• 0

Financieelplan - liquiditeitsbegroting

Ik heb een vraag over een financieelplan in het algemeen.

 

Als je een financieelplan schrijft voor een ondernemingsplan en je gaat uit van drie jaar.

 

Dan is dit toch de juiste inhoud

 

Investeringsbegroting

Financieringsbegroting

Exploitatiebegroting, 2013/2014/2015

Liquiditeitsbegroting, 2013/2014/2015

 

Nu zegt school dat de liquiditeitsbegroting maximaal 1 jaar kan zijn omdat je de liquide status in 2014 niet weet.

Echter willen banken toch gewoon de drie jaar zien of heb ik het mis? In de literatuur kan ik hierover weinig vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fvddungen: Correct. In Apeldoorn exploiteer ik ruim drie jaar een succesvolle parkeerservice. Voor mijn studie heb ik mijn scriptie nu helemaal geschreven. De scriptie gaat over mijn bedrijf. Hoe ik het beste kan groeien.

 

Alles is al geschreven dus ook het financieelplan, vandaar dit topic. Volgens school heb ik onvoldoende kennis over het financiele gedeelte omdat ik zo'n lange liquiditeitsbegroting heb gemaakt. Naar mijn mening onzin omdat de bank wel degelijk hierin is geïnteresseerd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Tijdens mijn studie moesten we zelfs een prognose vvor 5 jaar maken! De bank wil inderdaad minimaal 3 jaar zien. En natuurlijk is en blijft het een prognose, maar het gaat erom dat men ziet dat je goed over de zaken heb nagdeacht en hier aandacht aan besteed hebt, daar gaat het de bank om. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar ook voor jezelf wordt je gedwongen eens realistisch bij de zaken en de toekomst hiervan stil te staan.

 

En wat velen daarna vergeten, is de realiteit aan het financieel plan toetsen en er een studie van maken waarom het afwijkt en dan de daaropvolgende jaren weer bijstellen. Allemaal mooi in theorie en ook werkelijk nuttig, maar meestal ontbreekt de tijd. Alhoewel de moderne software paketten dit ook hebben ingebouwd, moet je het wel weer inrichten....

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.