• 0

Donatie aan goed doel, hoe wegwerken in de boekhouding?

Met mijn BV zou ik graag een donatie willen doen aan een goed doel. Gewoon in stilte dus heeft niets met marketing te maken oid. De organisatie is een ANBI het gaat in principe om een eenmalige gift. Ik heb hier al veel over gelezen maar vind het toch nog wat verwarrend. Ik begrijp dat zo'n gift aftrekbaar is.

 

Mijn vraag is hoe ik zoiets in mijn boekhouding verwerk. Neem aan dat ik een GB rekening 'giften' oid. nodig heb om het op weg te boeken. En met BTW heb ik niets te maken toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo'n vraag heb ik ook al eens eerder gesteld. Maar enige wat ik als antwoord kreeg was dat het alleen kan als er een tegenprestatie tegenover staat, bv een advertentie. Dan kun je het boeken als reclamekosten. Tja, ook niet helemaal wat ik wilde, maar het was niet anders.

 

Als iemand alsnog betere ideeen heeft, hou ik me ook aanbevolen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vraag heb ik ook al eens eerder gesteld. Maar enige wat ik als antwoord kreeg was dat het alleen kan als er een tegenprestatie tegenover staat, bv een advertentie. Dan kun je het boeken als reclamekosten.

 

Dit is het geval wanneer je 'goede doel' geen ANBI status heeft (meestal sportverenigingen etc.). een ANBi is dus officieel een instelling die het predikaat goed doel heeft gekregen en schenkingen daaraan kun je aftrekken, mts tussen 1% en 10% van je inkomen liggen. zie ook :

giften aftrek overheid

 

In je boekhouding neem je het op zoals je zelf prettig vindt, maar wellicht handig om een apart Gb aan te maken ja

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vraag heb ik ook al eens eerder gesteld.

 

Ja maar in jou geval ging het waarschijnlijk om een IB vraag, maar aangezien Jazzy vanuit een BV een gift doet en dus onder de Vennootschapsbelasting en de vpb kent een regeling voor giftenaftrek

 

Simpel gezegd mag je maximaal 50% van je winst of max 100.000 euro in mindering brengen op de vpb winst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.