist hebben.

 

Je registreert een .EU domain ,bv op 01-11-2011, voor bv 1 jaar.

De einddatum is dan 31-10-2012.

 

Nu ga je op 01-08-2012 dat domain verplaatsen naar een andere registrar.

Op 01-08-2012 start je dus bij je nieuwe registrar een nieuw abonnement voor bv ook 1 jaar.

 

Na de .EU domain verhuizing

zegt eurid.eu : de einddatum van uw .eu domain is 31-10-2013 (want de eerdere einddatum is met 1 jaar verlengd)

en de registrar zegt: einddatum van uw abonnement is 31-07-2013 (want abonnement is pas op 01-08-2012 gestart).

Volgens de Registrar moet ik uiterlijk 31-07-2013 verlengen maar als ik opzeg is het domain wel tot 31-10-2013 geldig.

 

Zijn hier andere .eu-domain verhuizers welke hier ervaring mee hebben ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dit is een vraag voor mensen welke ooit een .EU domain verhuist hebben.

 

Je registreert een .EU domain ,bv op 01-11-2011, voor bv 1 jaar.

De einddatum is dan 31-10-2012.

 

Nu ga je op 01-08-2012 dat domain verplaatsen naar een andere registrar.

Op 01-08-2012 start je dus bij je nieuwe registrar een nieuw abonnement voor bv ook 1 jaar.

 

Na de .EU domain verhuizing

zegt eurid.eu : de einddatum van uw .eu domain is 31-10-2013 (want de eerdere einddatum is met 1 jaar verlengd)

en de registrar zegt: einddatum van uw abonnement is 31-07-2013 (want abonnement is pas op 01-08-2012 gestart).

Volgens de Registrar moet ik uiterlijk 31-07-2013 verlengen maar als ik opzeg is het domain wel tot 31-10-2013 geldig.

 

Zijn hier andere .eu-domain verhuizers welke hier ervaring mee hebben ?

 

 

Bij mijn eu. domeinen gaat het contract opnieuw in bij de nieuwe registar en gaat het om die datum. Volgens mij loopt dat ook gelijk met met Eurid omdat de registar dit opnieuw aangeeft bij Eurid, als het goed is.

Ik kan me niet voorstellen dat er 2 data door elkaar lopen. Bij mij is er steeds 1 datum: die van de registar waar ik zaken mee doe. Meetal betaal je ook opnieuw voor het nieuwe jaar dus zou die laatste datum de nieuwe datum moeten zijn aangezien het oude contract vervalt.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn eu. domeinen gaat het contract opnieuw in bij de nieuwe registar en gaat het om die datum. Volgens mij loopt dat ook gelijk met met Eurid omdat de registar dit opnieuw aangeeft bij Eurid, als het goed is.

Ik kan me niet voorstellen dat er 2 data door elkaar lopen. Bij mij is er steeds 1 datum: die van de registar waar ik zaken mee doe.

Je zegt "Volgens mij" en "ik kan me niet voorstellen" maar heb je het ook gecontroleerd ?

want ik kan je wel degelijk voorbeelden geven met 2 verschillende data.

En ja, ik kan me voorstellen dat je normaal communiceert met je provider en betaalt aan je provider. Zo gaat dat met mij ook.

 

En @Nico, Nee, het is geen geld-issue maar eerder een beheer-issue.

Ik ben benieuwd of dit datumverschil optreedt bij alle providers en bij welke TLD-'s.

 

Samengevat:

Als je vandaag aan een energieprovider vraagt om op 1 januari over te stappen

van een andere energie-provider ( van een energie-abo dat op 1 jan. afloopt) dan gaat dat naadloos.

Als je vandaag overstapt van .NL provider (van een .NL-domainregistratie welke op 1 jan. afloopt)

dan betaal je 4 maanden dubbel (zowel de oude als de nieuwe provider)

en als je vandaag overstapt van .EU provider (van een .EU-domainregistratie welke op 1 jan. afloopt)

dan krijg je met 2 verschillende data te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt "Volgens mij" en "ik kan me niet voorstellen" maar heb je het ook gecontroleerd ?

want ik kan je wel degelijk voorbeelden geven met 2 verschillende data.

En ja, ik kan me voorstellen dat je normaal communiceert met je provider en betaalt aan je provider. Zo gaat dat met mij ook.

