• 0

VAR en BV

 

 

Wellicht heb ik iets gemist en is het hier al uit en te na besproken, maar ik wil een VAR aanvragen, zoals ik vorig jaar ook had, op naam van mijn BV, maar nu lees ik bij de blastingdienst dat je alleen als natuurlijk persoon een VAR kunt aanvragen. Hoef ik als BV nu geen VAR aan te vragen? Of moet ik als ik via mijn BV werk toch als natuurlijk persoon (of onnatuurlijk persoon) een VAR aanvragen? En waarom vind ik op de site van de blastingdienst niets over deze verandering?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Christine,

 

Een VAR, Verklaring Arbeids Relatie, heeft altijd betrekking op een natuurlijk persoon, want een rechtspersoon kan geen dienstbetrekking bij een werkgever aan gaan. Ik denk dat je in verwarring bent met de VAR-dga (directeur groot aandeelhouder) dien je kan aanvragen als jij als dga werkzaamheden uitvoert voor een ander bedrijf.

Waarom zou zo'n ander bedrijf dit kunnen verlangen? Een VAR is dus bedoeld om enigzins zekerheid te krijgen dat de VAR-houder geen werknemer van het inhurende bedrijf is, om zo achteraf alsnog loonheffing over betaalde bedragen voor diensten te moeten afstaan aan de belastingdienst. Als jij als Dga heel veel werkt voor een ander bedrijf, zou de belastingdienst kunnen opperen dat er wel een dienstverband is bij dat ander bedrijf, ook omdat men dan b.v. vind dat de werkzaamheden niet overeen komen met het soort diensten dat de BV biedt waarvan jij Dga bent.

Normaal gezien maakt de BV gewoon een factuur aan dat ander bedrijf en is er verder niks aan de hand.

Zoals je misschien wel weet geeft de VAR geen enkele garantie, behoudens de VAR-Wuo (winst uit onderneming), feiten is waar naar gekeken wordt.

De feiten kunnen zijn:

* Bestaat er een gezagsverhouding, moet je orders opvolgen.

* Mag je je eigen tijd niet indelen.

* Wordt je door betaald tijdens ziekte en vakantie.

Zo ja, dan is er een dienstverband en geen zelfstandige activiteit en dan moet de opdrachtgever loonbelsting inhouden en afdragen aan de belastingdienst.

Even in het kort dus, het hele verhaal is uitgebreider.

Conclusie: de BV kan nooit een VAR aanvragen.

 

Gr,

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

dat wil ik wel even nuanceren want anders gaat de beleving van Christine haaks staan op de formele stelling van Mireille.

 

Formeel: nee, de BV kan geen VAR aanvragen. Maar dat wil niet zeggen dat je dat als DGA niet kunt doen.

 

je vraagt als DGA de VAR aan en geeft op de aanvraag aan dat het gaat om inkomsten die he verdient ten bate van je BV. Vervolgens geef je de naam van de BV op en dien je de aanvraag in.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dat wil ik wel even nuanceren want anders gaat de beleving van Christine haaks staan op de formele stelling van Mireille.

 

Formeel: nee, de BV kan geen VAR aanvragen. Maar dat wil niet zeggen dat je dat als DGA niet kunt doen.

 

je vraagt als DGA de VAR aan en geeft op de aanvraag aan dat het gaat om inkomsten die he verdient ten bate van je BV. Vervolgens geef je de naam van de BV op en dien je de aanvraag in.

 

Ok, dank. Ik dacht dat de VAR op naam van mijn BV stond maar dat blijkt idd niet zo te zijn. Dus vraag ik geen VAR aan, want ik werk zelf voor de BV :-)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja, Joost, die aanvulling maakt het weer completer. In het algemeen heeft men moeite om de onderneming en je eigen persoon als 2 verschillende entiteiten te zien. De BV is iemand anders als jij als Dga. Dit kan soms heel verwarrend zijn, voordat ik gekwaliceerd was als boekhouder, kon ik het soms ook niet vatten. Dan zag ik het Kapitaal, dat dus als schuld als passiva op mijn balans stond, als een bezit. Want dat geld was toch van mij? En dan moet je je afvragen, wie is mij? De BV is dat dan niet, de BV is bijvoorbeeld "Xandra BV" en jij bent de Dga Sandra.

Sandra heeft 18K als kapitaal in Xandra BV gestort en bezit dan b.v. 100% aandelen in Xandra BV. Xandra BV heeft een "schuld" van 18K aan Sandra, vandaar dat deze op de passiva zijde van de balans staat. (Alleen is deze schuld dan geen gewone schuld, omdat deze als werkkapitaal dient, en pas op het einde van de rit, als alles goed gaat, retour aandeelhouder gaat).

Een boekhouder gaat soms voorbij aan het feit dat de leek in deze, deze feitelijkheden door elkaar haalt. Ik probeer het dan in mensentaal uit te leggen, maar moet er inderdaad op blijven letten.

Conclusie: de BV kan geen VAR aanvragen, de Dga wel, de VAR-Dga.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.