• 0

Stamrecht BV + loondienstverband + nieuwe opdracht

Ik zit met het volgende in mijn maag:

 

Ik heb een stamrecht-bv en momenteel werk ik in loondienstverband (0,6 FTE) niet bij mijn eigen BV maar bij een derde. Ik heb de mogelijkheid daarnaast een opdracht (interimmangement) aan te nemen voor 0,2 FTE.

 

Het betreft hier een interimmanagementklus. In de doelstelling van mijn stamrecht-bv staat dat deze mag deelnemen in andere vennootschappen, en ook dat de stamrecht-bv interimmanagement en projectmanagement mag (doen) voeren.

 

In mijn stamrecht-bv vinden momenteel geen activiteiten plaats, en er is nog geen dienstverband met de stamrecht-bv.

 

Moet ik nu de opdracht aan te nemen in de b.v. (bestaat toch al, en ik haal het urencriterium toch niet), maar dan loop ik aansprakelijkheidsrisico met mijn stamrecht van 150k. Of moet er nog een bv onder?

 

Moet ik ook verzoeken het gebruikelijk loon te verlagen, omdat gemakkelijk aangetoond kan worden dat ik 1 dag (0,2 FTE) per week voor de bv werk, of niet?

 

Ik ben zeer benieuwd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Moet ik nu de opdracht aan te nemen in de b.v. (bestaat toch al, en ik haal het urencriterium toch niet), maar dan loop ik aansprakelijkheidsrisico met mijn stamrecht van 150k. Of moet er nog een bv onder?

 

Opereren vanuit een nieuwe werkmaatschappij onder holding/stamrecht is voor het prive vermogen inclusief Stamrecht de meest veilige optie, maar nut en noodzaak hang ook af het bedrijf- of beroepsmatige risico af dat je loopt en of dit in de toekomst vaker voor gaat komen.

 

Indien incidenteel dan is het wellicht zonde en kostbaar om speciaal daarvoor een extra BV op te moeten tuigen.

(In dat geval zou ik het beroepsaansprakelijkheidrisico in ieder gevalwel verzekeren, zeker als je als interim manager / project manager zelfstandig beslissings/tekenbevoegd bent!)

 

De opdracht NIET of niet als zelfstandige aannemen zijn uiteraard ook nog serieus te overwegen/te onderzoeken opties. Risico, kosten en beloning moeten wel in verhouding tot elkaar staan. Een alternatief is dan bijvoorbeeld een tijdelijk part time loondienstverband bij de opdrachtgever.

 

Moet ik ook verzoeken het gebruikelijk loon te verlagen, omdat gemakkelijk aangetoond kan worden dat ik 1 dag (0,2 FTE) per week voor de bv werk, of niet?

Dat hoef je niet te verzoeken, je past het gebruikelijk loon gewoon part time toe. voor 0,2 FTE mag je 0,2 x gebruikelijk loon als salaris hanteren.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

de opdracht niet aannemen lijkt me niet verstandig, het is een goede opdracht waar ik ook goed aan kan verdienen. Het betreft het vervangen van de huidige manager door ziekte, dus een dienstverband wil men niet aangaan. De duur van de opdracht is derhalve onzeker, maar ga uit van 1 jaar.

 

Tot voor kort waren de opdrachten ver te zoeken en ben ik niet actief bezig geweest om er iets bij te vinden. Dit had allerlei oorzaken. Maar nu liggen de klussen daadwerkelijk op straat. Ik krijg meer vraag en sluit niet uit dat ik in de toekomst meer opdrachten ga aannemen.

 

Vraag is dus nog of in de stamrecht-bv, of in een nieuwe bv. (als zzp-er valt voor mij eigenlijk af urencriterium haal ik niet, dus voordelen EMZ zijn er niet echt).

 

Ik snap dat er kosten zijn verbonden aan een nieuwe bv, maar risico's dat er door eventuele claims mijn vermogen wordt aangetast wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Is dan een verzekering wel toereikend? Tekenbevoegdheid (al dan niet gezamenlijk) is volgens mij wel aan de orde. Zou ik trouwens ook een VAR moeten hebben?

 

Raymond

 

Link naar reactie
  • 0
de opdracht niet aannemen lijkt me niet verstandig, het is een goede opdracht waar ik ook goed aan kan verdienen

Dat snap ik, maar het is wel een optie.

 

Ik krijg meer vraag en sluit niet uit dat ik in de toekomst meer opdrachten ga aannemen.

Vraag is dus nog of in de stamrecht-bv, of in een nieuwe bv. (als zzp-er valt voor mij eigenlijk af urencriterium haal ik niet, dus voordelen EMZ zijn er niet echt).

 

EMZ is risicotechnisch gezien nog ongunstiger dan opereren vanuit de Stamrecht BV: vanuit de stamrecht BV is je neerwaarts risico (behoudens bestuurdersaansprakelijkheid) beperkt tot de waarde van de stamrecht BV. Bij opereren vanuit de EMZ loop je risico met je volle privé vermogen. Dat is dus zowel de stamrecht-bv als je huis en andere bezittingen.

 

Tekenbevoegdheid (al dan niet gezamenlijk) is volgens mij wel aan de orde.

Reden te meer om te kiezen voor een nieuwe werkmij/BV en van daaruit te opereren. Gelet op de te verwachten inkomsten kleven daar wellicht nog meer voordelen aan, bespreek dit eens met een goede fiscalist

 

Is dan een verzekering wel toereikend?

Wellicht wel, maar 100% zekerheid heb je nooit. Gelet op het risico en het feit dat er toch een behoorlijke beloning tegenover staat zou ik sowieso kiezen voor een nieuwe BV. Verzekering van beroepsaansprakelijkheid kun je daarnaast alsnog overwegen.

 

Zou ik trouwens ook een VAR moeten hebben?

Het is vooral de opdrachtgever die - als hij slim is - van jou verlangt dat je een VAR hebt. Als de opdrachtgever er niet om vraagt is het risico van fictief dienstverband en loonheffing etc voor rekening opdrachtgever, niet voor jou.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.