• 0

Wanneer wordt oprichten van een BV makkelijker?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij na 1 januari 2005, maar ik ben geen expert op dit gebied. Je hoeft 'alleen maar' 18.000 euro op je bankrekening te hebben (of diezelfde waarde in goederen op de balans hebben staan) ten tijde van de oprichting (daarna maakt het niet meer uit). Verder heb je te maken met notariskosten en kosten voor de inschrijving van de KVK, maar dat mag geen probleem zijn wanneer je overweegt om een BV op te richten.

 

Wanneer je dus een goede reden hebt om een BV op te richten is de drempel nu al niet zo hoog. Je kunt natuurlijk ook altijd een lege BV kopen, maar ik zou het gewoon op de reguliere manier doen. Ik denk er ook wel aan om van mijn bedrijf een BV te maken, maar wil daar voorlopig nog even mee wachten. Je moet overigens wel rekening houden met het feit dat je ieder jaar een jaarverslag moet publiceren.

 

EDIT: nog even voor de duidelijkheid: die 18.000 euro hoeft in de praktijk maar 1 dag op de balans te staan, namelijk ten tijde van de oprichting.

Link naar reactie
  • 0

EDIT: nog even voor de duidelijkheid: die 18.000 euro hoeft in de praktijk maar 1 dag op de balans te staan, namelijk ten tijde van de oprichting.

 

Niet eens, slechts op de dag dat de bank de bankverklaring geeft over die som geld. Wat de notaris niet weet, weet hij niet :-*

Link naar reactie
  • 0

Haha, laat me niet lachen. Ik hou het gewoon op een CV-Ltd constructie. Weg met die onzin.

 

Voor iemand die met een buitenlandse structuur wil gaan werken, lijkt mij de stukken lezen wel voor de hand te liggen.

 

Men moet goed voor ogen houden dat het rapport slechts handelt over de kapitaalbe-schermingsregelingen voor de B.V. en niet ziet op aanpassing of afschaffing van het preventief toezicht door het Ministerie van Justitie. Ga het dan ook niet door elkaar ha-len.

 

De kapitaalbescherming ziet op:

-   minimumkapitaal van €18.000;

-   de bankverklaring;

-   inbrengcontrole bij een inbreng in natura (accountantsverklaring); en

-   Nachgründungsbepaling.

 

Als alternatief voor dit soort stringente regelingen wordt een een liquiditeitsverklaring voorgesteld die jaarlijks 'ververst' moet worden.

 

Bepalingen die zien op uitkeringen worden gelegd naast het doel daarvan: crediteuren-bescherming. Als alternatief wordt een ‘solvency requirement’ voorgesteld die men moet testen ingeval van (interim)dividend, inkoop, financiële steunverlening bij de verkrijging van eigen aandelen door een derde, kapitaalvermindering, etc). Voor crediteurenbe-scherming wordt tevens een ‘wrongful trading’-regel voorgesteld en een regeling inzake achterstelling van kapitaalvervangende aandeelhoudersleningen.

 

Ten slotte wordt gesproken over afschaffing van de nominale waarde van aandelen. Voor de N.V. kan dit niet, aangezien deze rechtsvorm in EU-recht is gegoten, waaron-der nominale waarde van aandelen.

 

Aldus een extreem korte samenvatting van de samenvatting van het eindrapport :*

 

Als de voorstellen overgenomen worden, gaat de B.V. wel erg de 'losse' kant van de Ltd op. De vraag doemt dan op waarom je voor een buitenlandse Ltd zou willen gaan met alle complicaties van dien terwijl je ongeveer hetzelfde kan met een B.V.? Maar goed, het is nog niet zover.

 

Het preventief toezicht is een andere zaak. Justitie zal niet al te snel deze bevoegdheid uit handen willen geven. Reken er maar niet op dat dit de komende jaren van tafel ver-dwijnt. Voor normale lieden betekent Justitie alleen maar wat tijdverlies en een extra €90 op de rekening. Als je je daar druk over maakt, heb je blijkbaar iets op je kerfstok staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.