• 0

Hoe en waar kan ik best een financieringsaanvraag doen

Geachte allen!

 

Ikzelf heb een klein aannemingsbedrijf, waarbij ik op het punt sta een BVBA op te richten.

Op zich niet zo uitzonderlijk, maar ik wil mijn opdrachten uitvoeren in België.

Daar draait de bouw nog behoorlijk goed en heb zelf al enkele projecten kunnen uitvoeren daar.

Om grotere klussen te kunnen krijgen, is het wel zaak dat ik een BVBA opstart.

Zodoende ben ik niet rechtstreeks aansprakelijk, als er dingen fout gaan. Opdrachtgevers doen dit deels ook voor de bescherming van hun onderaannemers.

Nu is het zo, dat als ik het woord aannemer in de mond neem bij een bank, de deuren al haast dicht worden gedaan als het om financieren gaat. Enerzijds begrijpelijk, omdat het hier in Nederland kommer en kwel is in de bouwsector.

Anderzijds heb ik wel (veel) werk in België.

Daarom dus mijn vraag: hoe pak ik dit aan?

 

Groet, Jurgen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt al opdrachten uitgevoerd in Belgie, dus ik neem aan dat je de meest voor de hand liggende machines etc reeds in bezit hebt. Waar heb je dan nog een lening voor nodig?

 

Zonder hijgerige bank in je nek is het een stuk plezieriger ondernemen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Jurgen,

 

Het belangrijkste aspect is een juiste onderbouwing. Neem uitgebreid de tijd om je investeringsplan / liquiditeitsbehoefte vast te stellen (voor de langere termijn, dus geen ad hoc behoefte). Als je zelf druk bent met werk aannemen (of met reistijd, zie op je site dat je in Friesland woont) dan kun je hier ook expertise voor inschakelen (accountant bijv.).

 

Het is daarnaast maar de vraag of het oprichten van een BV fiscaal ook interessant is. De risico's kun je ook op een andere manier afdekken. En, grote risico's moet je niet bewust nemen want dan zal een bank je ook niet willen financieren (overigens zal een bank vrijwel altijd een borgtocht vragen waardoor je alsnog voor hun financiering aansprakelijk bent).

Link naar reactie
  • 0

Je hebt al opdrachten uitgevoerd in Belgie, dus ik neem aan dat je de meest voor de hand liggende machines etc reeds in bezit hebt. Waar heb je dan nog een lening voor nodig?

 

Zonder hijgerige bank in je nek is het een stuk plezieriger ondernemen.

 

Inderdaad, als ZZP-er. Maar het opstarten van een BV kost wel wat en dat hebben de meeste ZZP-ers niet in de la liggen.

18000 euro, is heel wat, al waart er een wetsvoorstel door de 1ste en 2de Kamer dat dit naar 3000 euro zou worden gebracht?

Zolang de regelgeving omtrent het te investeren bedrag niet rond is, blijft het een flinke som geld voor een ZZP-er...

Link naar reactie
  • 0

Jurgen,

 

Het belangrijkste aspect is een juiste onderbouwing. Neem uitgebreid de tijd om je investeringsplan / liquiditeitsbehoefte vast te stellen (voor de langere termijn, dus geen ad hoc behoefte). Als je zelf druk bent met werk aannemen (of met reistijd, zie op je site dat je in Friesland woont) dan kun je hier ook expertise voor inschakelen (accountant bijv.).

 

Het is daarnaast maar de vraag of het oprichten van een BV fiscaal ook interessant is. De risico's kun je ook op een andere manier afdekken. En, grote risico's moet je niet bewust nemen want dan zal een bank je ook niet willen financieren (overigens zal een bank vrijwel altijd een borgtocht vragen waardoor je alsnog voor hun financiering aansprakelijk bent).

 

Inderdaad, reistijd en offertes uitschrijven, nemen een groot deel van de tijd in beslag. Fiscaal is een BV voordeliger dan een eenmanszaak. De vennootschapsbelasting bedraagt bij een BV 25,5% max. De inkomstenbelasting bij een eenmanszaak bedraagt 46,8% max. Een heel verschil, al geniet je met een BV niet de voordelen van een eenmanszaak (zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, ....). De nettowinst moet bij een BV daarom al 90 000 euro bedragen of meer, om fiscaal voordeliger te zijn dan een eenmanszaak. Natuurlijk neem je risico's niet bewust, maar je moet ze wel mee incalculeren. Stel dat je een opdrachtgever hebt die failliet gaat en hij is jou nog bv. 50000-100000 euro schuldig. Is tegenwoordig veel aan de orde in de bouwwereld.

Link naar reactie
  • 0

Weet niet waarvoor je financiering zoekt, maar als het voor activiteiten in Belgie is middels die BVBA, zal je toch in Belgie moeten zijn. Daar zal men zo ongeveer dezelfde criteria als hier in Nederland hanteren.

 

Is vooruit betalen een mogelijkheid?

 

Als ik in België een BVBA zou opstarten, dan betaal ik ruim 10% meer vennootschapsbelasting dan in Nederland.

Vind ik toch een behoorlijk verschil.

Link naar reactie
  • 0

Het risico van niet betalende debiteuren kun je m.i. beter op een andere manier proberen te beheersen dan met een rechtsvorm. Zeker als je een financiering nodig hebt, want ook met een BV zul je voor je bancaire lening prive aansprakelijk blijven. De grens van 90/K die je noemt ligt volgens mij nog wel een stukje hoger.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als ZZP-er. Maar het opstarten van een BV kost wel wat en dat hebben de meeste ZZP-ers niet in de la liggen.

