• 0

zakelijke lening van stamrecht B.V > EMZ- Rente, looptijd, zekerheden

Hallo ondernemers,

 

Ik ben nieuw op HL en zal mezelf eerst voorstellen: Mijn naam is Rogier, ik ben 37 jaar. Ik heb een koophuis met een hypotheek zonder overwaarde. Mijn prive vermogen is 35k. Afgelopen jaar ben ik ontslagen met een ontslagvergoeding van 70k. Ik heb een stamrecht BV opgericht volgens het nieuwe BV recht. Ik ben de enige bestuurder en aandeelhouder.

 

Ik heb inmiddels weer een baan in loondienst gevonden en ben daarnaast een EMZ gestart. Ik wil de EMZ financieren met een lening van 40k vanuit de stamrecht BV. Uiteraard heb ik me verdiept in de materie door o.a. de FAQ's hierover te lezen.

 

Ik ben bezig een leenovereenkomst op te stellen en zou graag een aantal zaken bij jullie checken.

 

[*]Ben ik of de de EMZ de schuldenaar in de leenovereenkomst? Het moet neem ik aan duidelijk zijn dat de lening aangegaan wordt om de onderneming te financieren. Hoe kan ik dat het beste opschrijven? zoiets als Onderneming x, vertegenwoordigt door de heer a wonende te b etc..

[*]Volgens mij heeft de BV gezien het prive vermogen voldoende zekerheid dat de lening terugbetaald kan worden. Moet dit vermeld worden in de leenovereekomst? Zo ja hoe moet ik dat doen?

[*]Wat is verstandig tav de looptijd van de lening? Ik verwacht de lening de eerste 3 jaar vanuit de EMZ niet te kunnen terugbetalen. Is een looptijd van 5 jaar acceptabel?

[*]Is een rente van 5% , gezien de zekerheden en de looptijd, dan een passende rente? Ik heb gekeken op de websites van banken maar wordt een beetje tureluurs van de tarieven en de kredietvormen.

[*]Mag de rente per jaar na afloop van het boekjaar betaald worden? (in plaats van per maand)

[*]Moet de leenovereenkomst nog een kenmerk hebben? Moeten van de stamrecht BV en de EMZ Kvk nrs of andere gegevens vermeld worden?

 

Het topic is weliswaar vaker behandeld. Aangezien iedere situatie anders wil ik deze zaken toch checken. Hopelijk willen jullie me helpen en kan ik in de toekomst zelf een bijdrage aan het forum leveren.

 

groet Rogier

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben ik of de de EMZ de schuldenaar in de leenovereenkomst? Het moet neem ik aan duidelijk zijn dat de lening aangegaan wordt om de onderneming te financieren. Hoe kan ik dat het beste opschrijven? zoiets als Onderneming x, vertegenwoordigt door de heer a wonende te b etc..

 

Er is geen verschil tussen jou en de EMZ, jij bent de EMZ. Jij als persoon gaat deze lening dus aan. Meestel omschrijf je dat als:

 

[*]Dhr. Rogier X, h/o (naam EMZ)

[*]BV X, in rechte vertegenwoordigd door haar directeur Dhr. Rogier X.

 

En je zult dus ook twee maal moeten tekenen.

 

Volgens mij heeft de BV gezien het prive vermogen voldoende zekerheid dat de lening terugbetaald kan worden. Moet dit vermeld worden in de leenovereekomst? Zo ja hoe moet ik dat doen?

 

Je kunt in de overeenkomst aangeven dat de woning borg staat voor de lening. Wat ook kan is dat je het risico dat de BV loopt verdisconteert met een hoger rentepercentage. Dit geeft dus een hogere aftrekpost in jouw IB-aangifte (rente drukt op winst), maar ook een hogere aanslag VPB (meer rente = meer winst). Een rekensommetje kan bepalen wat voordeliger is.

Hoe weet je trouwens dat de woning niet onder water staat? Is er een recente taxatie gemaakt? Je zult dit aan de BV moeten aantonen.

 

Wat is verstandig tav de looptijd van de lening? Ik verwacht de lening de eerste 3 jaar vanuit de EMZ niet te kunnen terugbetalen. Is een looptijd van 5 jaar acceptabel?

