• 0

relatiebeding niet in contract maar wel in arbeidsvoorwaarden ?

Dag forum,

 

Ik overweeg om een eigen bedrijf op te zetten, in een ander deel van het land, maar (deels) wel op hetzelfde vakgebied als van mijn huidige werkgever. In mijn contract (dat al bijna 15 jaar oud is) staat geen concurrentie- of relatiebeding (wel een geheimhoudingsplicht) genoemd en wordt ook niet verwezen naar overige arbeidsvoorwaarden.

 

Echter, in de arbeidsvoorwaarden die pas later zijn opgesteld, staat wel een relatiebeding. Tot een jaar na beeindigen van de arbeidsovereenkomst mag ik de zakelijke relaties van mijn huidige werkgever niet bedienen.

 

Ik vraag mij af, of ik gebonden ben aan dit relatiebeding, omdat het pas veel later is opgesteld dan mijn contract en ik er niet afzonderlijk voor getekend heb. Ik heb wel ooit getekend voor ontvangst van de arbeidsvoorwaarden.

 

Iemand die hier iets over kan zeggen ?

 

Hartelijk dank !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ga er maar van uit dat je er niet onderuit komt. Een relatiebeding is vrij normaal. Dat je werkgever dat een beetje slordig mee deelt doet daar niet van af.

 

Beste kun je gewoon met de werkgever rond de tafel gaan zitten en bespreken wat de mogelijkheden zijn. Als je goed overweg kunt met de werkgever is er meestal niets aan de hand. Werkgevers doen vaak niet zo moeilijk.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste Devlinx,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Of het een probleem is, weet ik eigenlijk niet zo goed, maar ik vermoed van wel, want het zal me in mijn vrijheid van handelen flink kunnen beperken. Het bedrijf waar ik nu werk heeft op dit specifieke vakgebied een heel erg ruim netwerk. En wanneer is het een zakelijke relatie ? Ook als er bijv vijf jaar geleden voor het laatst een kleine opdracht voor het bedrijf is uitgevoerd ? Dan vind ik het relatiebeding niet zo eerlijk meer....

 

Beste vdDungen,

 

Voor wat betreft jouw suggestie om dit gewoon te bespreken; dat lijkt me zowiezo verstandig. Echter, ik vrees dat mijn werkgever mij beslist niet graag ziet vertrekken en er niet zo licht over zal denken als jij nu schetst. Ik vervul een spilfunctie in het bedrijf op dit moment en heb contacten met de belangrijkste en grootste klanten. Daarom wil ik graag weten waar ik sta voordat ik in overleg ga. Ook ga ik het liefste pas in overleg op het moment dat ik zeker weet dat ik het bedrijf ga opstarten. Op dit moment is dat besluit nog niet genomen en het (gewicht van) het relatiebeding speelt daarbij wel een rol.

 

Elke verdere suggestie is zeer welkom !

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hopsakee,

 

Een werkgever kan niet eenzijdig wijzigen wat is overeengekomen.

Of het betreffende relatiebeding voor jou geldt hangt af van de vraag of de latere arbeidsvoorwaarden kunnen worden beschouwd als overeengekomen tussen jou en je werkgever. Je zegt dat je wel ooit hebt getekend voor ontvangt van de arbeidsvoorwaarden. Wat bedoel je daar precies mee? Is er bijvoorbeeld een aangetekende brief gekomen met de arbeidsvoorwaarden en heb je voor ontvangst van die brief getekend? Of heb je een gesprek gehad met je werkgever waarin de werkgever de nieuwe voorwaarden die hij wenst heeft besproken en heb je je handtekening op de arbeidsvoorwaarden geplaatst? Is er verder schriftelijke communicatie over geweest of heb je op andere manieren misschien blijk gegeven van je instemming? In dit geval hangt het erg van de feiten en omstandigheden af of de arbeidsvoorwaarden wel of niet van toepassing zijn.

 

Afgezien van de vraag of het relatiebeding al dan niet voor jou geldt, blijft het algemene beginsel gelden dat een werknemer zich moet opstellen als een goed werknemer (redelijkheid) en de werkgever als een goed werkgever (ook redelijkheid). Dit geldt natuurlijk gedurende de arbeidsrelatie.