 

Ik heb al jaren .eu domeinen en heb alleen contact met mijn provider(s). Ik heb twee providers en daartussen verhuis ik eea. Ik heb nooit problemen gehad met verhuizingen of verschillende data. Ik ben nooit een .eu kwijt geraakt doordat ik niet op tijd was oid.

 

De aannames die ik doe gaan over het traject dat buiten mijn zicht plaats vind. De situatie die je beschrijft met twee data heb ik nog nooit meegemaakt in de afgelopen 8 jaar.

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

En @Nico, Nee, het is geen geld-issue maar eerder een beheer-issue.

Ik ben benieuwd of dit datumverschil optreedt bij alle providers en bij welke TLD-'s.

 

Samengevat:

Als je vandaag aan een energieprovider vraagt om op 1 januari over te stappen

van een andere energie-provider ( van een energie-abo dat op 1 jan. afloopt) dan gaat dat naadloos.

Als je vandaag overstapt van .NL provider (van een .NL-domainregistratie welke op 1 jan. afloopt)

dan betaal je 4 maanden dubbel (zowel de oude als de nieuwe provider)

en als je vandaag overstapt van .EU provider (van een .EU-domainregistratie welke op 1 jan. afloopt)

dan krijg je met 2 verschillende data te maken.

 

 

Nee het is geen geld issue maar je maakt je wel druk over het feit dat je 4 maanden dubbel betaald.

Domeinen kosten nog geen 25 euro (ja ik weet het) per jaar. Dat is 2 euro per maand. In het geval van Little bit heb je het dus over een bedrag minder dan 8 euro voor die 4 maanden.

Op de kleintjes letten is ok maar dit is een typisch geval van penny wise pound foolish.

 

Op alle domeinniveaus worden de bedragen in een keer voor een jaar verrekend anders zou het simpelweg administratief niet meer te doen zijn (lees, de kosten zouden exponentieel stijgen).

Link naar reactie
  • 1

Mijn bedrijf is zelf EurID lid, dus kan hier wel iets nuttigs over vertellen denk ik.

 

Bij het verhuizen van een .EU domeinnaam, wordt de einddatum niet meegenomen.

Daarbij wordt de domeinnaam 1 jaar geldig vanaf de datum van verhuizing.

Eventuele resterende periode van de oude provider "verdwijnt door het putje".

 

Dus stel dat je een domeinnaam op 1-9-2012 naar een andere deelnemer overzet, is de domeinnaam geldig tot 1-9-2013.

Verlengen kan overigens alleen per volledig jaar.

Link naar reactie
  • 0

Bij het verhuizen van een .EU domeinnaam, wordt de einddatum niet meegenomen.

Daarbij wordt de domeinnaam 1 jaar geldig vanaf de datum van verhuizing.

Eventuele resterende periode van de oude provider "verdwijnt door het putje".

Als dat zo was, had ik de vraag niet gesteld ;-)

Het domain cer.eu heb ik recent (02-08-2012) verplaatst met een registratie periode van 1 jaar.

De einddatum was daarvoor 31-03-2012.

De nieuwe einddatum zou volgens jou 01-08-2013 moeten zijn

maar de einddatum in het register is toch echt 31-03-2014.

De einddatum van mijn abo (01-08-2013) is nu dus verschillend met de einddatum van de registratie (31-03-2014).

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd ?

 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist met een HL-man naar zijn verhuisde .eu-domains gekeken

en die had het verschijnsel niet. Het betrof daar domain-registraties bij Transip.

De domain-registratie die ik eerder noemde met het genoemd verschijnsel is bij Versio.

Het zou dus een domain-provider issue kunnen zijn.

 

En zoals ik eerder aangaf, is het geen geld issue

maar eerder een beheer-issue van welke datum dien ik te monitoren...

Mocht iemand eea kunnen verklaren dan hou ik me aanbevolen

en anders kunnen we beter met belangrijkere zaken verder gaan.

 

Link naar reactie
  • 1

Bij het verhuizen van een .EU domeinnaam, wordt de einddatum niet meegenomen.

Daarbij wordt de domeinnaam 1 jaar geldig vanaf de datum van verhuizing.

Eventuele resterende periode van de oude provider "verdwijnt door het putje".

Als dat zo was, had ik de vraag niet gesteld ;-)

Het domain cer.eu heb ik recent (02-08-2012) verplaatst met een registratie periode van 1 jaar.