18000 euro, is heel wat, al waart er een wetsvoorstel door de 1ste en 2de Kamer dat dit naar 3000 euro zou worden gebracht?

Zolang de regelgeving omtrent het te investeren bedrag niet rond is, blijft het een flinke som geld voor een ZZP-er...

 

ehhhm, dat is sinds 1 oktober jl. gewoon van kracht. Minimaal te storten aandelenkapitaal bedraagt sinds afgelopen maandag 1 hele eurocent.

 

Niet dat ik hiermee adviseer om meteen een BV op te richten, maar het obstakel dat 18.000 euro heet, is weg.

Zie ook hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als ZZP-er. Maar het opstarten van een BV kost wel wat en dat hebben de meeste ZZP-ers niet in de la liggen.

18000 euro, is heel wat, al waart er een wetsvoorstel door de 1ste en 2de Kamer dat dit naar 3000 euro zou worden gebracht?

Zolang de regelgeving omtrent het te investeren bedrag niet rond is, blijft het een flinke som geld voor een ZZP-er...

 

ehhhm, dat is sinds 1 oktober jl. gewoon van kracht. Minimaal te storten aandelenkapitaal bedraagt sinds afgelopen maandag 1 hele eurocent.

 

Niet dat ik hiermee adviseer om meteen een BV op te richten, maar het obstakel dat 18.000 euro heet, is weg.

Zie ook hier.

 

groet

Joost

 

Oke, daar was ik dus nog niet helemaal zeker van. Nu wel. Dank voor de link!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch om een belgische bv? Waarom kom je dan met die 18k? In belgie zullen ongetwijfeld totaal andere normen gelden. Hier in Spanje kost een complete bv (SL) ongeveer € 3100,- (incl, notaris)

 

 

edit,

even googlen, en ik kom op deze pagina terecht.

 

Het kapitaal moet volledig worden volgestort op het moment van de oprichting van de vennootschap, en dit voor een bedrag van 18 550 euro. Dat betekent dat de vennoten zich schriftelijk verbinden om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch om een belgische bv? Waarom kom je dan met die 18k? In belgie zullen ongetwijfeld totaal andere normen gelden. Hier in Spanje kost een complete bv (SL) ongeveer € 3100,- (incl, notaris)

 

 

edit,

even googlen, en ik kom op deze pagina terecht.

 

Het kapitaal moet volledig worden volgestort op het moment van de oprichting van de vennootschap, en dit voor een bedrag van 18 550 euro. Dat betekent dat de vennoten zich schriftelijk verbinden om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording.

 

Neen, het gaat om een Nederlandse. In België heb je ook een variant van de flex-BV, nl de S-BVBA (BVBA Starter). Mij gaat het om de vennootschapsbelasting, die in België een stuk hoger ligt.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch om een belgische bv? Waarom kom je dan met die 18k? In belgie zullen ongetwijfeld totaal andere normen gelden. Hier in Spanje kost een complete bv (SL) ongeveer € 3100,- (incl, notaris)

 

 

edit,

even googlen, en ik kom op deze pagina terecht.

 

Het kapitaal moet volledig worden volgestort op het moment van de oprichting van de vennootschap, en dit voor een bedrag van 18 550 euro. Dat betekent dat de vennoten zich schriftelijk verbinden om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording.

 

Neen, het gaat om een Nederlandse. In België heb je ook een variant van de flex-BV, nl de S-BVBA (BVBA Starter). Mij gaat het om de vennootschapsbelasting, die in België een stuk hoger ligt.

 

Kijkend naar dit antwoord en jouw openingspost en topictitel, wat is nu uiteindelijk je vraag?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch om een belgische bv? Waarom kom je dan met die 18k? In belgie zullen ongetwijfeld totaal andere normen gelden. Hier in Spanje kost een complete bv (SL) ongeveer € 3100,- (incl, notaris)

 

 

edit,

even googlen, en ik kom op deze pagina terecht.

 

Het kapitaal moet volledig worden volgestort op het moment van de oprichting van de vennootschap, en dit voor een bedrag van 18 550 euro. Dat betekent dat de vennoten zich schriftelijk verbinden om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording.

 

Neen, het gaat om een Nederlandse. In België heb je ook een variant van de flex-BV, nl de S-BVBA (BVBA Starter). Mij gaat het om de vennootschapsbelasting, die in België een stuk hoger ligt.

 

Kijkend naar dit antwoord en jouw openingspost en topictitel, wat is nu uiteindelijk je vraag?

 

Er van uitgaande dat het nog 18 550 euro was voor het opstarten van een BV, was de vraag hoe ik het best aan een financiering kon komen. Een ZZP-er heeft niet zomaar dat geld opzij liggen en de banken staan niet echt te springen.

Maar nu duidelijk is ( dankzij leden hier op het forum) dat dit per 1 oktober veranderd is, is die vraag al overbodig geworden.

Wat betreft de plaats waar ik een BV opricht, is voor mij nog geen 100% uitgemaakte zaak. Ik verkies Nederland wat de financiële kant betreft. Aan de andere kant heb ik wel Belgische opdrachtgevers, waarbij een Belgische BV gemakkelijker zou zijn als er zich ooit geschillen zouden voordoen. Belgisch recht/Nederlands recht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.