Ook kan bepaald handelen van een (ex) werknemer onder omstandigheden onrechtmatig zijn jegens de (ex) werkgever. Dit zou het geval kunnen zijn indien de (ex) werknemer de (ex) werkgever concurrentie aan doet door de relaties van de (ex) werkgever te benaderen voor een eigen bedrijf van de (ex) werknemer (het gebruikte relatiebestand zou van de (ex) werkgever kunnen zijn, bepaalde specifieke handelsformules zouden van de (ex) werkgever kunnen zijn, het zou kunnen gaan om duurzame relaties van de (ex) werkgever, of vertrouwelijke bedrijfsinformatie van de (ex) werkgever zou gebruikt kunnen zijn), en/of indien het bedrijf van de (ex) werknemer eenzelfde dienst verleent of product verkoopt. Ook hier zal het sterk afhangen van de exacte feiten en omstandigheden.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Beste Saskia,

 

Bedankt voor je reactie ! De map met de arbeidsvoorwaarden zijn mij ooit overhandigd en daarbij heb ik getekend (geparafeerd) voor ontvangst. Er is geen sprake geweest van overleg of iets dergelijks. Het is dus, mijns inziens, tamelijk eenzijdig opgelegd.

 

Aan de andere kant geldt natuurlijk wel het algemene beginsel. Ik ben ook helemaal niet van plan om de belangrijkste klanten actief te gaan benaderen. Aan de andere kant zijn er vele, vele bedrijven of instellingen waar ik mogelijk werk voor kan gaan doen, waarmee mijn oude werkgever mogelijk in enige zin een relatie heeft of ooit had. En de kans is reeel dat huidige klanten mij direct zullen willen inschakelen. Omdat het relatiebeding zeer breed is geformuleerd (ik mag de zakelijke relaties niet bedienen, betaald of onbetaad) is het voor mij toch wel zeer reeeel mogelijk dat dit een conflict gaat opleveren.... Met andere woorden, het lijkt mij een grote hinderpaal voor mijn nieuwe bedrijf en wil daarom graag een goede inschatting van het gewicht van dit relatiebeding...

 

Bedankt voor je reactie... het denken gaat voort ...

Link naar reactie
  • 0

Tja Hopsakee, ik heb er een vrij duidelijke mening over.

Als jouw toekomstige onderneming voornamelik draait op het zakelijke netwerk van je werkgever en jij de opgedane relaties meeneemt in je business dan lijkt me dat een behoorlijke aantasting van het relatiebeding. En daar is het relatiebding uiteindelijk ook voor bedoeld: niet om jou te beperken in je mogelijkheden maar om je werkgever terecht te beschermen.

 

We kunnen hier wel allemaal tips gaan geven hoe je onder dat relatiebeding kunt uitkomen, maar uiteindelijk zitten de ondernemers op dit forum er ook niet echt op te wachten als hun eigen werknemers er met de zakelijke relaties vandoor gaan.

 

Ondernemen is toch vooral zelf stappen zetten, voor eigen geld en risico. Doe dat dan ook, in ieder geval het eerste jaar.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dag Devlinx,

 

Mijn doel van mijn post was erachter te komen in hoeverre ik rekening moet houden met dit relatiebeding. Het is mij duidelijk dat ik daar terdege rekening mee moet houden. Daarom: bedankt voor je reactie.

 

Toch blijf ik wel met vragen zitten. De markt waarin ik opereer is relatief klein en het bedrijf waar ik nu voor werk heeft een belangrijke positie in deze sector (en heeft dus met veel bedrijven de een of andere relatie). Als ik het goed begrijp kan ik, ook al heb ik een geheel nieuwe dienst of product in de aanbieding, toch in het eerste jaar geen zaken doen met de meeste bedrijven binnen de sector. Bovendien: hoe kan ik weten met welke bedrijven mijn huidige werkgever ooit zaken heeft gedaan ? En moet ik dan bedrijven actief gaan afwijzen die voor mijn nieuwe dienst of product komen, vanwege het relatiebeding ? Gaat wel erg ver vind ik en beperkt me wel degelijk in mijn mogelijkheden als starter. MAW, allemaal niet erg bemoedigend...

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt zoals gezegd erg af van de precieze feiten en omstandigheden. Ten eerste is het dus de vraag of het relatiebeding van toepassing is in dit geval. Zaten er ook andere documenten in de map met arbeidsvoorwaarden? Of alleen de arbeidsvoorwaarden? Staat er bij je paraaf dat het enkel voor ontvangst is? Of staat er alleen je paraaf?

 

Als het relatiebeding van toepassing is, hangt de reikwijdte af van wat er precies staat in het relatiebeding.

 

Als het relatiebeding niet van toepassing is, hangt de toelaatbaarheid of ontoelaatbaarheid van de uitoefening van je bedrijf af van wat je precies doet. Even twee uitersten. 'Pak' je de belangrijkste klanten van je werkgever af en gebruik je gevoelige bedrijfsinformatie van je werkgever, dan zit je wel snel aan onrechtmatige concurrentie. Maar werk je met een eigen 'formule' en kom je toevallig in contact met partijen die ooit een keer contact hebben gehad met je werkgever, dan zal het niet snel onrechtmatige concurrentie zijn. Ongeveer daartussen in liggen de vele gradaties.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.