• 0

marketing van software

Hallo mensen van Higherlevel.

 

Voor mijn organisatie ben ik bezig met de verkoop van software voor servers dat gebaseerd is op linux. Hierin van eenvoudig internet, tot complete totaaloplossingen.

 

Het probleem is de marketingtechniek die ik moet gebruiken.

De volgende twee heb ik reeds geprobeerd:

 

Bellen: vragen naar ICT en uitleg geven over het product, maar vaak (heel vaak) wordt het gesprek afgesloten zodra het woord linux komt. Heb er wel wat klanten aan over gehouden, maar het is TE tijdrovend.

 

Mailing: informatiebrieven sturen (die bijna niet worden gelezen) en nabellen. Ook hier vielen de reactie's vaak tegen. Weinig verschil ten aanzien van de gewone belactie.

 

Hebben jullie misschien nog gedachten om op een andere manier deze markt van netwerkbeheer bij ondernemingen binnen te komen?

Lees hier wel wat dingen over guerillamarketing en dergelijke, maar weet niet of dat geschikt is voor de ICT-wereld.

 

b.v.d.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Weblog waarin je echt laat zien dat je kennis van zaken hebt;

- Wenskaarten met een prikkelende boodschap, en eraan gekoppeld een actiewebsite met sterke nadruk op gemak en kostenbesparing;

- Website met kostenberekenaar, laat zien wat je voordelen zijn en maak dat financieel inzichtelijk;

- Wordt actief op fora waar je doelgroep zit, en profileer jezelf als expert;

- Ga een stap hoger naar de mensen die financieel verantwoordelijk zijn, die zijn misschien ontvankelijker voor een goed verhaal.

 

ZOmaar wat ideetjes. Er is zoveel te bedenken om bij de doelgroep binnen te komen, mits je het maar gericht doet en dus niet als een schot hagel je promotie op hen loslaat. Juist ook guerilla technieken - opvallende lowbudget acties - zijn geschikt omdat je daarmee opvalt en als je het goed doet, jezelf meteen goed profileert.

Link naar reactie
  • 0

Grote kans dat je verhaal te technisch is. Mensen zitten niet te wachten op Linux (heb er 1 die zelf vroeg in het eerste gesprek of ik Linux ging gebruiken omdat hij er net iets over had gelezen) Ze denken veel meer in termen als 'ik wil mailen', 'mijn personeel moet kunnen mailen' etc. Kun je je telefonisch verhaal hier neerzetten? In ieder geval tot het punt waarop het gesprek afgekapt wordt. De mailing die je stuurt is ook handig natuurlijk.

 

Verder zijn er op het forum al diverse onderwerpen over bellen/mailings etc. Lees deze ook door, zit vast veel nuttige info voor je bij.

 

Mijn 100ste post! Virtual gebakje voor de stamgasten :D

Link naar reactie
  • 0

Bellen: vragen naar ICT en uitleg geven over het product, maar vaak (heel vaak) wordt het gesprek afgesloten zodra het woord linux komt.

 

Twee mogelijkheden.

 

Die mensen hebben geen benul van Linux dus jij zit een diesel te verkopen aan mensen die denken dat alle auto's op benzine rijden. Concentreer je op de voordelen (zuiniger rijden, langere levensduur) en laat de onderliggende technologie even buiten beeld.

 

Die mensen weten wel wat Linux is en zijn niet geïnteresseerd. Mik op degenen die bewust voor Linux kiezen.

 

En ja guerrillamarketing is geschikt voor jullie, maar staar je niet blind op zulke hype-woorden. Het is gewoon slimme marketing.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hai. Ik begrijp je probleem een beetje. Het is in ieder geval al erg goed dat je door "koud" bellen klanten hebt geworven. Dat is zeker niet iedereen gegeven. Dus als alles faalt : hiermee doorgaan.

 

1. de suggesties hierboven zijn goed : denk in termen van voordeel voor je toekomstige klant. Hoe duidelijker je deze voordelen hebt, des te duidelijker is je verhaal en des te beter kan je bepalen wie het meest voordeel heeft aan jouw aanpak.

2. Wie is die klant dan precies ? Waar zit die, wat zijn haar of zijn kopzorgen, prioriteiten, e.d.

Als het goed is dan hebben je huidige klanten al een bepaald profiel, waardoor ze jou diensten willen hebben. Wellicht dat dit een sterke indicatie is hoe de potentiele klanten er uit "zien". (bijv : groot/klein; bepaalde branches, e.d.). Wat dit betreft is het mijn advies om het oude Frits Spits-item van stal te halen : "Kruip in de Huid van..."

3. Vervolgens : waar kom je ze tegen ? Forums ? Netwerk-bijeenkomsten ? Seminars ? Congressen ? Informele borrels ? Bedrijfsterreinen ?

Er is wat dit betreft geen betere plek dan tradeshows om rustig mensen in de ogen te staren en contact met ze te krijgen dan bij face-to-face bijeenkomsten. Ga er heen. Houd er een verhaal, profileer jezelf, val op. Maak daar afspraken en kom ze na.

4. (nu ga ik gissen:) volgens mij is er een zeker groeiende beweging Linux-entousiastelingen. Houden die niet regelmatig bijeenkomsten ? Ga erheen. In het slechtste geval weet je wat voor soort bedrijven geinteresseerd zijn, in het beste geval sleep je er klanten uit.

5. Suggestie : mocht het zo zijn dat er nog veel uit te leggen, "preken" en presenteren valt over Linux en/of jouw speciale aanpak : geef een workshop, seminar e.d.. Het is ongekend hoe krachtig marketing instrument onderwijs wel niet is. Uiteraard moet je dan wel wat te melden hebben en niet alleen je eigen sales-pitch afsteken.

6. Als hierboven niets werkt : Val Op. Dat kan door guerilla-marketing, maar kan ook "gewoon" met Free Publicity.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.