• 0

Eenmanszaak naar VOF, belastingvoordeel?

Ik heb een eenmanszaak (webwinkel) die goed loopt en waar een redelijke winst uit komt.

 

Zoveel dat er over 2011 veel belasting betaald moest worden. Zonde, dus dat wil ik anders gaan doen.

 

Nu is het zo dat ik het werk alleen niet meer aankan en daarom 1 personeelslid heb als oproepkracht (0 uren contract) Dit sinds 2 maanden. Dit drukt mijn winst al redelijk.

 

Mijn vader helpt vrijwillig al een jaar, en gaat steeds meer doen in de zaak. Ik dacht er dus over om een VOF met mijn vader te beginnen, zodat hij ook meedeelt (verhouding bijvoorbeeld 70% en 30%) en mijn winst nog meer gedrukt wordt, bovendien heeft mijn vader dan alle belastingvoordelen.

 

Is dit slim en eenvoudig te regelen? (ook met personeel?)

Kan iemand mij beginnend advies geven? Ik heb natuurlijk een boekhouder die mij dit ook kan voorrekenen, hij adviseert om er zsm een VOF van te maken, maar volgens mij krijg je dan weer te maken met veel belastingtechnische zaken zoals stakingswinst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Deventer

 

Je schrijft herhaaldelijk dat je minder winst wilt.

 

Zoveel dat er over 2011 veel belasting betaald moest worden. Zonde, dus dat wil ik anders gaan doen.

....

Dit drukt mijn winst al redelijk.

....

en mijn winst nog meer gedrukt wordt

 

Waarom zou je dat willen ???

 

Minder winst is minder pindakaas op je boterham. Ja ook minder belastingheffing, maar dat is nog steeds maximaal 52 cent op elke euro winst. Je logica om de VOF aan te gaan ontgaat me dan ook volledig, want blijkbaar ben je blij dat je die resterende 48 cent nettowinst die van jou is ook kwijt bent....

 

Je moet niet minder winst gaan maken door geld aan anderen uit te geven. Je moet juist op zoek naar mogeijkheden die je winst drukken zonder dat je geld uit- of weggeeft.

 

Daarbij: wat is de positie van je vader? Heeft hij ander inkomen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deventer,

 

Van EMZ naar VOF levert je alleen een belastingvoordeel op als je samen met je partner de VOF ingaat. In dat geval geniet je, onder voorwaarden, samen meer aftrek en hou je een hoger netto gezinsinkomen over.

 

Een VOF aangaan met ieder ander levert jou persoonlijk geen belastingvoordelen op, alleen maar minder winst.

 

Het is ook een vreemde redenatie om de "winst te willen drukken".

Je moet juist op zoek naar mogeijkheden die je winst drukken zonder dat je geld uit- of weggeeft.

 

Wat Joost hier feitelijk bedoeld is dat je juist de kosten moet drukken om daarmee de winst te maximaliseren.

Om dan vervolgens te proberen om van die winst zo weinig mogelijk belasting te betalen.

 

Minder belasting betaal je door bv. gebruik te maken van aftrekposten als investeringsaftrek, meewerkaftrek (als je partner ook in de zaak werkt), werkruimte als aftrekpost, milieuinvesteringsaftrek, etc

Ook kun je gebruik maken van de FOR regeling.

 

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Deventer,

 

Van EMZ naar VOF levert je alleen een belastingvoordeel op als je samen met je partner de VOF ingaat. In dat geval geniet je, onder voorwaarden, samen meer aftrek en hou je een hoger netto gezinsinkomen over.

 

Een VOF aangaan met ieder ander levert jou persoonlijk geen belastingvoordelen op, alleen maar minder winst.

 

Het is ook een vreemde redenatie om de "winst te willen drukken".

Je moet juist op zoek naar mogeijkheden die je winst drukken zonder dat je geld uit- of weggeeft.

 

Wat Joost hier feitelijk bedoeld is dat je juist de kosten moet drukken om daarmee de winst te maximaliseren.

Om dan vervolgens te proberen om van die winst zo weinig mogelijk belasting te betalen.

 

Minder belasting betaal je door bv. gebruik te maken van aftrekposten als investeringsaftrek, meewerkaftrek (als je partner ook in de zaak werkt), werkruimte als aftrekpost, milieuinvesteringsaftrek, etc

Ook kun je gebruik maken van de FOR regeling.

 

 

Gr

Devlinx

 

 

 

Ik woon nog thuis, maar ik begrijp dat als mijn vader mij weer een deel zou terugbetalen er weer schenkingsbelasting verschuldigd is en de constructie dan erg ingewikkeld gaat worden. Het doel is gewoon om zoveel mogelijk winst te houden, maar om zo min mogelijk belasting te betalen zoals iedereen, uiteraard wel op een legale manier. Ik heb daarom gezocht naar andere mogelijkheden, mijn vader wil ik namelijk wel belonen via de officiele manier, nu geef ik hem af en toe iets wat opgenomen is uit mijn prive opnames.

