• 0

Groothandel en concurrentie

Dag iedereen.

Even een korte inleiding: ik ben 25 jaar jong en nog geen ervaring in ondernemen. Hoewel ik al enkele jaren dit forum volg, was het voor mij wachten op de juiste moment en het juiste idee/product. Soms loop ik nog aan tegen “problemen” tijdens het plannen van bepaalde ideeën. Misschien denk ik soms meer als een investeerder dan als een ondernemer. Vandaar dat ik mezelf kan inbeelden dat ik niet durf te springen (om te gaan ondernemen, omdat ik bedreigingen zei ipv kansen).

Momenteel loop ik te denken aan een bepaalde plan. Om het even vaag uit te drukken. Het zou om een groothandel gaan in bepaalde materialen. Denk hierbij in de richting van bv de bouwsector/zonnepanelensector/.. Ik zou dus een groothandel willen oprichten die deze materialen verkoopt.

De huidige marktsituatie is zo dat er een heel grote concurrent is, al de andere spelers zijn eerder klein te noemen. De grote speler heeft het geld, de kennis en de naam. Deze concurrent werkt erg prijsbewust, waardoor de prijzen die ze aanbieden laag zijn. De marges die behaalt worden zijn toch goed te noemen, dit komt door de grootheid van deze onderneming. Mijn inschatting is dat ze door schaalvoordelen enorme kortingen kunnen bedingen in de aankoop. Vandaar dat ze ook een laagste-prijsgarantie kunnen aanbieden.

Nu is het de taak van de ondernemer om hier de uitdaging aan te gaan en mogelijkheden te zoeken om in de markt te stappen zonder dat de concurrent mij helemaal uit de markt werkt. De reden dat er zo weinig concurrenten zijn heeft hier volgens mij mee te maken. Toch wil ik nadenken over de mogelijkheden, al is het maar een les in ondernemen.

Hoe ga je als startende ondernemer te werk in zo’n situatie?

Een zak geld zou het makkelijkste zijn. Hierdoor zou ik aan dezelfde (of toch bijna) prijzen kunnen inkopen en dezelfde schaalvoordelen hebben. Kan een groothandel eigenlijk klein starten? Of is dit bij voorbaat een verloren zaak?

Het gaat over een breed assortiment aan producten en binnen deze producten zijn er nog eens verschillende specificaties. Het is financieel en algemeen (wegens gebrek aan ervaring) misschien verstandiger om een niche uit te kiezen uit een bepaalde aantal producten uit het assortiment van de grote concurrent. Op die manier kan ik een realistische voorraad aankopen en toch met voldoende hoeveelheden werken om bepaalde kortingen te genieten. De klanten zullen voornamelijk installateurs zijn die producten bij de groothandel inkopen om bij de eindconsument te installeren. Ik weet niet in welke mate zij bereid zijn om bij verschillende leveranciers aan te kopen, aangezien de huidige groothandel alles kan bieden wat ze wilt tegen goede prijzen.

Indien ik dan toch een niche uitgekozen heb en de inkopen gedaan heb is het tijd om aan prijszetting te doen. De huidige marges zijn goed te noemen, maar ik weet voor 95% zeker dat de grote concurrent zal meegaan als ik onder de prijs zou gaan. Of dan een strategie op prijs verstandig is, ik betwijfel het.. Ik maak mijn toekomstige markt kapot en de kans dat de concurrent wint op lange termijn groot.

De klanten zullen in het begin voornamelijk installateurs zijn en af en toe een gewone consument. Ik kan mij voorstellen dat deze installateurs perfect weten wat ze willen, waardoor een bepaalde service weinig toegevoegde waarde zal bieden. Service op het vlak van bereikbaarheid, openingsuren,.. daar kan ik natuurlijk wel op werken. Alleen is het zo dat de concurrent dit ook aanbiedt.

