Ga naar inhoud
Geplaatst:

Amurige

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, mijn naam is Patrick en ik heb een vraag over het combineren van verschillende rechtsvormen:

- Op dit moment heeft mijn vader een BV en de opdrachten die binnenkomen willen wij de opbrengsten van verdelen. Is het dan het handigst om hiervoor een eenmanszaak op te richten en te factureren aan mijn vaders BV? (Ik wil geen mede-aandeelhouder worden).

- Daarnaast wil ik binnenkort samen met iemand een webwinkel beginnen. Hiervoor willen wij een BV oprichten met ieder een persoonlijke holding erboven

- En dan nu de combinatie: Als ik bovenstaande zaken wil combineren, wat is dan de beste constructie?

Bvd!

Patrick

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Patrick

Met je vader samenwerken kan bijvoorbeeld ook als VOF tussen jou en je vaders BV. De eenmanszaak heeft als last dat je met de BV van je vader maar 1 klant hebt en dan zal de fiscus al snel jou in loondienst aanmerken bij de BV van je vader. E

en klant maakt doorgaans geen onderneming namelijk.

Voor je andere plan: waarom een BV? Hoe ben je op dat plan gekomen?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Amurige

• Auteur

Dat is duidelijk!

Klopt het dat met een VOF ik ook privé aansprakelijk ben? Mocht ik dat niet willen is het dan wellicht handiger om in loondienst te gaan?

Voor mijn webwinkel: zijn er betere opties om met iemand anders 50/50 te participeren hierin?

Bij voorbaat dank,

Patrick

Geplaatst:

odeon

Beste Amruge,

Een BV is voor verreweg de meeste startende ondernemers fiscaal nadelig. Je mist dan de startersvoordelen,

Het omslagpunt voor een BV ligt, afhankelijk van je prive omstandigheden, doorgaans tussen de €100.000 en € 150.000 winst per aandeelhouder.

Een vennootschap onder firma is dan een betere optie. Deze heeft wel als nadeel de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Laat je in ieder geval goed adviseren!

Succes,

Odeon

Geplaatst:

Amurige

• Auteur

Dank!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.