• 0

Kleine Webshop Zonder KVK nummer

Beste,

 

Ik ben sinds vandaag begonnen met het opzetten van een Webshop. Het gaat hierbij om zelf geschreven Handleidingen over het spelen van de gitaar. Het worden uiteindelijk 3 tot 5 producten die ik wil gaan verkopen. Is het dan verplicht om hiervoor een KVK nummer te hebben, aangezien de winkel zelf niet groot is.

 

Met Vriendelijke Groet,

 

FireSpark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag "hoe groot is een webshop" is m.i. nogal existentieel. Ook bij een beperkt productaanbod kan de webshop lopen als een tierelier. Al hoef je daar waarschijnlijk niet op te rekenen.

 

Je bent verplicht je in te schrijven bij de KvK als je 'actief bent in het economisch verkeer', dus als je regelmatig goederen of diensten verkoopt. De KvK hanteert volgens hun website dezelfde criteria als die gelden voor het btw-ondernemerschap.

 

Ik zou even afwachten hoe het loopt. Als je een of twee handleidingen per week verkoopt, heeft het in mijn optiek niet genoeg 'body' om van actieve deelname aan het economisch verkeer te spreken. Als je dagelijks dingen verkoopt, zou ik die stap wel maken. Kan ook geen kwaad, een inschrijving bij de KvK, zolang je maar zorgt dat je adres niet doorverkocht wordt aan tienduizend callcenters.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Mij is door de KvK verteld dat het gaat om je presentatie: treed je naar buiten toe met je producten? Maak je reclame, zorg je dat mensen je kunnen vinden. Hoe groot een bedrijf is maakt niet echt uit.

Als je een webshop hebt treed je naar buiten, je laat mensen je vinden dus lijkt me een KvK nummer noodzakelijk.

Als je nou die beschrijvingen op zolder had liggen en je er een 10tje voor kreeg als een buurman er om vraagt, dan is er geen KvK voor nodig aangezien jij niet actief op zoek gaat naar klanten. Maar een webshop heeft per defenitie als doel te verkopen.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ondernemer zijn voor de BTW (zie website belastingdienst op dat gebied) en dat ben je al vrij snel.

Je kunt daarnaast ook nog ingeschreven moeten worden voor de KVK.

 

Ik zou gewoon even bellen met de KVK, daar hebben ze een spreekuur voor . Waarschijnlijk gaan ze o.a. vragen hoeveel winst je denkt te gaan maken. Hoor je meteen of inschrijven noodzakelijk is.

 

Zoek ook op HL naar relevante topics mbt 'ondernemer voor de BTW'

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je ermee moet wachten. Ikzelf en menig and student handelt kleinschalig. Het loont dan zeker niet de moeite om je in te schrijven bij de KVK voor 50euro en waarschijnlijk ook nog een aanslag van de HBD voor 80. Dit is dan al 130euro dat je 'even moet verdienen.

 

Als je kleinschalig onderneemt of net start zeg ik: 'Nee'

Nasi sudah menjadi bubur

Link naar reactie
  • 0

Helaas is en blijft het vaag, en wat de kvk adviseert wil nog wel eens verschillen voor identieke situaties, dus dat is ook niet altijd betrouwbaar.

 

Met een webshop treed je naar buiten, maar dat doe je ook als je bijv iets verkoopt op marktplaats. Toch zal met niet stellen dat een oma die 2 truien per jaar breit en ze op marktplaats verkoopt ondernemer is voor de btw of een kvk inschrijving nodig heeft.

 

Helaas is men er nooit toe gekomen een fatsoenlijke, harde, grens neer te zetten waarbij het noodzakelijk is. Als ze gewoon hadden gesteld 'meer dan 1000 euro omzet' was het voor iedereen duidelijk, maar het lijkt er bijna op dat men bewust een grijs gebied in stand laat - deze kwestie speelt al tig jaar.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is en blijft het vaag, en wat de kvk adviseert wil nog wel eens verschillen voor identieke situaties, dus dat is ook niet altijd betrouwbaar.

 

Met een webshop treed je naar buiten, maar dat doe je ook als je bijv iets verkoopt op marktplaats. Toch zal met niet stellen dat een oma die 2 truien per jaar breit en ze op marktplaats verkoopt ondernemer is voor de btw of een kvk inschrijving nodig heeft.

 

Helaas is men er nooit toe gekomen een fatsoenlijke, harde, grens neer te zetten waarbij het noodzakelijk is. Als ze gewoon hadden gesteld 'meer dan 1000 euro omzet' was het voor iedereen duidelijk, maar het lijkt er bijna op dat men bewust een grijs gebied in stand laat - deze kwestie speelt al tig jaar.

 

Het verschil is natuurlijk wel of je activiteit structureel is of incidenteel. Een webshop lijkt me structureel en dat van de oma niet.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Tja, daar valt over te twisten natuurlijk: Als je jaar op jaar 2x een zelfgebreide trui via marktplaats verkoopt lijkt me dat een uiterst structurele bezigheid. Als je wegens verhuizing 1x je dubbeldeurs amerikaanse ijskast verkoopt voor een bedrag gelijk aan 20 truien is dat weer niet structureel te noemen.

 

In die zin zou ik het juist goed vinden als er een exact bedrag komt waarbij het wel of geen inschrijving behoeft, met een uitzonderingsclausule voor zaken die duidelijk eenmalig zijn zoals het verkopen van je inboedel bij verhuizing of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

Blijft vaag gebied.

Ik heb een kennis die elke ca 7 jaar (je mag dus over structureel praten)

een huis koopt, verhuist en dan eea zelf gaat opknappen (dus een activiteit ontwikkelt)

voor de verkoop dan flink adverteert (dus naar buiten communiceert)

en daar substantieel aan verdiende (dus aanzienlijk economisch gewin)

en dat toch niemand verwacht dat hij zich in de KvK laat inschrijven....

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wel. Een webshop is niet fundamenteel anders dan iets op marktplaats/ebay adverteren, mits je dat laatste structureel doet.

 

Overigens zou je het eerst zonder inschrijving kunnen proberen, en als het blijkt te lopen je alsnog inschrijven, juist omdat door de gerealiseerde omzet het verschuift van hobbymatig naar ondernemend. Als in de beginperiode blijkt dat het om een paar tientjes per week gaat denk ik dat je met die registratie geen haast hoeft te maken, maar als het opeens in de honderden gaat lopen is het zeker tijd om langs de kvk en belastingdienst te gaan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.