• 0

Indeling assortiment bij 60.000 + artikelen

Hallo allemaal,

 

Ik beheer sinds enkele maanden een webwinkel gespitst op gezondheidsartikelen => agoragezondheid.nl

Na veel trial&error ben ik aardig wijzer geworden over de inrichting van de webwinkel. Echter blijf ik steeds met dezelfde vraag zitten, namelijk: Hoe mijn assortiment in te delen?

 

Het assortiment telt circa 60.000 artikelen die onderverdeeld zijn in 127 productgroepen en vervolgens 9 hoofdcategorieen.

 

Door de nieuwigheid van de website kan ik nog weinig doen met het gegeven 'omloopsnelheid' dus ik zat eraan te denken het assortiment in te delen a.d.v. sommen met betrekking op de inkoopprijs en een bepaald percentage marge. Op basis van de uitkomsten de producten met minder marge x procent duurder maken.

 

Wat nu met enige regelmaat gebeurt is dat er orders binnenkomen met een redelijk totaal bedrag 50+ euro, maar de marges dusdanig klein zijn dat ik (bij 50 euro betalen wij de verzendkosten) nog niet echt winst pak.

 

Wellicht hebben jullie tips/tricks voor mij?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het assortiment telt circa 60.000 artikelen die onderverdeeld zijn in 127 productgroepen en vervolgens 9 hoofdcategorieen.

 

Ik vind het niet zo vreemd dat je er mee worstelt hoe je je assortiment in moet delen. Niet mijn vak, maar het allereerste wat ik mijn klanten zou aanraden is het assortiment beperken. Tenzij je erg veel klanten hebt kun je er statistisch veilig vanuit gaan dat er van al deze artikelen zeker 30.000 en wellicht zelfs 57.500 nooit verkocht zullen worden.

Als je deze er nu uit weet te filteren (doublures van merk x en merk y die hetzelfde soort product bieden) kun je flink snoeien in je aanbod en zal het ook een stuk makkelijke worden om er structuur in aan te brengen. Bijkomend voordeel is dat je veel meer van een product gaat verkopen waardoor het ook makkelijk wordt om kortingen af te dingen. Of betrek je alles van een leverancier en is er een koppeling naar die catalogus?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Thomas-gezondheid,

 

welkom op Higherlevel. Hoe kom je bij dit uitgangspunt van een assortiment van 60.000 artikelen? Wat is de samenhang?

 

60.000 artikelen die onderverdeeld zijn in 127 productgroepen en vervolgens 9 hoofdcategorieën, zou ik andersom willen benoemen in 9 thema's met 127 productgroepen (127/9 > 14.1 productgroepen per thema gemiddeld ) en dus circa 60.000 artikelen (60.000/127 > 472 artikelen per productgroep gemiddeld). 9 uiteenlopende thema's en 127 diverse productgroepen is veel om in 1 webshop te willen vatten.

 

Wie heeft de thema's bedacht? En de productgroepen bepaald? Hoeveel aandacht is besteed aan SEO voor de hoofdcategorieën, de productgroepen en de losse artikelen?

 

60.000 artikelen zorgen ongetwijfeld voor veel klanten uit zoekverkeer (long tail), ik kan me voorstellen dat ze ondanks de zoek- en filtermogelijkheden problemen ondervinden om tot een hoog gemiddeld orderbedrag te komen.

 

Dat je nauwelijks marge hebt, komt ook doordat werkelijk alles in de aanbieding gegooid is. Betekent trial & error dat je met Google Analytics werkt? Wat is de conversie van de diverse thema's en productgroepen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Sterk dat je direct in het zoekvak kan beginnen met typen!

Wel heb ik ruzie met het uitklap menu. Als ik dan een subcatogorie wil aanklikken verdwijnt de uitklapbar soms bij mij.

Verder misschien Voorwaarden en contact omwisselen.

Maar misschien omdat je zoveel producten heb zou ik de zoekbar nog prominenter maken En misschien de slidephoto's wat minder. Dat mensen direct zien dat ze kunnen zoeken en sneller bij het product komen dat ze zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je bij dit uitgangspunt van een assortiment van 60.000 artikelen? Wat is de samenhang?

waarschijnlijk omdat hij gekoppeld is aan een groothandel

(shop waar ik aan gelieerd ben heeft 85.000+ artikelen)

 

60.000 artikelen zorgen ongetwijfeld voor veel klanten uit zoekverkeer (long tail), ik kan me voorstellen dat ze ondanks de zoek- en filtermogelijkheden problemen ondervinden om tot een hoog gemiddeld orderbedrag te komen.

pcies, kan je stimuleren door 'klanten kochten ook' suggesties en uiteraard via koppelaanbiedingen en nieuwsbrieven.

 

Dat je nauwelijks marge hebt, komt ook doordat werkelijk alles in de aanbieding gegooid is.

als je de laagste prijs wil bieden ga je niets verdienen, marges staan al behoorlijk onder druk...

tenzij je natuurlijk een verschrikkelijk goede inkoopdeal hebt omdat je minstens 500K bij je groothandel inkoopt, maar aangezien je net start durf ik dat te betwijfelen. :-\

 

ik wil niet te negatief overkomen, maar je betreedt een vechtmarkt die online al behoorlijk stuk geconcurreerd is,

waarom denk je dat klanten bij jou gaan bestellen ipv bv Bol of drogisterij punt net?

 

 

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.