Ga naar inhoud

Bedrijfswoning - onderscheid kosten zakelijk /prive voor IB-aangifte?

Geplaatst:

bjsto70

Beste forumleden,

 

Ten eerste compliment voor dit zeer informatieve forum!

 

Ik heb de volgende vraag die ik na diverse zoekacties op het forum niet helemaal kon beantwoorden. Het huis waarin wij wonen is na een minnelijke waardering met de belastingdienst getypeerd als 100% 'zakelijk'. Maar uiteraard leven we hier ook prive (daarvoor neem ik de bijtelling in de aangifte op). Maar wat betekent dit gegeven voor de kosten die ik zowel prive als zakelijk gebruik zoals onderhoud, energie, internet etc.

 

Kan ik de kosten hiervoor 100% aftrekken in de ondernemers IB aangifte of moet er toch een (geschatte) uitsplitsing komen voor prive en zakelijk gebruik?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag bjsto70,

 

De kosten voor het gehele pand zijn zakelijk aftrekbaar. Zoals je schrijft neem je in de IB een bijteling op voor het privégebruik gerelateerd aan de WOZ-waarde.

 

Voor de BTW geldt een andere correctie: je trekt alle BTW af, maar je corrigeert in de laatste aangifte van het jaar op basis van de verhouding privé / totaal gebruik de BTW die betrekking heeft op het pand. Veelal volstaat een goede inschatting van het gebruik van vloeroppervlakte.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

bjsto70

  • Auteur

Dag Joost,

 

Dank voor je snelle reactie.

 

Dit betekent dat ik de aangiftes 2009 en 2010 (2011 ben ik nu mee bezig) nog wil corrigeren. Beide aangiftes zijn nog niet definitief. Aangifte 2009 heb ik in december 2010 en aangifte 2010 in december 2011 ingediend.

 

Hoe kan ik het beste de correcties aan de BD doorgeven (incl. de BTW-suppletie die ontstaan is)? Door opnieuw 'gewoon' de aangifte online in te dienen (incl. suppletie)? Of schriftelijk met een toelichting erbij?

 

Vrgr,

Rens

Geplaatst:

Belastingdienst

Hallo Rens,

 

Wat Joost aangeeft klopt. Je kunt de IB aangiftes voor 2009 en 2010 aanpassen en opnieuw indienen, omdat deze nog niet definitief zijn. De nieuwe aangiften overschrijven dan de eerder ingediende aangiften. Voor de btw-aangifte geldt dat je per tijdvak een suppletie moet indienen om de aangifte te wijzigen. Dit kan online via je persoonlijk domein.

 

Diana

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Geplaatst:

bjsto70

  • Auteur

Dag Diana,

 

Dank voor je reactie. Ik wist niet dat de belastingdienst ook meelas op dit forum :). Kan ik, voor de zekerheid, de belastingdienst vragen de aangiftes 2009 en 2010 nog niet definitief te maken? Ik heb nog ongeveer één maand vooordat de aangifte(s) ingediend worden. Wat als in de tussentijd toch 2009 en/of 2010 definitief wordt? Kan ik dan toch nog correcties aanbrengen of wordt het dan veel lastiger?

 

Vrgr,

Rens

Geplaatst:

odeon

Beste Rens,

 

Als de aanslagen zijn opgelegd, kun je nog altijd bezwaar maken. En als de bezwaartermijn (6 weken) is verstreken, kun je in sommige gevallen nog verzoeken om ambtshalve vermindering.

 

Wat betreft de BTW. De keuze om je bedrijfspand al dan niet te kwalificeren als BTW-ondernemingsvermogen maak je via de aangiften BTW. Omdat je - door geen BTW af te trekken - kenbaar hebt gemaakt het bedrijfspand niet als BTW-ondernemingsvermogen te kwalificeren, vraag ik me af of je hier nog op terug kan komen.