Voorlopig kom ik dus niet verder dan hoogstens een evenwaardig aanbod proberen aan te bieden dan de huidige groothandel. Is dat voldoende om van start te gaan? Zijn er eventueel nog manieren die ik over het hoofd zie om een meerwaarde te kunnen bieden? Er moet toch een manier zijn om deze strijd aan te gaan?

Indien hier nuttige info over te vinden is op het internet of iemand van jullie opmerkingen hierover heeft hoor ik het graag.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38179-groothandel-en-concurrentie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Toevallig heb ik laatst met een vertegenwoordiger van een grote elektrotechnische groothandel gesproken over PV panelen.

De prijzen die zij aanbieden zijn weliswaar wat duurder dan bijvoorbeeld import uit China (om maar wat te noemen). Het voordeel wat zo'n bedrijf wel heeft is dat een installateur daar ook gelijk een wcd, automaat of andere gerelateerde zaken kan aanschaffen.

Prijs is in die markt wel belangrijk, maar een compleet assortiment speelt zeker mee. Als je in deze markt wil stappen en aan installateurs wilt leveren dan denk ik dat je de spullen echt veel interessanter moet kunnen aanbieden.

De groothandel in kwestie hield gemiddeld een voorraad aan van 2000 PV panelen. Zodra de voorraad onder de 500 stuks komt worden er weer 2000 besteld.

Dit om je aan te geven over welke aantallen het gaat. Het zal als startende ondernemer zeer lastig worden om goedkoper in te kunnen kopen als een dergelijke groothandel.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

• 0

Op zich is het goed dat je je concurrent(en) in kaart brengt, maar het lijkt alsof je volledig gefocust bent op deze ene concurrent. Dat is volgens mij verkeerd. Natuurlijk moet je jezelf er van bewust zijn wat er in jouw markt gebeurd, maar een obsessie voor je concurrent is nooit goed. Je gaat je dan volledig vormen naar hen.

Doe eens wat meer onderzoek naar je klant. Je weet niet of je klant bereid zou zijn om bij meerdere leveranciers in te kopen. Zorg dat je dat wel weet, of nog beter, geef de potentiële klanten een reden om juist bij jou in te kopen!

Gaan sturen op laagste prijs is altijd de verliezende strategie, zoals je zelf ook al aangeeft. Zorg dat je je op andere, meer duurzame vlakken onderscheid. Lever sneller. Heb meer expertise. Ondersteun je klant in zijn bedrijf.

• 0

De huidige marktsituatie is zo dat er een heel grote concurrent is, al de andere spelers zijn eerder klein te noemen. De grote speler heeft het geld, de kennis en de naam. Deze concurrent werkt erg prijsbewust, waardoor de prijzen die ze aanbieden laag zijn. De marges die behaalt worden zijn toch goed te noemen, dit komt door de grootheid van deze onderneming. Mijn inschatting is dat ze door schaalvoordelen enorme kortingen kunnen bedingen in de aankoop. Vandaar dat ze ook een laagste-prijsgarantie kunnen aanbieden.

Hebben ze de laagste prijsgarantie, is het de ene met een schakel in het embleem.

Die is niet het goedkoopst.

Nu is het de taak van de ondernemer om hier de uitdaging aan te gaan en mogelijkheden te zoeken om in de markt te stappen zonder dat de concurrent mij helemaal uit de markt werkt.

Als je dat voor elkaar krijgt, dat je grootste concurrent je uit de markt prijst, dan pas doe je het goed.

De reden dat er zo weinig concurrenten zijn heeft hier volgens mij mee te maken.

Doe eerst marktonderzoek, er zijn heel veel concurrenten, en heel veel kleine.

Kan een groothandel eigenlijk klein starten? Of is dit bij voorbaat een verloren zaak?

Als je toegevoegde waarde biedt, kan je heel goed erg klein starten, iets meer service, betrouwbaarheid, vakkennis, klantvriendelijkheid, etc.

