• 0

Gebruikelijk loon DGA & verdeling inkomsten

Samen met twee anderen wil ik een onderneming beginnen (BV). Voor veel vragen heb ik het antwoord met de zoekfunctie al gevonden. Echter, ondanks dat er al het nodige over is geschreven heb ik wat vragen over het gebruikelijk loon DGA en het verkrijgen van inkomsten uit de BV voor de aandeelhouders. Beide onderwerpen blijven mij toch wat onduidelijk...

 

Het gebruikelijk loon is voor de DGA’s. Met ieder 1/3 van de aandelen (zonder holdings BV ertussen, dus direct privé aandeelhouder in de BV) zijn we allen DGA. Maar hoe werkt deze regeling in de praktijk?

Ik begrijp dat deze regeling altijd moet worden toegepast, ook als je net begint en nog geen ervaring hebt, maar wat als je die kosten niet gefinancierd kunt krijgen? Je kunt alleen achteraf bepalen of er winst was en of er ruimte was voor het gebruikelijk loon. Hoe gaan we daar mee om?

En daarnaast, als we de regeling actief moeten toepassen, moeten er ook echt salarisstroken en aangiftes loonheffing etc. worden gemaakt?

Ik kan er weinig over terugvinden hoe deze regeling praktisch moet worden ingevoerd, maar misschien dat jullie kunnen helpen.

 

De aandelen worden verdeeld in een gelijk deel, ieder 1/3 van het aantal. Echter, de inspanningen tijdens het werk worden niet gelijk verdeeld. In de aandeelhoudersovereenkomst wordt geregeld hoe er wordt omgegaan met het aandelenbezit etc. Dividend wordt normaal gesproken uitgekeerd op basis van aandelenbezit. Oftewel; variabele inspanning is dan niet makkelijk te koppelen aan dividend.

Is de aandeelhoudersovereenkomst ook de plek om iets op te nemen over de verdeling van andere inkomsten uit de BV dan dividend?

Ik denk dan aan een combinatie van de volgende twee delen:

1. Toewijzing van een deel op basis van het aantal uren inzet -> te koppelen aan dividend?

2. Toewijzing van een deel als rente op het geïnvesteerde vermogen -> voor ieder gelijk, gekoppeld aan aandelenbezit.

Een complicerende factor is mogelijk dat we het eerste jaar misschien geen of weinig te verdelen hebben… en dus daar later pas iets voor terug krijgen aan inkomsten. Op dat moment kan het wel zo zijn dat de verhouding van de inspanningen weer gelijk is getrokken. We zullen dan bij de verdeling ook een soort verhouding uit eerdere jaren nodig hebben.

Hebben jullie adviezen hoe we hier het beste mee om kunnen gaan? En in wat voor soort document we dit soort afspraken het beste kunnen vastleggen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Gr. Bart

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bart,

 

Ik vermoed zo dat je nog geen advies hebt ingewonnen hebt over welke ondernemingsvorm in jullie situatie het best passend is.

 

Voor startende ondernemers is het direct oprichten van een BV zelden interessant. Met 3 aandeelhouders moet je al snel aan een winst voor jullie onderneming denken tussen de € 300.000 en € 450.000 wil de BV fiscaal interessant zijn.

 

En bij dergelijke winsten kies je natuurlijk direct voor een Holdingstructuur. Zoek eens informatie over aanmerkelijk belang, deelnemingsvrijstelling, pensioen in eigen beheer e.d. En het wordt je al snel duidelijk waarom een Holdingstructuur vrijwel altijd de voorkeur verdient boven een enkelvoudige BV.

