• 0

Start onderneming jan. 2013, KvK inschrijving 2012

Beste,

Mijn onderneming start per 1 januari 2013. Ik wil vooraf inschrijven bij de KvK, bankrekening regelen en de startdatum op 15 december stellen. (omstreeks januari is het te druk bij de KvK.)

Er zal in 2012 geen omzet zijn wel investeringen. De investeringen wil ik in het fiscale jaar 2013 activeren. Moet ik dan over 2012 toch een jaarrekening opmaken of kan dat achterwegen blijven omdat ik over 2012 geen inkomen uit winst zal genieten. Ik zal het vanaf januari druk hebben dus wil de inschrijving, btw nr. etc. voor elkaar hebben.

Met vriendelijke groet,

Caspar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt je gewoon 1 week van te voren - eind december 2012 - inschrijven met feitelijke startdatum 1 januari 2013. Geen enkel gedoe met 2012 dan.

 

(omstreeks januari is het te druk bij de KvK.)

Waarmee? Met de nieuwjaarsreceptie? Beetje indianenverhaal, en verder niet relevant: je kunt maanden van te voren een afspraak maken voor inschrijving op een door jou gewenste datum en tijdstip. als je dat tijdig doet heb je geen enkele last van drukte

 

Ik zal het vanaf januari druk hebben dus wil de inschrijving, btw nr. etc. voor elkaar hebben.

Het inschrijven kost je max een half uur tijd. Als je telefonisch een afspraak maakt krijg je de benodigde formulieren vooraf toegemaild. Je BTW nummer krijg je gelijk bij inschrijving.

 

Kortom: wat mij betreft zie je leeuwen en beren die er niet zijn (gelukkig maar ;).

 

Als jij nu een afspraak maakt voor eind december of begin januari (inschrijven kan tussen 1 week voor en 1 week na start bedrijf) heb jij binnen een half uur KvK inschrijving en BTW nummer voor elkaar. Vervolgens kun je naar de bank (ook daar raadzaam vooraf een afspraak te maken!) en heb je ook een rekeningnummer.

 

Succes met ondernemen!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Caspar,

Je onderneming start zodra je je eerste zakelijke handelingen verricht. Bijvoorbeeld: het moment van je eerste investering, zoals het kopen van een bedrijfsmiddel of de verbouwing van een pand. Activiteiten, die je vanuit zakelijk oogpunt verricht, ziet de Belastingdienst als ondernemersactiviteiten.

 

Het is mogelijk dat je in het begin alleen maar kosten maakt zonder dat daar opbrengsten tegenover staan. Dit gebeurt wel vaker in de aanloopfase van een onderneming. Deze kosten zijn aftrekbaar, als je ze uit zakelijk oogpunt maakt. De kosten die je al in 2012 maakt, geef je in je aangifte Inkomstenbelasting 2012 op.

 

Over de jaarrekening: het is niet verplicht een jaarrekening op te maken (er van uitgaande dat je een eenmanszaak start). Vraag zeker nog even bij de KvK na hoe zij daarover denken.

 

Wil je meer informatie, kijk dan op onze site voor startende ondernemers.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Over de jaarrekening: het is niet verplicht een jaarrekening op te maken (er van uitgaande dat je een eenmanszaak start).

 

Nee, maar toch een aanvulling:

TS moet wel een elektronische winstaangifte doen over 2012 (neem ik aan) en daar zijn dan de jaarstukken in geïntegreerd.

Dus een balans en een resultaatrekening zijn wel vereist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.