 

Succes,

 

Odeon

Geplaatst:

bjsto70

  • Auteur

Beste Odeon,

 

Deze vraag heeft toch meer kanten dan ik gedacht had. Ik heb in ieder geval 'niet bewust' het huis als niet BTW-ondernemingsvermogen gekwalificeerd. Maar eerder door gebrek aan kennis >;(

 

Toch de vraag, waarom je als ondernemer je zakelijk woonhuis als niet BTW-ondernemingsvermogen zou willen kwalificeren? Wat levert je dat op? Wat zijn voordelen voor niet- c.q. wel BTW-ondernemingsvermogen?

 

Als bovenstaande nu niet meer recht te trekken is mag ik dan de kosten INCLUSIEF btw aftrekken?

 

Vrgr,

Rens

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Nog even ter verduidelijking (ik werd hier door MarcelS op gewezen)

 

Met kosten voor het pand bedoel ik niet internet, telefoon en energie. Die moet je altijd splitsen naar rato van gebruik zakelijk/privé.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

bjsto70

  • Auteur

Had ik je inderdaad verkeerd begrepen Joost. Als ik je dus goed begrijp zijn kosten aan het huis (verbouwingen etc.)volledig aftrekbaar en kosten in het huis naar rato alleen de zakelijke component?

 

Groet,

Rens

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Kosten verbonden aan het bezit van het huis zijn geheel aftrekbaar (premie opstalverzekering, lokale belastingen, waterschapslasten, rente lening, onderhoud, etc.). Gebruikskosten zijn inderdaad naar rato aftrekbaar

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

odeon

In de praktijk mag je de gebruikskosten volledig in aftrek brengen en op het einde van het jaar correcties maken voor prive gebruik energie, prive gebruik telefoon e.d.. Hierbij mag je uitgaan van genormeerde bedragen. De landbouwnormen, die elk jaar verschijnen http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/landelijke_landbouwnormen_2011_aa9601z11pl.pdf, zijn ook goed toepasbaar voor het mkb. Kijk voor energiekosten op pagina 5.

Geplaatst:

Michel_S

Het huis waarin wij wonen is na een minnelijke waardering met de belastingdienst getypeerd als 100% 'zakelijk'.

 

Los van de vraag hoe het zit met de aftrekbaarheid van de kosten vraag ik mij een aantal dingen af.

 

Waarom heeft er een minnelijke waardering plaatsgevonden van de woning, ben je een onderneming begonnen in het huis waar je als in woonde, heb je een woon/winkelpand aangeschaft oid ? Heb je vooraf een gesprek gehad met een advsieur en je eigen makelaar over de gevolgen ? Ben je je bewust wat de gevolgen ook op lange termijn zijn.

 

 

Geplaatst:

bjsto70

  • Auteur

Kleine toelichting dan. We hebben een aantal jaren geleden een terrein gekocht met daarop een losstaande accommodatie. Daarnaast ook een boerderij waarbij de ene helft ook als accommodatie verhuurd wordt. De prive-woning wordt tevens ook gebruikt als kantoor. In overleg met een adviseur is na aankoop een minnelijke waardering uitgevoerd waarmee het aankoopbedrag gesplitst is in de diverse componenten. En ja, de fiscale gevolgen op langere termijn zijn mij bekend en meegenomen in de afwegingen.

 

Groet,

Rens

Geplaatst:

Michel_S

Na bovenstaande toelichting is me duidelijk. In de praktijk namelijk gevallen tegen gekomen dat het de ondernemer niet bekend was. Al had je adviseur bij je afweging je al moeten informeren m.b.t. de vraag die je hiervoor stelde, alhoewel er vastgesteld is dat het 100% bedrijfsvermogen is en er dus ook geen keuze is (maar hier is bij dergelijke situaties naar mijn mening altijd wel een grijs gebied en ligt het er ook een beetje aan hoe je je makelaar instrueert)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.