• 0

Is mijn contractverplichting overgegaan naar de nieuwe BV?

Ik ben destijds een franchiseovereenkomst aangegaan met iemand die zich had ingeschreven als een eenmanszaak (natuurlijk persoon). De eenmanszaak is vandaag uitgeschreven en is men overgegaan naar een BV (rechtspersoon).

 

Kreeg zojuist dit bericht

 

quote

Met ingang van vandaag, 3 januari 2013 is "X" een BV geworden. "X" B.V. staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met KvK-nr: .....

Je huidige franchisecontract met wederzijdse rechten en plichten is overgenomen door "X' B.V.

unquote

 

Mijn vraag:

Gaat mijn contractverplichting automatisch over naar de nieuw opgerichte BV of houdt mijn contractverplichting juridisch gezien op. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.

 

Ik zou het fijn vinden als iemand mij wijzer kan maken.

The world is a book, and those who do no travel read only a page.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hieronder wat relevante clausules uit de overeenkomst. In eerste opzicht lijkt het allemaal duidelijk maar het roept bij mij toch de nodige vragen op.

 

In artikel 1 staat dat de franchisegever een natuurlijk persoon is:

Artikel 1. Gegevensverstrekking

1 De franchisegever garandeert aan de franchisenemer de juistheid en volledigheid van de volgende gegevens:

a de franchisegever is een natuurlijk persoon naar Nederlands recht

b de franchisegever is een geheel zelfstandige ondernemer

 

In artikel 17 staat dat zowel de franchisenemer als de franchisegever een rechtspersoon[ is

Artikel 17. Overige beëindiginggronden

2 De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang indien de franchisegever-rechtspersoon c.q. de franchisenemerrechtspersoon na ontbinding ophoudt te bestaan.

 

In artikel 18 staat beschreven dat de franchisegever gerechtigd is de overeenkomst aan derden over te dragen.

Artikel 18. Overdracht rechten en verplichtingen

1 De franchisegever is bevoegd zijn rechten uit deze overeenkomst aan derden over te dragen of door derden te laten

uitoefenen, met dien verstande dat daardoor niet de continuïteit van de franchiseketen of de individuele bedrijfsvoering door de franchisenemer in gevaar mag komen.

 

[*] Uit artikel 18 lijkt het dat de franchisegever het recht heeft mij door te schuiven naar 'iemand anders'.

[*]Maar ook artikel 17 is van toepassing: de franchisenemer wiens contract ik heb ondertekend is na ontbinding opgehouden te bestaan.

[*]Er staan fouten in de overeenkomst (natuurlijk- versus rechtspersoon.

 

Hoop dat iemand hier chocolade van kan maken... :-)

The world is a book, and those who do no travel read only a page.

Link naar reactie
  • 0

In artikel 18 staat beschreven dat de franchisegever gerechtigd is de overeenkomst aan derden over te dragen.

Artikel 18. Overdracht rechten en verplichtingen

1 De franchisegever is bevoegd zijn rechten uit deze overeenkomst aan derden over te dragen of door derden te laten uitoefenen, met dien verstande dat daardoor niet de continuïteit van de franchiseketen of de individuele bedrijfsvoering door de franchisenemer in gevaar mag komen.

 

Lees hier voor "derden" maar de nieuwe besloten vennootschap. Ik ga ervan uit dat er in de bedrijfsvoering niet veranderd is. Dan zal de natuurlijke persoon de rechten overgedragen hebben op de BV zonder dat welke continuïteit dan ook in gevaar is gekomen. Dan is de contractverplichting dus overgegaan naar de BV.

 

Laat je franchiseovereenkomsten alsjeblieft screenen door een bedrijfsjurist. Het is iallemaal iets te belangrijk om dergelijke onzorgvuldigheden te laten voortbestaan...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het wordt nog veel gekker....

 

Hieraan voorafgaand hebben we een nieuw contract voorgelegd gekregen dat als een wurgcontract kan worden gezien. 7 van de 9 franchisenemers hebben hiervoor bedankt en te kennen gegeven onder de huidige contractvoorwaarden de rit uit te zitten. 2 franchisenemers (vrienden van de franchisegever) zijn wel akkoord gegaan met het nieuwe contract.

 

Heb zojuist een bericht van de franchisegever ontvangen dat mijn persoonlijke pagina op de website is aangepast. Mijn telefoonnummer en mijn mailadres is vervangen door die van de franchisegever. Dit geldt ook voor de andere 6 franchisenemers die het nieuwe contract niet hebben aanvaard. De webpagina van de 2 francisenemers die het nieuwe contract wel hebben getekend zijn niet gewijzigd.

 

 

The world is a book, and those who do no travel read only a page.

Link naar reactie
  • 0

[

Laat je franchiseovereenkomsten alsjeblieft screenen door een bedrijfsjurist. Het is iallemaal iets te belangrijk om dergelijke onzorgvuldigheden te laten voortbestaan...

 

Ik kan niet anders dan het advies van Dennis ondersteunen.

Vroeg of laat zal deze stap toch aan de orde komen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heb zojuist een bericht van de franchisegever ontvangen dat mijn persoonlijke pagina op de website is aangepast. Mijn telefoonnummer en mijn mailadres is vervangen door die van de franchisegever. Dit geldt ook voor de andere 6 franchisenemers die het nieuwe contract niet hebben aanvaard. De webpagina van de 2 francisenemers die het nieuwe contract wel hebben getekend zijn niet gewijzigd.

En wat is daarover afgesproken? Want dit soort acties zouden wel eens een grond kunnen zijn de franchiseovereenkomst te ontbinden. Immers laat de BV hiermee zien dat de afspraken niet ongewijzigd voortgezet worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.