• 0

Juridisch advies gevraagd.

Beste mensen,

 

Voor een nieuw concept wat wij willen opzetten, heb ik een juridische vraag. Wij willen graag als tussenpartij producten/diensten gaan verkopen voor webwinkels. Een soort van groupon, echter enige verschil is dat wij geen coupons verkopen. Nu treden wij niet alleen op als een soort van marketingpartner, maar zijn wij ook degene die de transactie incasseren voor desbetreffende webwinkel voor verkoop van het product. Wij zijn niet degene die het product uiteindelijk gaan leveren. Naar de consument is het duidelijk dat de desbetreffende webwinkel waarvoor wij de actie promoten degene is die het product gaan leveren. Mijn vraag is, In hoeverre zijn wij in dit geval verantwoordelijk naar de consument als aanspreekpunt voor de levering, retourlevering en als aanspreekpunt voor service?

 

Zou dit juist de reden zijn waarom het verstandiger zou zijn om als marketingpartner coupons te verkopen ipv het daadwerkelijke product/dienst?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap het systeem nog niet helemaal, maar dat is verder ook niet heel belangrijk voor de vraag.

 

Je zegt dat de webwinkel zelf de spullen gata opsturen en dat de betaling via jullie verloopt.

 

Het lijkt mij dat jullie volledig verantwoordelijk zijn, dat is ook de reden dat dit soort initiatieven altijd werken met kortingscodes.

Zij zijn dan alleen verantwoordelijk voor de verkoop van de codes.

Ook bij sites als vakantieveiling krijg je een coupon/e-ticket die je inlevert bij het betreffende bedrijf.

 

Daarnaast:

Je wilt zo weinig mogelijk overheadkosten maken met dit soort bedrijven. De winst per deal is minimaal, dus je moet je zorgen dat je zo min mogelijk werk per deal hebt. Dus ook dat je geen vragen over leveringstijden of kapotte dingen wilt hebben.

De enige vragen die je wilt hebben is over de levertijd van de email met de code.

 

edit: het verhaal van joost zou ik eens moeten bekijken, heb nog nooit wat bij bol.com gekocht, dacht dat zij eigen nieuwe spullen verkochten.

Even de voorwaarden doorgelezen van de tweedehands verkoop. De verkoop loopt via Bol.com en deze in dan ook volledig verantwoordelijk voor de levering. Ondanks dat ze dit aan de verkoper uitbesteden, ze hebben hier een garantie fonds voor opgesteld.

Ook bij deze tweedehands deals heeft de consument recht op 14dagen retourzending zonder opgave van reden (wet verkoop op afstand)

Bol.com neemt dus zelf alle risico's maar verdient er schijnbaar nog genoeg aan, bovendien zijn zij erg gebaat bij wat ik noem Coca Cola marketing. Hoe vaker je naam gezien en genoemt wordt hoe meer de consument ervan uitgaat dat je bedrijf als standaard in de markt staat.

Dus wil je echte cola koop je ...... wil je goede boeken dan koop je bij .......

Link naar reactie
  • 0

Met wie sluit de consument de overeenkomst?

 

Gr

Devlinx

 

 

De overeenkomst wordt met ons gesloten. Het enige wat wij willen doen is de klantgegevens doorzetten naar de partij die het product gaat leveren (en uiteraard het geïncasseerde bedrag min aftrek van onze kostprijs). Wij willen inderdaad de overheadkosten zo laag mogelijk houden. Een service afdeling die klanten tewoord kan staan is geen optie.

 

 

 

[Mod edit: onderquote hersteld;wij lezen van boven naar beneden, reactie onder het citaat ipv er boven is dus wel zo prettig ;)]

Link naar reactie
  • 0

Je zou dit kunnen oplossen door als tussenpersoon te gaan werken. Dit betekent dat je de overeenkomst met de consument sluit namens de leverancier. De leverancier wordt dus de contractspartij van de consument, jullie niet. Hiervoor heb je wel toestemming/machtiging van de leverancier nodig. De leverancier kan je dan ook machtigen op de nota te incasseren. Of je dan helemaal zonder serviceafdeling kan gaan werken, vraag ik mij af.

 

Independer.nl doet dit voor bepaalde verzekeringen ook op deze manier, maar zij verkopen ook zelf en hebben service desk.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat Richard B. zegt klopt volens mij wel. Zo werken vele sites denk ikt, waaronder Bol.com. Maar of je dan idd helemaal zonder serviceafdeling kan gaan werken weet ik ook niet. Ik zou ff juridisch advies vragen. Bijvoorbeeld gratis via een rechtswinkel of online via www.nurecht.nl . Goed idee trouwens. Zij er al aanedelen te nemen? : )

Link naar reactie
  • 0

Bij Groupon en andere bedrijven krijg je vaak nog wel een code, maar daar hoef je niks meer mee te doen. Bij vrijwel elke daydeal site krijg je product tegenwoordig direct automatisch toegestuurd.

 

Dus vergelijkbaar met wat jij wil doen. In hun voorwaarden is verder aangegeven dat je overeenkomst sluit met verzendende partij.

 

Maar volgens mij is daar al paar keer gedoe over geweest en komen consumenten organisaties daartegen in het verweer en proberen de aanbieder verantwoordelijk te stellen voor garantie en eventueel niet leveren.

Zitten dus wel haken en ogen aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.