• 0

Wat te doen met een mogelijk niet-betalende klant.

Beste lezers,

 

Een aantal maanden geleden ben ik een samenwerkingsverband aangegaan met een collega-installateur, S.

Wat dan begon met een praatje om elkaar te ondersteunen, is na 3 maanden geeindigd omdat ik voornamelijk voor hem aan het werk was en aan mijn eigen werkzaamheden niet meer toe kwam. Zoals gisteren aangetoond op The next event zaten we in het eerste vlak van het kwadrant van samenwerken, ruilen en daarnaast vechten.

 

We heben er een punt achter gezet en vrijdag jl. een biertje gedronken.

Maar nu staat er nog een behoorlijke factuur open die wel is toegezegd om deze te betalen, desnoods in gedeelten.

 

Maar op een project van hem, kreeg ik al tijdens het uitvoeren van het project te horen dat het voor E 10.000 was aangenomen, onwaarschijnlijk laag, er zou nog een gesprek komen met de opdrachtgever want de werkelijke kosten bedragen naar nu blijkt ca. E 30.000 zonder enige verdienste voor S. Ik had het zelf ingeschat op 40k.

Opdrachtgever zegt, "dat is S zijn probleem, het is aangenomen voor E 10.000."

Het gaat hem dus E 20.000.00 kosten. Materiaal en ingehuurde mensen, veel geld voor een eenmanszaak.

En S wordt dan deze maand voor de tweede keer vader, hij heeft wel weer wat werk aangeboden gekregen.

 

Maar wat nu te doen doen om mijn laatste factuur betaald te krijgen, ik heb een onderbuikgevoel dat het weer lang gaat duren.

Aan de andere kant heb ik hem ook wel meegemaakt als iemand die wel gaat betalen. Ook zijn goeie naam hangt er aan vast.

 

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In beginsel zou ik het eerst onderling proberen op te lossen.

 

Het is nu zaak om afspraken te maken over de betaling van de openstaande factuur. Maar gezien je andere topics kan ik je argwaan wel begrijpen. Om het verhaal compleet te krijgen en geen aannames te doen (misschien mis ik ook informatie omdat ik niet bij The next event aanwezig was):

 

We heben er een punt achter gezet en vrijdag jl. een biertje gedronken.
Ik begrijp dat je het vrijdag niet over de betaling van de factuur hebt gehad?

 

Maar nu staat er nog een behoorlijke factuur open die wel is toegezegd om deze te betalen, desnoods in gedeelten.
Is deze toezegging mondeling of schriftelijk gedaan? En wanneer?

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

In beginsel zou ik het eerst onderling proberen op te lossen.

 

Het is nu zaak om afspraken te maken over de betaling van de openstaande factuur. Maar gezien je andere topics kan ik je argwaan wel begrijpen. Om het verhaal compleet te krijgen en geen aannames te doen (misschien mis ik ook informatie omdat ik niet bij The next event aanwezig was):

 

We heben er een punt achter gezet en vrijdag jl. een biertje gedronken.
Ik begrijp dat je het vrijdag niet over de betaling van de factuur hebt gehad?

 

Maar nu staat er nog een behoorlijke factuur open die wel is toegezegd om deze te betalen, desnoods in gedeelten.
Is deze toezegging mondeling of schriftelijk gedaan? En wanneer?

Bedankt, Luuc,

 

De toezegging is vrijdag gedaan, mogelijk in deelbetalingen, er zat nog een derde persoon bij, erg gedetailleerd zijn we er niet op ingegegaan.

 

Ik denk ook wel dat we het onderling moeten oplossen, het is een bedrag aan uren wat openstaat, de BTW is verlegd, direct kost het mij geen geld.

 

In deze zit ik wel met een probleem hoe dit ethisch netjes kan worden opgelost. Incassoprocedure is geen optie, vind ik in deze.

