• 0

Bedrijfsovername

Aanbevolen berichten

  • 0

Wouter,

 

Waardering van een bedrijf is eigenlijk altijd maatwerk. Uiteindelijk moeten zowel koper als verkoper het eens worden anders is er geen deal. Maar beiden leggen accenten anders. Daarnaast zijn de economische factoren ook best belangrijk. Een bedrijf dat nu 1 miljoen waard is kan door uitsluitend andere omstandigheden (betere vooruitzichten bijv) opeens wel 3 miljoen waard zijn. Terwijl er aan de balans niets veranderd is.

 

Theoretische bespiegelingen hebben daarom vrij weinig zin. Zolang de eigenaren niet willen verkopen, en er geen potentiele kopers zijn, heeft het niet zoveel zin je daar druk over te maken. Tenzij je een studie volgt of er les in geeft. ;)

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik las op HL een interessante column over de discounted cash flow methode.

 

Dat is een goed begin. Maar er zijn legio opties. Om er twee uit te lichten die bij grote ondernemingen voorkomen:

 

FCF: Free Cash Flow: de vrije kasstroom die de onderneming in de toekomst genereert, contant gemaakt naar het heden.

EVA: Economic Value Added: op winst gebaseerde KPI maar dan na aftrek van de opportunity costs van het geïnvesteerd vermogen. Dit wordt gezien als een maatstaf voor de minimumwens van de aandeelhouders. Een negatieve EVA betekent dat de onderneming (ondanks winst) waarde vernietigt omdat de belegger/aandeelhouder een beter alternatief had kunnen kiezen.

En zo kun je wel doorgaan.

 

Vanwaar je interesse in dit onderwerp? Lijkt me iets om veel onderzoek en studie aan te wijden wil je dit kunnen volgen. Het is nl. echt complexe materie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze case is voor een deel gebaseerd op de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM). We worden al een jaar gebombardeerd door hun reclamecampagnes, wat hen miljoenen heeft gekost maar ook duizenden klanten opgeleverd. Flinke omzet dus, maar hoogstwaarschijnlijk ook flink verlies. Als deze mannen willen verkopen, hoe wordt dan de waarde bepaald?

 

Waarom zou dit per definitie moeten leiden tot een verlies? Wellicht kan het gewoon uit dat de nieuwe klanten de kosten van de campagnes ruimschoots dekken. Of de marges zijn dusdanig dat het er makkelijk af kan, etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost voor deze info. Ik blijf goodwill een interessant fenomeen vinden, bijvoorbeeld ook vanwege de recente Volvo overname.

 

 

Waarom zou dit per definitie moeten leiden tot een verlies? Wellicht kan het gewoon uit dat de nieuwe klanten de kosten van de campagnes ruimschoots dekken. Of de marges zijn dusdanig dat het er makkelijk af kan, etc. etc.

 

Grote reclamebudgetten hoeven inderdaad niet persé te leiden tot verlies, maar in dit geval claimt de NEM ook nog eens de goedkoopste te zijn, en de marges zijn al zo klein sinds de energiemarkt is opengebroken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.