• 0

Boekhouder maakt cruciale fout

Goeiedag,

 

Ik heb een fiscale vraag. Misschien dat iemand zijn/haar advies of mening kan geven over de volgende situatie.

 

Mijn boekhouder heeft uitstel aangevraagd voor het indienen van de jaaraangifte inkomstenbelasting.

Een boekhouder kan altijd 2 jaar uitstel aanvragen, ikzelf "slechts" 1 jaar.

 

Nu kreeg ik 2 maanden geleden toch een herinnering van de belastingdienst binnen met de mededeling om

de jaaraangifte z.s.m. in te dienen. Daar schrok ik van, omdat de boekhouder 2 jaar uitstel had aangevraagd.

Dit heeft hij mij ook tweemaal bevestigd. Ik heb het heel duidelijk nagevraagd, dus ik rekende totaal niet op deze herinnering.

 

Het probleem is dat het nog niet erg soepeltjes loopt met mijn bedrijf, en ik de jaaraangifte niet in dit korte tijdsbestek kan indienen. De boekhouder wilt namelijk al mijn bankafschriften hebben, en daarnaast moet ik ook nog alle losse bonnetjes op een papier invullen. Enorm veel extra werk. Om de map helemaal in orde te maken ben ik minstens 3 volle dagen bezig. Mijn klanten wachten echter - en die blijven niet wachten.

 

Nu is mijn vraag of jullie in deze situatie vaarwel zouden zeggen tegen de boekhouder, die verzuimt mij voortijdig aan te geven dat uitstel van 2 jaar niet meer mogelijk was, aangezien ik zelf al een jaar uitstel had aangevraagd.

 

Het probleem is nu, dat ik al een aanmaning heb ontvangen, en het risico loop op een boete van 226 euro! (voor het te laten indienen van de aangifte). Verder wordt mijn inkomen geschat door de belastingdienst. Dat zal altijd nadelig uitvallen! Allemaal extra problemen waardoor het flink fout kan gaan met mijn onderneming.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Edit: ik vraag mijn boekhouder om bewijs van het verleende uitstel, kunnen ze niet geven, hebben ze niet meer.

 

 

onzin! Dat zou betekenen dat ze hun fiscale software de deur uit gegooid hebben. Als jij als klant in hun becon-uitstel zit, dan staat dat op hun netwerk in hun aangifteprogramma.

 

"Hebben we niet meer" = hebben we nooit gedaan

 

Ik denk dat je hier iets te hard van stapel gaat Joost ;) Het is nog steeds mogelijk om op papier uitstel aan te vragen, en daar wordt ook nog veel gebruik van gemaakt. Dat heeft dan niets met fiscale software te maken.

Neemt natuurlijk niet weg dat het onzin is dat daar geen kopieën van zijn of dat de bevestiging van de Belastingdienst niet bewaard wordt. Als de BD dan ook nog eens terugkoppelt dat er nooit door het administratiekantoor uitstel is aangevraagd lijkt 1 en 1 mij inderdaad 2: onzin!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.