• 0

waardebepaling goodwil

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds 3,5 jaar werkzaam bij een bedrijf, en mijn werkgever heeft mij gevraagd of het me wat zou lijken om het samen met

Hem verder te doen, er een vof van maken.

Het is een zeer goed lopend gezond bedrijf zonder schulden, geen leaseautos maar alles gekocht en een omzet van ruim 7 ton.

De reden om mij ge vragen van me huidige werkgever was, om zo uit te brijden en te groeien. Voor de inventaris vroegen ze

80.000 dus 40 mile voor mijn relening, en voor de goodwill tussen de 140 en de 180.000, nu wou mijn werkgever wel zakken naar

De 140.000 voor de goodwil, dus alles tesamen voor 110.000!!!

Best een boel geld, en in januari al 4 klanten verloren niet door onze schuld maar door fusie!!

In het bedrijf inclusief ik lopen er 5 man personeel rond, van die ruim 7 ton omzet blijft er 60 mile over!? Hier gaat nog inkomstenbelasting af, en dan hou je een x bedrag over.

Nu is mijn vraag of de gevraagde goodwill een reeel bedrag is of niet?

Aangezie ik 50 mile van de bank ga lenen en de rest via een inverdienregeling.

 

Even voor de duidelijkheid zie im het zo goed: ?

 

Nu 60.000 winst (moet nog inkomstenbelasting af) + wat ik mijn baas kost 45.000 bruto, dit komt dan bij de winst zit je op

105.000. Dit word als het doorgaat gedeeld in 2 vennoten 52.500 pp pj en hierover ga je dus belasting betalen toch? Niet over

Het totaal van 105.000.

 

Had al een mail gehad van mijn accountant maar die zit op 100 p/u ex btw. Ik wil dus eerst even kijken wat er hier word geadviseerd.

 

 

 

Allen alvast bedankt voor jullie reacties

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het leest een beetje lastig allemaal . De berekeningen kloppen volgens mij ook niet allemaal, zet het allemaal eens wat beter op een rijtje.

 

Een paar korte opmerkingen alvast dan maar. Ik ga er naar even vanuit dat het nu een eenmanszaak is aangezien je schrijft over een VOF en inkomstenbelasting

 

Nu 60.000 winst (moet nog inkomstenbelasting af) + wat ik mijn baas kost 45.000 bruto, dit komt dan bij de winst zit je op 105.000.

Als je baas de ondernemer is "kost" hij niets, maar is de totale winst zijn inkomen. Hoe kom je bij 45.000 bruto ?

Hoe zit het met je eigen salaris is daar wel of niet rekening mee gehouden bij het bepalen van de winst ?

 

Aangezie ik 50 mile van de bank ga lenen en de rest via een inverdienregeling.

Weet je al zeker dat je die 50.000 krijgt, lijkt me erg voorspoedig.

 

Ik denk dat het geen overbodige luxe is als je eerst eens een praatje gaat maken met de accountant.

 

Link naar reactie
  • 1

Dag ews

 

Bij mij gaan alle alarmbellen af.

 

Hij vraagt 110.000 voor een winstaandeel van 52.500. Laat ik eens aannemen dat je er netto 12.000 per jaar op vooruit gaat (meer winst dan brutoloon en benutten ondernemersaftrekposten). Dan betaal je dus ruim 9 jaar voordat je dit voordeel ook omzet in eigen geld, uitgaande van gelijkblijvende winst.

 

En dan dus de hamvraag: hoe denkt hij dat de VOF meer winstgevend wordt door jou van personeel te promoveren naar vennoot? Waarom kan diezelfde winststijging niet door jou als personeel gerealiseerd worden? Wat is zijn visie hierop? En zullen je collega's jou wel erkennen als mede-eigenaar ipv personeel? Anders gezegd: heb je wel eens gehoord: "nou zeg, dat die ews nog geen vennoot is, is wel vreemd!"? Als het niet leeft onder je 'gelijken' hoe wil je hen dan gaan aansturen als je ineens eigenaar bent?

 

En hoe goed ben je op de hoogte van de cijfers van zijn eenmanszaak? Weet je welke verplichtingen er lopen? Heb je de beschikking over de jaarcijfers 2009 tm 2012? En weet je wat die cijfers zeggen? Zijn er verplichtingen die niet uit de balans blijken? Loopt hij wellicht achter met belastingen? Ja, ook privé want hij en zijn bedrijf zijn fiscaal een en dezelfde!

 

Met jouw geld kan het maar zo zijn dat hij privé ineens uit de ellende is maar dat hoeft niet per se de fiscus te zijn. Dus hoe staat hij er privé financieel voor. Ook een vraagteken dat omgezet moet worden in een !

 

Er is zoveel informatie nodig om dit goed te doen. En bedenk je, dit kun je maar 1 keer goed doen en er zijn talloze manieren waarop je dit fout kunt doen!

 

Koop je je in voor 110.000 en blijken er allerlei rottende lijken in de kast te liggen dan ben je niet alleen (waarschijnlijk) je 110.000 kwijt, maar dan kunnen schuldeisers ook nog eens voor alle ellende van de VOF (in casu hem) bij jou aankloppen.

 

Veelal verrichten luitjes als ik dan een due diligence. Een onderzoek naar de aanvaardbaarheid van de optie om toe te treden in een bestaande onderneming of om een onderneming over te nemen. Op basis van hetgeen je schetst denk ik dat zelfs een due diligence overbodig is omdat de casus veel te veel risico behelst en de prijs simpelweg te hoog is.

 

Ik ben benieuwd naar je antwoorden op mijn vraagtekens.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

in 2005 verkocht ik mijn bedrijf en kwam deze vraag uiteraard ook langs. Er zijn diverse modellen maar uiteindelijk is het toch wat de gek ervoor geeft. maw. ga stevig onderhandelen, heeft de verkoper geen andere kopers? wat gebeurt er met de zaak als er niet verkocht wordt? heb jij nog andere mogelijkheden? wat is de afhankelijkheid van de baas?

 

overigens zou ik geen vofbhiervoor nemen maar een 1euro Bv

Link naar reactie
  • 0

maar uiteindelijk is het toch wat de gek ervoor geeft. maw. ga stevig onderhandelen, heeft de verkoper geen andere kopers? wat gebeurt er met de zaak als er niet verkocht wordt?

 

overigens zou ik geen vofbhiervoor nemen maar een 1euro Bv

 

::) Het kan aan mij liggen maar volgens mij wordt er niets verkocht hier, maar wil de huidige eigenaar er een vennoot bij hebben en wordt er dus vooral gekocht. De 'verkoper' zoekt ook geen andere kopers want hij wilt ews aan boord halen en zeker de zaak niet verkopen aan een derde.

 

Dat je een VOF minder geschikt acht kan ik me voorstellen maar een flex BV biedt geen uitkomst zoals je het nu oppert. De werkgever van ews zal dan eerst zijn eenmanszaak moeten omvormen naar een BV en dan (eventueel) gelijktijdijg ews aandeelhouder maken. Daar komt nogal wat bij kijken (m.n. waardering van gelijkwaardige inbreng) en dus is een 1 euro BV zeker geen oplossing die je zo uit je mouw kunt schudden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.