 

- Kun je bij de vader-zoon combinatie ook gebruik maken van de meewerk-aftrek? (hij werkt immers mee)

- Of is er een mogelijkheid dat ik hem een beloning betaal van bijvoorbeeld 5000,- per jaar, zonder dat dit direct als dienstverband wordt gezien? Is deze beloning dan ook aftrekbaar?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich kan je vader je een deel van de vergoeding die ontvangt terugbetalen zonder schenkingsrecht als het binnen het jaarlijkse vrijgestelde bedrag is. Een erg ingewikkelde constructie vind ik het persoonlijk niet. Of het wenselijk is of de meest optimale dat is een andere discussie.

 

Ik begrijp de opmerkingen van Joost en Devlinx. Ik ga er echter al vanuit dat je zelf al je winst maximaliseert en de kosten drukt en dat je boekhouder ervoor zorgt dat bij jou al maximaal gebruik wordt gemaakt van de fiscale faciliteiten.

 

Uit jou bericht haal ik dat je vader ook werk verricht, waar je zelf geen tijd voor hebt of anders personeel voor aan zou moeten nemen, welke ook extra omzet oplevert. Daarom is het misschien ook wel zo eerlijk om je vader er een vergoeding voor te geven. Dat hij het je dan voor een deel weer terug wil geven in de vorm van een schenking omdat hij het niet nodig heeft, is dan weer zijn keuze.

 

Ik kan me voorstellen dat in jullie geval een VOF wel een voordeel op kan leveren. Daarbij is het wel belangrijk goed de gevolgen in ogenschouw te nemen voor zowel jezelf als je vader (en moeder). Aansprakelijkheid, bevoegdheden, voortzettingrechten, gevolgen voor toeslagen enz enz.

 

Je kunt hem ook op een andere manier belonen, of er sprake is van een dienstbetrekking in het kader van de werknemersverzekeringen zal afhangen van de feitelijke omstandigheden. Persoonlijk denk ik dat het wel dusdanig in te kleden is dat er geen sprake is van een dienstbetrekking. Ook hier zullen echter de gevolgen eerst in beeld gebracht moeten worden.

 

Wat de voordeligste optie is, zal afhankelijk zijn van een flink aantal factoren, teveel om hier eigenlijk op te noemen. Een goede adviseur met inzicht in jullie situatie zou de de voor en nadelen voor jouw en je vader in kaart brengen zodat jij een weloverwogen beslissing kan maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Deventer

 

Je schrijft herhaaldelijk dat je minder winst wilt.

 

Zoveel dat er over 2011 veel belasting betaald moest worden. Zonde, dus dat wil ik anders gaan doen.

....

Dit drukt mijn winst al redelijk.

....

en mijn winst nog meer gedrukt wordt

 

Waarom zou je dat willen ???

 

Minder winst is minder pindakaas op je boterham. Ja ook minder belastingheffing, maar dat is nog steeds maximaal 52 cent op elke euro winst. Je logica om de VOF aan te gaan ontgaat me dan ook volledig, want blijkbaar ben je blij dat je die resterende 48 cent nettowinst die van jou is ook kwijt bent....

 

Je moet niet minder winst gaan maken door geld aan anderen uit te geven. Je moet juist op zoek naar mogeijkheden die je winst drukken zonder dat je geld uit- of weggeeft.

 

Daarbij: wat is de positie van je vader? Heeft hij ander inkomen?

 

groet

Joost

 

Ik bedoel inderdaad niet minder winst, de winst moet maximaal blijven maar moet goed ingedeeld worden, zodat ik niet direct in de 52 % groep val. (zoals Michel S het omschrijft bedoel ik het, bedankt voor deze reactie)

Daarom ga ik volgende week naar een fiscaal adviseur, heb er al uitgebreid contact mee gehad en we gaan alles laten doorrekenen, ook zijn inkomen, belastingheffing, etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad de juiste zienswijze, alleen moet het weer niet zo zijn dat je vader er 52% IB over betaalt ;)

 

Meewerkaftrek en arbeidsbeloning gelden alleen voor de partner.

 

Pas als je vader ook het urencriterium haalt heeft een VOF echt zin. Anders, afhankelijk van je vaders overig inkomen, zal het voordeel marginaal zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Meewerkaftrek en arbeidsbeloning gelden alleen voor de partner.

 

In de IB is alleen een beperking opgenomen inzake de vergoeding voor arbeid welke wordt betaald aan de partner. Er staat niet dat je alleen je partner een vergoeding mag geven.

 

Je kunt vader naar mijn mening best een vergoeding voor zijn arbeid geven. Een dienstbetrekking hoeft niet aanwezig te zijn wegens het ontbreken van een gezagsverhouding. Vader moet dit wel aangeven in zijn aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0
Vergoeding aan vader voor arbeid zal altijd bij vader belast zijn en als pa nog ander inkomen heeft, wellicht weer in de 52%.

 

Natuurlijk is dat mogelijk maar wellicht is vader 65+ en heeft hij een laag inkomen. dan kan het tarief veel lager uitvallen. Ik neem aan dat de als de adviseur zsm een VOF adviseert, deze dat soort zaken wel in beeld heeft.

 

Als een VOF voordelig blijkt, zorg dan wel voor een goede akte, besteed oa voldoende aandacht aan de voortzettingrechten en overnamebepalingen. Ga niet zo maar uit van een standaard akte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.