De einddatum was daarvoor 31-03-2012.

De nieuwe einddatum zou volgens jou 01-08-2013 moeten zijn

maar de einddatum in het register is toch echt 31-03-2014.

De einddatum van mijn abo (01-08-2013) is nu dus verschillend met de einddatum van de registratie (31-03-2014).

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd ?

 

Weet je zeker dat de domeinnaam is verhuist naar een andere registrar en niet via een reseller die bij dezelfde domeinboer inkoopt?

 

Van de website van EURid:

Transfer:

Moving a .eu domain name to another registrar involves several steps. Follow the steps below or use an authorisation code if you want to pre-approve your transfer.

 

Ask your new registrar to contact us on your behalf and request a transfer.

Once we’ve received the request we’ll send you an email asking you to confirm that you want the transfer to proceed. You can confirm the transfer by clicking on a link in the email. (Transfers can also be confirmed by fax.)

If you don’t confirm the transfer request within 14 days, the request will expire. If you do confirm, the request will be approved.

A transfer is usually approved within an average of 24 hours of your confirmation (on business days). Your registrar should let you know once it has been completed.

One year will be added to the remaining registration term of the domain name.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Weet je zeker dat de domeinnaam is verhuist naar een andere registrar en niet via een reseller die bij dezelfde domeinboer inkoopt?

 

Dat is de enige mogelijkheid die de verlenging met een verschil van 4 maanden kan verklaren.

Het is dan een soort van interne verhuizing. Het domein blijft onder het dak van dezelfde registrar alleen krijg je de factuur van een ander reseller die toevallig zijn domeinen bij dezelfde regsitrar heeft ondergebracht als je vorige reseller.

 

In alle andere gevallen gaat vanaf het moment van verhuizing dan de nieuwe termijn van 1 jaar lopen.

Link naar reactie
  • 0

@Luuc

> Weet je zeker dat de domeinnaam is verhuist naar een andere registrar

> en niet via een reseller die bij dezelfde domeinboer inkoopt?

Als ik de rolverdeling van betrokkenen goed heb begrepen:

Domain-hosting zat bij PCExtreme.nl (Middelburg) welke als registrar hebben "Registrar.eu" in R'dam.

En zit nu bij Versio (Leeuwarden) welke als registrar hebben "Mijn InternetOplossing B.V." = Registratiecentrale te Almere.

 

En dan citeert Luuc:

> One year will be added to the remaining registration term of the domain name.

Dat zou dan toch betekenen dat eur-id inderdaad de bestaande termijn verlengt

Of snap ik het niet ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het heeft niets met de provider te maken. De registratiedatum/beëindigdatum van de domeinnaam blijft na verhuizen gelijk.

 

Bijv:

 

registratie 01-03-2012

expire date: 01-03-2013

 

verhuizen op: 01-05-2012

expire date: 01-03-2013 ( blijft dus gelijk en wordt meestal direct met 1 jaar verlengd na verhuizen, dus wordt het 01-03-2014 ).

 

De facturatie zal bij de nieuwe provider gewoon lopen van 01-05-2012 t/m 01-05-2013. Hier hoef je je als klant dus niet druk over te maken, de provider zorgt voor de verlenging t/m einde factuurdatum.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft niets met de provider te maken. De registratiedatum/beëindigdatum van de domeinnaam blijft na verhuizen gelijk.

Bijv: registratie 01-03-2012

expire date: 01-03-2013

verhuizen op: 01-05-2012

expire date: 01-03-2013 ( blijft dus gelijk en wordt meestal direct met 1 jaar verlengd na verhuizen, dus wordt het 01-03-2014 ).

De facturatie zal bij de nieuwe provider gewoon lopen van 01-05-2012 t/m 01-05-2013. Hier hoef je je als klant dus niet druk over te maken, de provider zorgt voor de verlenging t/m einde factuurdatum.

Klopt, er gebeurd precies zoals je zegt en er ontstaan dus idd 2 verschillende einddata.

En uit je reactie blijkt dat het geen issue van 1 domain -provider is maar dat het bij alle .EU-domains zo gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat inderdaad zo bij alle .eu domeinnamen.

 

Bij .com domeinnamen en vele andere extensies gaat het overigens ook op deze manier, daarbij blijft de registratie datum ook op deze manier behouden en wordt de expire date door de provider met 1 jaar verlengd na verhuizen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.