• 0

Jurische en fiscale consequenties verkoop inventaris B2B / B2C / C2C

Beste forumleden,

 

Na wat deelantwoorden op deze site gevonden te hebben, wil ik graag mijn specifieke vraag aan jullie voorleggen.

 

Ik wens vanuit de inventaris van mijn eenmanszaak een camerasysteem te verkopen dat ik niet meer gebruiken wil. Naar verwachting zullen zowel professionals als 'pro-sumers' er interesse in hebben.

 

Met het oog op fiscale en juridische zaken vraag ik me af of ik er beter aan doe deze goederen direct aan een gegadigde zelfstandige te verhandelen of prive te onttrekken (uiteraard tegen gangbare prijs+BTW) en als particulier aan de volgende particulier te verkopen.

 

Hoewel ik geen gebreken heb ontdekt tijdens het jaar dat ik ermee werkte, wil ik mijn risico inperken voor de aansprakelijkheid van het deugdzaam functioneren en het leveren van garantie. Als ik het goed begrijp is zakelijke verkoop aan particulieren het meest risicovol in termen van garantie. Daarom lijkt het me wijs als particulier te verkopen, waarbij het conformiteitsbeginsel als enige beperking geldt. Of B2B waar in de verkoopovereenkomst garantie (grotendeels) van de hand kan worden gewezen.

 

Mijn juridsche vraag: maak ik hier een zinvol onderscheid of is het verschil in consequenties mbt garantie eigenlijk niet noemenswaardig? Ik voel weinig voor een situatie waar ik met een Amerikaanse fabrikant (en douane) moet blijven handelen over een systeem dat ik verkocht heb… Welke route kan ik het beste nemen?

 

Dan nog een belangrijke toevoeging voor de volgende vraag: het systeem is samengesteld uit losse onderdelen, die ik voornamelijk zelf heb geïmporteerd. Ik wil het als set verkopen om niet met losse delen te blijven zitten, maar dat betekent dat de verkoopprijs waarschijnlijk onder de marktwaarde van de losse onderdelen komt te liggen.

 

Mijn fiscale vraag: accepteert de Belastingdienst mijn 'via-prive' constructie als risicomijdende strategie? Zeker als de verkoopprijs mogelijk onder marktwaarde komt te liggen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie overwegingen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie Peter, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Ongeacht waar en hoe je je spullen verkoopt, de wet blijft van kracht.

En zoals ik al schreef zou ik bij verkoop aan mezelf "uiteraard tegen gangbare prijs+BTW" afrekenen.

 

De vraag is wat juridisch en fiscaal de handigste optie is.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt m.i. juridisch niet veel uit of je het particulier of zakelijk verkoopt.

 

Het product moet voldoen aan het conformiteitsvereiste, dus zijn waarvoor het is verkocht (zie BW 7:1) Dus het afgesproken product met de afgesproken kwaliteit. Dit geldt voor zowel nieuwe als gebruikte producten en zowel voor zakelijke als particuliere verkopers. De verkoper heeft een mededelings- en informatieplicht om de staat van het product eerlijk te melden.

 

Dan de praktijk. Als je afspreekt dat het een gebruikt product is, mag de koper logischerwijs iets minder verwachten als bij een nieuw product, maar als beloofd is dat het goed werkt, dan moet het ook goed werken. Ook bij een bijzonder lage prijs mag te koper minder verwachten. En inderdaad mag de koper bij een particuliere verkoper iets minder verwachten, maar het moet nog steeds redelijkerwijs voldoen aan de koopovereenkomst.

 

De koper heeft wel een onderzoeksplicht en heeft bij tweedehands producten een iets minder sterke positie. De koper moet bij problemen aantonen dat het product het gebrek al bij aankoop had of redelijkerwijs niet kon onderzoeken dat het product dit gebrek had. Speciale beloftes, zoals "waterdicht tot 100m diepte" hoeven niet door de koper getest te worden. Als tweedehands verkoper zou ik die beloftes trouwens niet maken. Om in een tweedehands advertentie de volledige productspecificaties te knippen en plakken is dus niet verstandig.

 

Kortom, je verkoopt het niet als nieuw en zonder verdere garantie anders dan wat de wet je hoe dan ook verplicht.

 

Maar los daarvan, als je het privé onttrekt en dan aantoonbaar tegen een vergelijkbare prijs particulier doorverkoopt ontstaat er er verder geen privé voordeel, dus ik zie niet in waarom de belastingdienst er moeite mee zou hebben. Ik zou de correspondentie met de koper dan wel bewaren zodat je kunt aantonen dat er geen verschil is tussen onttrekking en verkoopprijs. Dat je eenmalig iets een beetje onder de marktprijs verkoopt is dan ook niet verdacht.

 

Let wel, zakelijke afnemers zullen hem natuurlijk liever zakelijk van je kopen ivm de BTW.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.