• 0

Parallel import

Beste members,

 

Ik heb in de planning een handel te beginnen in een amerikaans nagellak en dan met name van merk X. Ik heb de prijslijst van de nederlandse importeur van merk X bemachtigd, zodat ik weet tegen welke voorwaarden en prijzen geleverd kunnen worden. Deze prijzen zijn echter fors hoger dan de prijzen in Amerika. Als ik gebruik zou maken van de import vanuit Amerika overtreed ik de regels tav parallel import, dus ben ik op zoek gegaan naar andere leveranciers in Europa.

 

Bij de nederlandse importeur van merk X kan ik de nagellak voor €5,95 ex btw inkopen. In Polen heb ik echter een leverancier gevonden welke de nagellak (the real deal, geen fake) kan leveren voor €4,90. Kassa dus.

 

Nu is het geval dat de importeur van merk X een vaste consumentenverkoopprijs van €12,95 over het hele land hanteert en dit tevens van haar afnemers verlangt. Ik kan hier dus zeer concurrerend tegenover staan met mijn inkoopprijs. Laten we zeggen een verkoopprijs van €9,95. De nederlandse importeur van merk X staat echter bekend een zeer agressief beleid te voeren tegen afnemers welke een verkoopprijs onder de €12,95 hanteren. Ik zal dus door merk X op het matje geroepen gaan worden.

 

Hierdoor wil ik graag weten of ik hier echt geen problemen mee ga krijgen. Bijvoorbeeld, wat als mijn leverancier de lak heeft ingekocht in de USA. Heb ik dan ook een probleem? Of is dit voor rekening van mijn leverancier? Ik heb natuurlijk in Europa ingekocht. Daarnaast loop ik tegen de mogelijkheid dat merk X mijn leverancier zal verplichten te stoppen aan mij te leveren.

 

Enerzijds zou ik een webshop willen starten, maar wellicht is het verstandig om 1 grote partij in te kopen en deze tegen een zeer gunstige prijs door te leveren aan een grote nederlandse consumentenketen?

 

Zou graag wat reactie ontvangen met waar ik tegenaan kan gaan lopen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Afgaande op je reacties kun je beter iets anders gaan doen. Eén brief van een advocaat en het gaat meteen fout.

 

Nou mag iemand anders vragen beantwoorden.

 

Nu niet zo doen. Ik waardeer je reacties en leer van je input. Voor mij is dit nieuw en daardoor zoek ik naar wat extra bevestiging. Wellicht komt dit op jou over als "lui" en dat ik je opmerkingen niet snap, maar dit doe ik wel.

 

Merk X is geregistreerd als Amerikaanse merknaam en niet als Europese, waardoor importeur Europa van merk X alleen iets tegen mij zou kunnen beginnen als Merk X USA zelf mee procedeert. Echter, als mijn leverancier toestemming heeft van Merk X USA dan staan zijn nergens. Het is nu dus wachten op reactie van mijn leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Merk X is geregistreerd als Amerikaanse merknaam en niet als Europese, waardoor importeur Europa van merk X alleen iets tegen mij zou kunnen beginnen als Merk X USA zelf mee procedeert. Echter, als mijn leverancier toestemming heeft van Merk X USA dan staan zijn nergens. Het is nu dus wachten op reactie van mijn leverancier.

 

Als merk X in Europa geregistreerd is geldt de Europese merkbescherming. Voor de merkhouder, het Amerikaanse bedrijf. De Nederlandse importeur kan op zichzelf niet opttreden tegen merkinbreuk. Dat ze een exclusief vertegenwoordiging hebben is een zaak tussen hen en de merkhouder. Die Britse naam is slechts degene die de feitelijke inschrijving gedaan heeft.

 

Als het merk met instemming van de merkhouder in de EER op de markt is gebracht (in Polen) mag jij daar inkopen en kan de Nederlandse agent daar niet zoveel tegenin brengen. Het is geen namaak en geen parallelimport in de EER.

 

Het exclusieve karakter wordt ondergraven door de distributiepraktijk in de VS en blijkbaar ook andere Europese landen. Dat argument dient slechts om de mededinging te beperken en de prijs te reguleren.

 

Dat maak ik op uit jouw reacties.

 

Je hoeft slechts in de VS te checken of die Poolse distributor daar erkend wordt als verkoper van het merk in Europa. Succes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.