 

Het moet vooral realistisch zijn. Ik denk zelf dat € 40.000,00 terugbetalen vanuit een vennootschap die je erbij doet behoorlijk ambitieus is - en dan druk ik mij eufemistisch uit. En hoe wil je het doen, met een ballonbetaling of met een gelijkblijvende annuïteit. Allemaal zaken die je goed voor ogen moet hebben voordat je de overeenkomst aan gaat. Maar iedere looptijd is acceptabel, zolang de stamrecht BV maar in staat is om haar doelstelling te realiseren. Gezien jouw leeftijd heb je nog even de tijd :)

 

Is een rente van 5% , gezien de zekerheden en de looptijd, dan een passende rente? Ik heb gekeken op de websites van banken maar wordt een beetje tureluurs van de tarieven en de kredietvormen.

 

De overeenkomst moet zakelijk zijn. De BV moet er dus wijzer van worden het geld aan jou te verstrekken dan het veilig op een spaarrekening te zetten. Je zit schat ik in toch al snel zo'n 2% boven de gemiddelde spaarrente, dus dat is zeker haalbaar. Maar met dit tarief zul je wel de zekerheid van de woning moeten stellen.

 

Mag de rente per jaar na afloop van het boekjaar betaald worden? (in plaats van per maand)

 

Ja hoor, waarom niet? Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de datum waarop de rente betaald wordt niet relevant is voor de VPB. Dus betaling in februari 2014 over 2013 betekent wel dat de renteopbrengst voor de VPB 2013 mee telt. Leg het alleen wel goed vast.

 

Moet de leenovereenkomst nog een kenmerk hebben? Moeten van de stamrecht BV en de EMZ Kvk nrs of andere gegevens vermeld worden?

 

Kenmerk lijkt mij niet nodig. Het helder maken wie de partijen zijn kan nooit kwaad. Dus vermedling van KvK-nrs zou ik zeker niet vermelden, alsmede jouw BSN en geboortedatum en plaats.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

dankje dennis. nog een paar vragen nav je antwoorden

 

Je kunt in de overeenkomst aangeven dat de woning borg staat voor de lening. Wat ook kan is dat je het risico dat de BV loopt verdisconteert met een hoger rentepercentage. Dit geeft dus een hogere aftrekpost in jouw IB-aangifte (rente drukt op winst), maar ook een hogere aanslag VPB (meer rente = meer winst). Een rekensommetje kan bepalen wat voordeliger is.

Hoe weet je trouwens dat de woning niet onder water staat? Is er een recente taxatie gemaakt? Je zult dit aan de BV moeten aantonen.

 

ik zal dit rekensommetje nog moeten maken. om dit te doen heb ik ik wel een % nodig waar ik mee moet rekenen als de woning geen borg staat. hoe stel ik dit vast?

 

Het moet vooral realistisch zijn. Ik denk zelf dat € 40.000,00 terugbetalen vanuit een vennootschap die je erbij doet behoorlijk ambitieus is - en dan druk ik mij eufemistisch uit. En hoe wil je het doen, met een ballonbetaling of met een gelijkblijvende annuïteit. Allemaal zaken die je goed voor ogen moet hebben voordat je de overeenkomst aan gaat. Maar iedere looptijd is acceptabel, zolang de stamrecht BV maar in staat is om haar doelstelling te realiseren. Gezien jouw leeftijd heb je nog even de tijd

 

10 jaar is wellicht realistischer ;) ik wil eigenlijke zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen en wil het gehele bedrag aan het einde van de looptijd aflossen, met de mogelijkheid om vervroegd af te lossen. Kan dat?

 

Kenmerk lijkt mij niet nodig. Het helder maken wie de partijen zijn kan nooit kwaad. Dus vermedling van KvK-nrs zou ik zeker niet vermelden, alsmede jouw BSN en geboortedatum en plaats.

 

je geeft aan zeker niet vermelden, maar je bedoelt neem ik aan zeker wel vermeldden. Deze gegevens maken toch juist helder wie de partijen zijn?

 

groet Rogier

Link naar reactie
  • 1

Je kunt in de overeenkomst aangeven dat de woning borg staat voor de lening. Wat ook kan is dat je het risico dat de BV loopt verdisconteert met een hoger rentepercentage. Dit geeft dus een hogere aftrekpost in jouw IB-aangifte (rente drukt op winst), maar ook een hogere aanslag VPB (meer rente = meer winst). Een rekensommetje kan bepalen wat voordeliger is.

Hoe weet je trouwens dat de woning niet onder water staat? Is er een recente taxatie gemaakt? Je zult dit aan de BV moeten aantonen.