 

Het gebruikelijk loon moet vooraf vastgesteld worden en ligt op € 41k per aandeelhouder. Daar kun je alleen van afwijken als je kunt aantonen dat je geen full time dienstverband vervult in de BV; een lager salaris voor vergelijkbare werknemers gebruikelijk is en/of de BV structureel verlies maakt. Vooraf overleg met de fiscus is dan een vereiste. Je redenering dat je pas achteraf kunt bepalen hoeveel ruimte er is voor gebruikelijk loon gaat niet op, want het salaris van een normale werknemer wordt ook niet achteraf bepaald. En inderdaad de DGA's hebben recht op salaristroken, er moet een loonadministratie bijgehouden worden en er moeten aangiften loonbelasting gedaan worden.

 

Omdat jullie allen een gelijk aandeel in het bestuur van de BV hebben, zijn jullie - naar ik aanneem - niet verplicht verzekerd

voor de werknemersverzekeringen.

 

Je hebt het over het uitkeren van dividend, maar als het fictief salaris al een probleem is, zal er zeker geen ruimte zijn voor dividenduitkeringen. Niet elke DGA hoeft een gelijk salaris te hebben, dus de verschillende inspanningen kunnen tot uiting komen in een verschillend salaris. Of nog beter: een verschillende management-fee (maar dan komen die Holdings weer om de hoek kijken). Als er dan ruimte is voor dividend kan elke DGA vanuit zijn personal holding zelf bepalen hoeveel dividend hij uitkeert.

 

Dividend is in principe een beloning voor de inbreng van kapitaal en niet voor de beloning van arbeid. Het lijkt me dus niet gebruikelijk om de beloning voor arbeid te koppelen aan dividend-uitkeringen (en zeker niet als er niet eerst duidelijkheid is over het salaris).

 

Het beste advies dat ik je kan geven, is snel in contact treden met een bekwame adviseur.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het gebruikelijk loon is voor de DGA’s. Met ieder 1/3 van de aandelen (zonder holdings BV ertussen, dus direct privé aandeelhouder in de BV) zijn we allen DGA. Maar hoe werkt deze regeling in de praktijk?

Ik begrijp dat deze regeling altijd moet worden toegepast, ook als je net begint en nog geen ervaring hebt, maar wat als je die kosten niet gefinancierd kunt krijgen? Je kunt alleen achteraf bepalen of er winst was en of er ruimte was voor het gebruikelijk loon. Hoe gaan we daar mee om?

E.e.a. hangt af van jullie situatie. Zijn julie alledrie fulltime bezig met deze onderneming of hebben jullie ook neveninkomsten? Waar willen jullie geld vandaan halen om van te leven? Als er in de eerste 2 tot 3 jaar weinig inkomsten te verwachten zijn kunnen er afspraken gemaakt worden over het gebruikelijk loon met de belastingdienst. Voorwaarde is in zulke gevallen wel dat er geen schuld is of wordt opgebouwd vanuit prive aan de onderneming

 

En daarnaast, als we de regeling actief moeten toepassen, moeten er ook echt salarisstroken en aangiftes loonheffing etc. worden gemaakt?

Ja, een werkgever is verplicht om loonstroken en jaaropgaves uit te reiken aan werknemers. Als DGA ben je werknemer bij jouw eigen BV

 

Ik kan er weinig over terugvinden hoe deze regeling praktisch moet worden ingevoerd, maar misschien dat jullie kunnen helpen.

 

De aandelen worden verdeeld in een gelijk deel, ieder 1/3 van het aantal. Echter, de inspanningen tijdens het werk worden niet gelijk verdeeld. In de aandeelhoudersovereenkomst wordt geregeld hoe er wordt omgegaan met het aandelenbezit etc. Dividend wordt normaal gesproken uitgekeerd op basis van aandelenbezit. Oftewel; variabele inspanning is dan niet makkelijk te koppelen aan dividend.

Is de aandeelhoudersovereenkomst ook de plek om iets op te nemen over de verdeling van andere inkomsten uit de BV dan dividend?

