• 0

Voor- en nadelen om geld uit de BV via crowdfunding te investeren

Ik heb een BV, die jaarlijks een bescheiden winst maakt. Die winst blijft in de BV zitten (mijn inkomen haal ik uit een andere onderneming), waardoor er nu wat geld op de van de BV staat, tegen een lage rente.

 

Dat geld wil ik aanwenden voor wat leuke, grappige, nieuwe, onconventionele of overige zaken die ik tegenkom. Een van de mogelijkheden is om een stukje in te zetten als investering bij leuke en/of interessante start-ups, die via crowdfunding geld bij elkaar proberen te krijgen voor hun initiatieven. Zie ook de website van Symbid.

 

Zitten hier specifieke voor- of nadelen aan om dit vanuit de BV te doen (t.o.v. investeren met eigen geld / prive-geld)?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nadeel tov eigen geld: je betaalt rente aan derden.

 

Crowdfunding is ook niet altijd even goedkoop.

 

Crowdfunding is niet veel anders dan een financiering van een bank. Er zit alleen geen bank meer tussen, maar (vaak) een organisatie die particulieren investeerders zoekt/aanbiedt. Het risico ligt dan bij de individuele investeerder, niet bij de bank.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid:

 

1) Ik VRAAG niet om geld, maar ik INVESTEER in andere ondernemingen.

2) Ik krijg daarvoor GEEN RENTE (want het is geen lening), maar een aandeel in de onderneming.

 

Het geld dat ik INVESTEER is geld van mijn BV (omdat dat geld daar maar een beetje ligt te roesten) en niet mijn eigen geld.

 

Wat zijn de voor- danwel nadelen om dit vanuit de BV te doen i.p.v. met eigen geld? Mijn enige reden, tot dusver, is omdat er alleen geld beschikbaar is in de BV. Mijn eigen geld staat heel saai vast in verschillende deposito's.

Link naar reactie
  • 0

Oeps. Niet goed gelezen de eerste keer. :-[

 

 

Crowdfunding is voor jou een risico. Je krijgt aandelen, dus het rendement is ontzettend onzeker.

 

Hoe groot zijn de pakketten aandelen? Als je 5% of meer hebt kun je gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling en wordt ontvangen winst (via dividend) niet nogmaals belast met vennootschapsbelasting. Wil je winsten naar prive halen, dan gaat dat in box 2 tegen 25%.

 

Ga je met privegeld werken, dan vallen alle winsten in box 3, tenzij de belastingdienst een onderneming ziet in jouw activiteiten. Dat lijkt mij niet zo snel aan de orde.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. Tja, het risico zal vele malen groter zijn dan bij "reguliere" aandelen uit de AEX. Maar het is dan ook vooral voor de leukigheid. :)

 

De pakketten zijn kleiner dan 5%, dus over de winst zal de BV vennootschapsbelasting moeten betalen. Vervolgens moet ik over het restant nog 25% belasting betalen. Per saldo zal van een eventuele winst op die manier netto 40% richting fiscus gaan. Daar staat tegenover dat een aandeel dat naar € 0,00 gaat als verlies opgegeven kan worden, toch?

 

Als dit correct is, dan fungeert de BV dus als een soort dempende constructie: Winsten én verliezen worden zo (netto) verlaagd. Een soort omgekeerd hefboomeffect... ;D

 

Overigens wordt het nettorendement in prive ook verlaagd, door jaar na jaar vermogensrendementsheffing af te dragen.

 

Het gaat om kleine bedragen en een beetje om de lol. Omdat ik zelf als een soort van testdummie fungeer, heb ik er een simpel online magazine van gemaakt, waar de liefhebber mijn praktijkervaringen kan volgen. Bij interesse: Zie http://readmo.re/e/1528.

Link naar reactie
  • 0

Leuk initiatief. Ik vraag me wel af in hoeverre het belangrijk is om de zakelijkheid van je investeringen aan te tonen als je geld uit je bv gebruikt. Uit je verhaal komt voor mij naar voren dat je het vooral voor de leuk doet, komt op mij meer over als hobby en ik denk dat je als het om grotere bedragen gaat waarbij je uiteindelijk wellicht verlies gaat draaien je op moet passen dat dat niet tegen je gebruikt wordt. Geen idee of het echt zo'n vaart zal kunnen lopen hoor.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dank je. Gezien de hoogte van de bedragen gaat het vooral voor de leuk, ja. Maar wel met geld dat is overgeboekt vanuit de BV. Omdat het daar nu eenmaal paraat staat. Het lijkt me dat ik eventuele winsten niet zomaar prive kan opstrijken, als de deelnemingen betaald zijn vanuit de BV, toch? Dat wordt dus een stukje belasting betalen :)

 

Ik heb de deelnemingen nu ook netjes in mijn zakelijke boekhouding opgenomen. Als ik het anders wil doen, dan heb ik per saldo eigenlijk geld overgeboekt naar prive, lijkt me. En dat kan niet zomaar. Dat zou dan feitelijk een dividenduitkering zijn, toch? En ik betaal mezelf niet eens salaris, dus daar zal de fiscus ook weer niet blij van worden...

Link naar reactie
  • 0

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen maar blijkbaar niet goed overgekomen:

 

als er een grote kans is dat je een groot deel van je inleg verliest en dat is de reden dat je het vanuit je bv doet omdat op die manier de belasting er uiteindelijk aan mee betaalt dan zou een belastinginspecteur zakelijk handelen in twijfel kunnen trekken. ik zou denken dat het belangrijk blijft dat er een zekere zakelijke grondslag is, maar ben ook zeker benieuwd naar de reacties van de experts.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk. De reden om het vanuit de BV te doen is niet om op die manier een verwacht verlies fiscaal enigszins te compenseren. De reden om het vanuit de BV te doen is enkel en alleen om daar met wat beschikbaar geld te experimenteren, omdat het anders ook maar zo niks ligt te doen ;)

 

Het geinvesteerde bedrag is ook bewust laag, zodat het voor de fiscus geen enkele zin heeft om daar moeilijk over te doen. En mocht het winst opleveren (niet volledig ondenkbaar), dan pikt de fiscus er op die manier natuurlijk ook weer haar graantje van mee.

 

Al met al vraag ik mezelf af of het uberhaupt zinvol is. Via de BV of via prive. Het risico is natuurlijk groot en ook de verhandelbaarheid van de aandelen lijkt me een praktisch probleem. Maar ik ga het eens in de praktijk ervaren. Op die manier leer je vaak het snelst. Ook al kost het wellicht een paar centjes... :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.