 

ik zal dit rekensommetje nog moeten maken. om dit te doen heb ik ik wel een % nodig waar ik mee moet rekenen als de woning geen borg staat. hoe stel ik dit vast?

 

Er ligt wat jurisprudentie die uitgaat van een opslag van 5% boven de marktrente. Waar het om gaat is dat een onafhankelijke derde bereid zou moeten zijn om tegen dat rentetarief zonder zekerheden dat bedrag aan jou te lenen. Nu zal dat bij de startup van een eenmanszaak die slechts een bijzaak is lastig zijn. Dus 5% bovenop het door jou genoemde tarief lijkt mij wel een minimum als er geen zekerheden gesteld worden.

 

Het moet vooral realistisch zijn. Ik denk zelf dat € 40.000,00 terugbetalen vanuit een vennootschap die je erbij doet behoorlijk ambitieus is - en dan druk ik mij eufemistisch uit. En hoe wil je het doen, met een ballonbetaling of met een gelijkblijvende annuïteit. Allemaal zaken die je goed voor ogen moet hebben voordat je de overeenkomst aan gaat. Maar iedere looptijd is acceptabel, zolang de stamrecht BV maar in staat is om haar doelstelling te realiseren. Gezien jouw leeftijd heb je nog even de tijd

 

10 jaar is wellicht realistischer ;) ik wil eigenlijke zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen en wil het gehele bedrag aan het einde van de looptijd aflossen, met de mogelijkheid om vervroegd af te lossen. Kan dat?

 

Een aflossingsschema maakt onderdeel uit van een normale lening. Maar niemand houdt jou tegen om een aflossingsschema over zeg dertig jaar vast te stellen, met de optie om eerder af te lossen. Nogmaals, leidend is dat de BV haar doelstelling moet kunnen realiseren. Een aflossingstermijn van 30 jaar botst hier niet mee.

 

Kenmerk lijkt mij niet nodig. Het helder maken wie de partijen zijn kan nooit kwaad. Dus vermedling van KvK-nrs zou ik zeker niet vermelden, alsmede jouw BSN en geboortedatum en plaats.

 

je geeft aan zeker niet vermelden, maar je bedoelt neem ik aan zeker wel vermeldden. Deze gegevens maken toch juist helder wie de partijen zijn?

 

Yep, ik bedoel inderdaad zeker wel vermelden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

 

Je kunt in de overeenkomst aangeven dat de woning borg staat voor de lening.

 

Dennis is goed bezig met zijn adviezen.

Hier moet ik toch even ingrijpen. Een woning kan niet borg staan. Een persoon staat borg. ;)

 

Wil je de eigen woning als zekerheid onderzetten dan heb je maar één mogelijkheid: een hypotheekstelling. Daarvoor moet je naar een notaris.

 

Als alternatief wordt wel een positieve en negatieve hypotheekverklaring gebruikt. Je legt dan contractueel vast dat:

- jij (prive) geen andere hypotheken meer zult vestigen op je woning (eventueel onder vermelding van de bestaande hypotheken); en

- dat jij (prive) op eerste verzoek van de B.V. een hypotheekrecht zult vestigen.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Laatste tip op een verder uitvoerig beantwoord topic: hou onderstaande site goed in de gaten de komende tijd:

 

belastingdienst - lenen uit uw BV

 

De BD heeft na een pilot in Limburg besloten veel scherper te varen op leningen die verstrekt wordne vanuit BV's aan de eigen DGA. Toevallig is dit ingestoken vanuit de problematiek dat veel Stamrecht BV's niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen maar gevolg is dat leningen uit de 'eigen' BV (die volgens het belastingplan toch al aangemeld moeten gaan worden) naar mening van de BD strakker moeten worden opgesteld v.w.b. zekerheden. De BD neemt daarbij overigens bijvoorbeeld het standpunt in dat een positief/negatieve hypotheekverklaring een schijnzekerheid is helaas en dat de zekerheden van jaar tot jaar bijgehouden moeten worden etc.

 

Dit alles is natuurlijk enkel de mening van de BD vooralsnog maar de plannen zijn om een aantal procedures te starten om zo jurisprudentie te creeren voor dergelijke zaken om te zien of de rechters deze mening delen. mogelijk is het dus verstandig om niet een van de proefkonijnen te worden en de zaken op te gaan stellen zoals aangegeven zal gaan worden op hun site. Aan de andere kant zal hier een vrij zwart-wit plaatje worden geschetst maar dan blijft het nog steeds handig een lening tegenwoordig even voor te leggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.