• 0

Inklaring zeevracht rotterdam

Hallo,

 

Een vraag voor de ervaringsdeskundige.

Ik importeer alle enkele jaren spullen uit China, die via luchtvracht verzonden worden, maar nu onlangs een aantal zonneboilers via zeevracht laten komen.

Ben onervaren in deze manier van importeren en wat ik me nu afvraag is, hoeveel tijd zit er ongeveer tussen de aankomst van het schip en de het gereed zijn van de inklaring ?

En mijn volgende vraag is, of je bij het gereed zijn van de inklaring je dan automatisch een bericht krijg van de douane of staan de spullen dan soms opeens voor de deur ?

 

Gijs

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De douane aangifte bij lucht en zeevracht duurt net zo lang.

Alleen duurt het in de zeevracht vaak wat langer voordat de goederen beschikbaar zijn en dus bij de douane aangegeven kunnen worden. Gaat dit om een LCL of FCL zending? Verder onder welke incoterm heb je dit gekocht want de goederen staan niet zomaar bij je op de stoep? tenzij je dit DAP of DDP hebt gekocht maar dan nog ben je zelf nog betrokken dan wel verantwoordelijk voor een deel van de douane technische afhandeling. Daarnaast zal je zelfde zelf een bericht van de douane krijgen deze correspondentie loopt via de vertegenwoordiger welk namens jouw de aangifte bij de douane zal doen. Dit kan je eigenlijk zelden namelijk zelf doen!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw reactie.

Het gaat hier in dit geval om een LCL zending, en de vracht is zaterdag 12 januari aangekomen in Rotterdam.

Heb wel het B/L nummer en de 'agent at destination' maar deze geven geen gehoor op mijn email.

Bij het nakijken van de vrachtbrief zag ik dat het ingevoerde tel. nummer niet helemaal klopt, maar de adres gegevens gelukkig wel.

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen zit er een week tussen de aankomst van het schip en de aflevering van je goederen maar als je nog geen contact hebt gehad met de vrachtagent dan staat het allemaal redelijk stil. Morgenochtend kan je het beste even bellen en je gegevens doorgeven voor de inklaring. Aangezien het blijkbaar de eerste keer is dat je zaken doet met die vrachtagent kan het ook gebeuren dat ze wachten tot je geld op hun rekening is aangekomen voor ze je goederen vrijgeven.

Link naar reactie
  • 0

je moet inderdaad maandag direct contact op nemen met de partij die op de B/L staat als delivery agent / for delivery please apply to etc. Verder hoe heb je de goederen nu gekocht CFR Rotterdam? In dat geval moet je rekening houden dat je nog een flink bedrag aan lossingskosten moet betalen! Verder kan de vracht agent ook de inklaring voor je regelen en evt het leveren tot aan jullie loods. Maar je kan ook je eigen expediteur dit laten afhandelen! Die keus is aan jullie. Echter de agent waarmee het binnen komst die zal hoe dan ook bepalen hoe hoog de afhandelings kosten zijn in het geval dit niet van te voren is afgesproken!

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Aha, werkt toch wel heel veel anders dan luchtvracht.

Heb begin vorige week al contact opgenomen met de "agent of destination" (Euro forwarding B.V.) die mij vervolgens vertelde dat het niet bij hun, maar bij "Europa worldwide logistics" zou aankomen en ik tzt een voorbericht zou krijgen.

Voor de zekerheid die ook een email gestuuurd, maar daar geen reactie op gehad.

 

Op de vrachtbrief staat: CFS to CFS maar zie daar nergens CFR staan.

Dacht eigenlijk dat het in grote lijnen hetzelfde zou werken als met luchtzendingen, en dat ik alleen nog import en BTW zou moeten gaan betalen. Met wat voor een extra kosten zal ik dan zou een rekening moeten gaan houden ?

Pakket gewicht is 780kg.

 

Voor de geintereseerde kan ik het B/L document wel doormailen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gijs,

Het kan ook het zelfde als in de luchtvracht werken. In dat geval moet je de goederen DAP, custom cleared excl duties and VAT van je leverancier kopen. Op dat moment krijg je de goederen voor de deur geleverd en moet jij alleen nog de douane rechten en BTW betalen.

Verder zegt CFS/CFS enkel iets over de vervoersverplichting/verantwoordelijkheid van de vervoerder. En helemaal niets over de incoterm welk jij met je leverancier hebt afgesproken. Grote vraag is en daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven welke incoterm heb je nu afgesproken met je leverancier? Of heb je daar niks over afgesproken?

 

Kosten zijn lastig in te schatten naast het gewicht moet je dan ook het volume/afmetingen weten en dan nog kan de betreffende forwarder eigenlijk rekenen wat hij wil en is het dus lastig inschatten wat de kosten zijn! Naast de afhandelings kosten ben je daarnaast ook nog kosten kwijt voor de douane afhandeling en het transport vanuit de loods in Rotterdam naar jullie locatie. Hier bovenop komen dan de douane rechten en BTW.

 

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.