 

Een dusdanig verlies op een project gun je elkaar niet, en je wil elkaar ook niet kapot maken, maar het is wel een factuur.

 

En die andere topics die je aanhaalt, dat loopt nu allemaal, het is nog niet betaald, wel ben ik er weer redelijk bovenop gekomen, ik heb nog wat werk in de pipeline, dit weekend weer behoorlijk gefactureerd.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp je dilemma maar ik zou het toch vrij zakelijk benaderen. Het is tenslotte geld waarvoor jij hebt gewerkt. Ik zou S. een vriendelijke e-mail sturen met het verzoek de factuur te betalen en kijken hoe hij hierop reageert. Een overeenkomst per e-mail is rechtsgeldig en komt wat vriendelijker over dan een (aangetekende) brief. Vervolgstappen zou ik laten afhangen van zijn reactie.

 

En die andere topics die je aanhaalt, dat loopt nu allemaal, het is nog niet betaald, wel ben ik er weer redelijk bovenop gekomen
Mooi zo, scheelt weer wat kopzorgen :)

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 1

Is zijn betalingstermijn al voorbij?

Zo niet dan zou ik dit afwachten en daarna weer een biertje gaan drinken. Afspraken over de betaling maken en dit op papier/per mail nog bevestigen. Zoals je zelf al zegt, verwacht je wel dat hij wil betalen, geef hem die mogelijkheid dan ook. Betaling in termijnen is een goede oplossing, maar maak het concreet en houdt hem daar aan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, Luuc en Bart.

 

Ik kan het beste overgaan tot betaling in termijnen en kijken wat er mogelijk is.

Afgelopen vrijdag is er ook tussen neus en lippen door gezegd dat de groothandel niet meer levert aan S, die zit ook op geld te wachten.

 

Ik kom er nog op terug hoe dit op te lossen. Nog maar eens een keer met z'n tweeen een gesprek aangaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, Luuc en Bart.

 

Ik kan het beste overgaan tot betaling in termijnen en kijken wat er mogelijk is.

Afgelopen vrijdag is er ook tussen neus en lippen door gezegd dat de groothandel niet meer levert aan S, die zit ook op geld te wachten.

 

Ik kom er nog op terug hoe dit op te lossen. Nog maar eens een keer met z'n tweeen een gesprek aangaan.

 

 

Aangezien hij niet meer geleverd krijgt vanuit zijn leverancier betekent dat hij geen werkzaamheden meer kan doen. Indien jij de tijd hebt zou je het ook uit kunnen onderhandelen en hem voor 10k winst aan "leads" aan laten leveren + de helft van de vordering.

 

Van een kale kip kun je niet plukken. Wellicht dat je via bovenstaand er iets moois uit kan halen voor jezelf. (Niet letterlijk bovenstaand, maar je begrijpt wat ik bedoel :) )

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken.

Deze man bestaat al tien jaar als ondernemer, en hij heeft minstens 3 groothandels.

 

Ik heb nog geen stappen ondernomen, een groothandel stopt met leveringen maar wil uiteindelijk wel zijn geld betaald krijgen.

 

Ik kan allemaal suggesties doen, op een gegeven moment heb ik mijn telefoon aan mijn vrouw gegeven omdat S. me contineu liep te bellen en me als zijn werknemer liep te behandelen, ze heeft met hem gesproken en zei tegen me, "die is helemaal gestresst."

 

Vrij snel daarna hebben we er ook een punt achtergezet, het was niet gezond meer.

 

We gaan nog op vakantie, dan is verruiling van uren tijdens die periode een optie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Aan de andere kant heb ik hem ook wel meegemaakt als iemand die wel gaat betalen. Ook zijn goeie naam hangt er aan vast.

 

Toch weer een yes momentje, er is behoorlijke start gemaakt met betalen, zonder een woord vooraf is er 50% bijgeschreven deze week.

Zonder dwang, 1x een telefoontje gepleegd 4 weken geleden. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.