Het gaat over een breed assortiment aan producten en binnen deze producten zijn er nog eens verschillende specificaties. Het is financieel en algemeen (wegens gebrek aan ervaring) misschien verstandiger om een niche uit te kiezen uit een bepaalde aantal producten uit het assortiment van de grote concurrent. Op die manier kan ik een realistische voorraad aankopen en toch met voldoende hoeveelheden werken om bepaalde kortingen te genieten. De klanten zullen voornamelijk installateurs zijn die producten bij de groothandel inkopen om bij de eindconsument te installeren. Ik weet niet in welke mate zij bereid zijn om bij verschillende leveranciers aan te kopen, aangezien de huidige groothandel alles kan bieden wat ze wilt tegen goede prijzen.

Installateurs zijn wel bereid bepaalde niche producten te kopen bij een expert, bij een niche product hoort ook het "verkopen" van de kennis die je dan nodig hebt.

Er zijn overigens wel meer niche spelers in NL, en die verkopen ook aan installateurs.

De huidige marges zijn goed te noemen, maar ik weet voor 95% zeker dat de grote concurrent zal meegaan als ik onder de prijs zou gaan.

Same again, laat het je droom zijn.

De klanten zullen in het begin voornamelijk installateurs zijn en af en toe een gewone consument.

Als jij aan mijn klanten gaat verkopen met een fysieke verkoopbalie, zal ik bij elke installateur jouw naam noemen, als de groothandel die aan onze klanten verkoopt, wat er via internet verkocht wordt, daar kun jij niks aan doen, maar een groothandel behoort zijn klanten te beschermen, en niet aan onze klanten te verkopen. Dat bepaalt ook je integriteit.

Ik kan mij voorstellen dat deze installateurs perfect weten wat ze willen, waardoor een bepaalde service weinig toegevoegde waarde zal bieden.

Denk jij dat ik van alle duizenden producten die te verkrijgen zijn precies alle eigenschappen en toepassingen ken, of daar tijd voor heb om het allemaal uit te zoeken, daar is de groothandel voor bij specifieke vragen.

Ik denk dat je nog heel veel marktonderzoek moet doen, stel een lijst met vragen op, je mag hem naar mij opsturen, als ervaringsdeskundige kan ik deze invullen of aanvullen.

En bel met andere installateurs waar ze behoefte aan hebben, vraag of ze mee willen werken aan het onderzoek, infiltreer :) je in Linkedin groepen.

Eigenlijk wat Wouter ook al aanhaalt.

Even ter ondersteuning, als we het over dezelfde hebben, die hele grote, is ooit op een bakfiets begonnen met lampekappen, jaren geleden. ;)

• 0

Een aantal jaar geleden ben ik met niks begonnen, behalve mijn technische kennis welke ik heb verkregen via mijn opleiding en werkervaring. Geen investeringen, leningen en grote voorraad.

Ik heb nu eigen betrouwbare leveranciers die snel kunnen leveren, eigen voorraad en een klantenbestand opgebouwd.

De materialen die ik verkoop zijn voornamelijk op de bouw gericht, hoewel PV appendages ook mogelijk zijn.

Ik zie dat de grote spelers nog wat oude werkwijzen hebben in tegenstelling tot kleine en vernieuwende bedrijven in dezelfde sector. Nieuwe kleine bedrijven met een heldere visie kunnen nog voor vernieuwing zorgen in een conservatieve markt.

Je moet niet willen gaan prijsvechten aangezien je het van de service en persoonlijke benadering moet hebben.

Daar hechten klanten het meeste waarde aan. Daarnaast moet je natuurlijk hun voorzien van hoge kwaliteit materialen. Zo kan je een langdurige relatie opbouwen met je klant.

Ik wil je best helpen met het een en ander op het gebied van PV aansluitingen. Wellicht in een vorm van dropshipping. Concurrenten zou ik mij niet zo druk om maken wat prijsvergelijken betreft. Die vergelijken ook wel maar nog het minste in tegenstelling tot de klant zelf die bij iedereen aanvragen doet.

De bouwsector is moeilijk omdat ze voorraden tot een minimum willen beperken en risico bij de leverancier ligt wat geen pretje is maar wel superleuk om deze sector te bedienen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar