• 0

gebruik van een merknaam in een omschrijving van activiteit wel of niet toegesta

Is het toegestaan de merknaam van een ander bedrijf te gebruiken, als het een feitelijke omschrijving is van een dienst of activiteit?

 

Stel: ik wil een museum beginnen en een collectie schaalmodellen en fabrieksbrochures laten zien, van bijvoorbeeld Audi.

 

Mag ik dan adverteren met bv : De meest uitgebreide collectie Audi modellen en brochures?

 

En als ik als bedrijf de particuliere collectie van een verzamelaar tentoonstel; mag ik zeggen: wij tonen een particuliere collectie Audi modellen ?

 

Of moet ik er om heen draaien en zeggen: de meest uitgebreide collectie van het merk met de vier ringen ?

 

Wellicht vergelijkbaar; Als ik als autoverhuurbedrijf alleen maar Audi's verhuur, mag ik dan adverteren met zoiets als 'rij nu de Audi van uw keuze'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je heel duidelijk maakt dat je geen merkhouder bent of aangewezen vertegenwoordiger en er dus geen gevaar is dat het publiek denkt met een van beide te maken te hebben mag er veel.

Duidelijk communiceren dus. Geef het museum een algemene naam (wellicht een merk op zich) met een pay off (slogan) waarin het merk genoemd wordt. Dus:

Startinita Museum

Unieke collectie gepimpte Aldi modellen

Link naar reactie
  • 1

In het hol van de leeuw. Ik krijg het gevoel dat jouw museum straks een showroom blijkt te zijn van goedkope ripoff Ferrari's.

 

Maar als het gewoon een museum is waar je toegang vraagt aan mensen die custom cars te zien krijgen van merk F, dan lijkt me der niks aan de handje. Vergeet niet een restaurant toe te voegen en een winkel waar je branded merchandise verkoopt, netjes van de geautoriseerde groothandel.

 

Voor relevante jurisprudentie kun je kijken naar merkuitputing oftewel exhaustion of rights (bijvoorbeeld hier).

 

Verder is ook het vraagstuk van fan merchandise en badge of allegiance mogelijk relevant, zie Arsenal versus Reed. Wederom geldt dat je geen verwarring mag veroorzaken.

 

Wat ik niet goed begrijp is waarom je wel een hoop op wil geven om een museum te beginnen, maar niet een beetje om een advocaat in te huren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik ben geen merken specialist, maak kijk wel uit met logo's het gebruik hiervan is niet zomaar toegestaan.

 

Waar je ook wel rekening mee moet houden dat wanneer je afspraken maakt je goed kijkt naar de regio waar je reclame gaat maken. Als je werkelijk een museum gaat beginnen kan het namelijk zijn dat je reclame ook in het buitenland terecht komt.

Link naar reactie
  • 0

En als ik het museum 'Audi - de volledige historie aan de hand van bochures en schaalmodellen' zou noemen?

 

En kan ik in mijn advertenties foto's van officiele fabrieksbrochures gebruiken, waar de merknaam duidelijk op zichtbaar is?

 

Uiteraard vermeld ik ook ergens dat ik niet geaffilieerd ben met ze, en dat alle rechten op de naam en de logo's bij hun liggen.

Link naar reactie
  • 0

Het voorbeeld is zeer reeel, alleen het merk Audi is niet het merk waar het om gaat.

 

Het probleem is dat ik reeds gesproken heb met (de vertegenwoordiger) van het betreffende bedrijf, specifiek degene die over de rechten en licenties gaat, maar dat na een fijn gesprek verder niet meer op de zaak teruggekomen wordt ...

 

Er speelt nog een ander issue, met modellen in de collectie, die 'omgebouwd' zijn omdat deze (zgn 'actiemodellen') niet commercieel verkrijgbaar zijn. Het zijn dus zelfgemaakte, niet commerciele, eenmalige ombouwen op basis van wel officiele, licensed modellen. Tezamen maken ze van een collectie een 'historische' collectie die een compleet overzicht geeft.

Echter door ze te exposeren (en toegang te heffen) wordt er nu wel (indirect) een commerciele handeling mee gedaan...

Probleem qua licensies, of gelden voor een museum / private collectie andere regels cq vrijstellingen ??

 

Ik heb dus al met het betreffende merk contact gehad, maar zij reageren niet verder !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus al met het betreffende merk contact gehad, maar zij reageren niet verder!

Doet mij denken aan de methode van de A-, B- en C-laden uit een management training (zonder deze overigens aan te bevelen):

 

Als iemand met een idee komt, stop je dat in je onderste bureau-lade (de C-lade). Grote kans dat er nooit meer om gevraagd wordt en na een jaar ruim je die la op en gaat het idee in de versnipperaar. Komt de vrager er op terug, dan verhuist het idee naar de B-lade met dezelfde opvolging (geen dus). Pas wanneer het verzoek in de A-lade belandt ga je er effectief wat mee doen. Want dan is het voor de indiener blijkbaar belangrijk. Daarmee voorkom je dat je allerlei energie steekt in ideeën, waarop de vrager vervolgens zegt: bedankt voor de reactie, maar ik ben inmiddels al met iets anders bezig.

 

Jij wilt wat, dus jij bent degene die het initiatief moet nemen en na moet jagen. Misschien is de betreffende vertegenwoordiger wel ziek of van baan veranderd. Dus niet in de wacht-houding gaan zitten na "u hoort nog van ons", maar zelf weer in de telefoon klimmen. En duidelijke afspraken maken: wanneer hoor ik van u? wanneer mag ik u terugbellen? kunnen we een afspraak maken dat ik een keer langskom om mijn plannen toe te lichten?

Link naar reactie
  • 0

 

Jij wilt wat, dus jij bent degene die het initiatief moet nemen en na moet jagen.

 

 

Nee hoor. Als je geen toestemming nodig hebt, hoef je ook niks na te jagen.

 

Je hebt de conversatie geopend en die wordt eenzijdig niet voortgezet. Jouw verzoek is in de onderste lade beland en gaat volgend jaar in de versnipperaar, dus niets weerhoudt je om gewoon te beginnen. Je mag een fansite beginnen over merk X, je mag een winkel beginnen met merk X en je mag een museum beginnen over merk X, zolang je maar geen verwarring veroorzaakt.

 

Dit is niet de middelbare school waar je overal toestemming voor moet vragen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

OK, dus de tendens hier is; begin gewoon, wees duidelijk.

 

Omdat ik wil gaan beginnen in Italië is het allemaal net even een stukje ingewikkelder, in ieder geval de voorbereiding en de mentaliteit / taal ter plaatse...

 

Aangezien ik er hier een hoop voor op ga geven, wil ik redelijk zeker van mijn zaak zijn voor ik ga...

 

Wat nou als ik begin, en er komt na 2 dagen een advocaat / politie (ik wil 300 meter naast de betreffende fabriek gaan zitten ;) ) die dreigen de boel te sluiten en in beslag te nemen?

Is er hier iemand die me juridisch bij wil staan in dat geval?

 

Liever zou ik (al van te voren) ergens naar verwijzen, soort 'jurisprudentie' ; kortom, is er een soort van 'wetboek' of artikel, uitspraak etc. waarmee ik vooraf kan laten zien; dit ga ik doen, dit is er al eerder gebeurd in dit soort zaken, als ik me aan deze regels hou hebben jullie geen zaak tegen mij ....

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg het gevoel dat jouw museum straks een showroom blijkt te zijn van goedkope ripoff Ferrari's.

 

Integendeel . Het is de meest uitgebreide collectie met de meest high end modellen die er samengebracht is. De complete historie met alle modellen, uitvoeringen, prototypes, showmodellen, one-offs etc. ! Ik krijg het gevoel dat er niet goed gelezen word t; het betreft SCHAALmodellen en alle door de fabriek uitgegegeven originele brochures (in alle varianten en talen etc.) Ook uniek; de fabriek zelf of hun museum hebben deze collectie(s) niet...

 

 

Wat ik niet goed begrijp is waarom je wel een hoop op wil geven om een museum te beginnen, maar niet een beetje om een advocaat in te huren.

 

Om hier dingen OP te geven hoef ik nog geen geld uit te geven. Om een advocaat in te huren wel ;D

Bovendien heb ik het idee dat een advacaat gespecialiseerd in internationaal merkenrecht 'iets meer' kost dan 'een beetje' ::)

Link naar reactie
  • 0

Bovendien heb ik het idee dat een advacaat gespecialiseerd in internationaal merkenrecht 'iets meer' kost dan 'een beetje' ::)

Als je geen geld hebt om hierin te investeren is een officieel briefje van die (geautoriseerde?) vertegenwoordiger van het bedrijf wellicht een goedkoop alternatief ...

Link naar reactie
  • 0

Bovendien heb ik het idee dat een advacaat gespecialiseerd in internationaal merkenrecht 'iets meer' kost dan 'een beetje' ::)

 

Nee hoor. De eerste deskundige Britse advocaat die ik aantrof toen ik zocht naar 'exhaustion' bood een gratis eerste gesprek aan.

 

Er klopt gewoon iets niet in de optelsom van de enorme moeite die het kost om een collectie op te bouwen + de moeite die het kost om een museum op te zetten op een steenworp van de fabriek - het inschakelen van deskundige adviseurs. Tenzij het een collectie van speeltjes is uit Kinderei. Dan moet je oppassen, want de Ferrerro's zijn inderdaad heel fel. Zelfs tegen verzamelaars.

 

Maar mijn 5ct advies heb je.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.