Ik denk dan aan een combinatie van de volgende twee delen:

1. Toewijzing van een deel op basis van het aantal uren inzet -> te koppelen aan dividend?

2. Toewijzing van een deel als rente op het geïnvesteerde vermogen -> voor ieder gelijk, gekoppeld aan aandelenbezit.

Een complicerende factor is mogelijk dat we het eerste jaar misschien geen of weinig te verdelen hebben… en dus daar later pas iets voor terug krijgen aan inkomsten. Op dat moment kan het wel zo zijn dat de verhouding van de inspanningen weer gelijk is getrokken. We zullen dan bij de verdeling ook een soort verhouding uit eerdere jaren nodig hebben.

Hebben jullie adviezen hoe we hier het beste mee om kunnen gaan? En in wat voor soort document we dit soort afspraken het beste kunnen vastleggen?

 

Ook inzake parttime werken als DGA kunnen afspraken gemaakt worden met de belastingdienst over het gebruikelijk salaris. Werkt 1 van de DGA's bijvoorbeeld maar 1 dag in de week voor de BV dan zou hij een salaris kunnen genieten van 1/5 van het gebruikelijke salaris.

Winstverdeling etc. is vaak al vastgelegd in de oprichtingsakte van de BV. Met de flex-bv zijn er meer mogelijkheden om bepaalde afspraken al gelijk vast te leggen, maar dat brengt ook weer een aantal nadelen met zich mee wat weer een heel verhaal op zich is. Het zou ook betekenen dat jullie weer terug moeten naar de notaris.

Ik raad jullie hoe dan ook aan goed te overleggen met jullie adviseur en onderlinge afspraken goed vast te laten leggen.

 

[Mod edit: opmaak hersteld, PM verstuurd]

www.vanettingeradministraties.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Even een korte reactie van mijn kant.

 

Ik vermoed zo dat je nog geen advies hebt ingewonnen hebt over welke ondernemingsvorm in jullie situatie het best passend is.

Voor startende ondernemers is het direct oprichten van een BV zelden interessant. Met 3 aandeelhouders moet je al snel aan een winst voor jullie onderneming denken tussen de € 300.000 en € 450.000 wil de BV fiscaal interessant zijn. En bij dergelijke winsten kies je natuurlijk direct voor een Holdingstructuur. Zoek eens informatie over aanmerkelijk belang, deelnemingsvrijstelling, pensioen in eigen beheer e.d. En het wordt je al snel duidelijk waarom een Holdingstructuur vrijwel altijd de voorkeur verdient boven een enkelvoudige BV.

 

Een dergelijk advies hebben wij wel ingewonnen. De keuze voor de BV is gebaseerd op aansprakelijkheid en niet op grootte. De optie van de holdingstructuur is bekend, maar kan er altijd nog tussen worden geschoven als de onderneming een succes blijkt te zijn. Tot dat moment zitten er alleen voordelen aan de enkelvoudige BV.

 

Het gebruikelijk loon moet vooraf vastgesteld worden en ligt op € 41k per aandeelhouder. Daar kun je alleen van afwijken als je kunt aantonen dat je geen full time dienstverband vervult in de BV; een lager salaris voor vergelijkbare werknemers gebruikelijk is en/of de BV structureel verlies maakt. Vooraf overleg met de fiscus is dan een vereiste.

Omdat jullie allen een gelijk aandeel in het bestuur van de BV hebben, zijn jullie - naar ik aanneem - niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. En inderdaad de DGA's hebben recht op salaristroken, er moet een loonadministratie bijgehouden worden en er moeten aangiften loonbelasting gedaan worden.

 

Oke, duidelijk. Gezien het voor ons allen geen full time dienstverband is en we nog een full time betaalde baan in loondienst hebben, verwacht ik hier geen problemen (ook de werknemersverzekeringen zijn dus geregeld). Uiteraard leggen we het na de oprichting wel aan de belastingdienst voor. Mocht blijken dat we wel loon gaan ontvangen (nu of in een later stadium) dan weet ik nu in ieder geval dat we daarvoor de reguliere weg moeten bewandelen.

 

Gr. Bart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.