• 0

Eigen bedrijf (webwinkel) en een uitkering

Hallo allemaal,

 

ik ben van plan om een eigen bedrijf (webwinkel) te starten. Dit zal ik gaan doen naast mijn fulltimebaan van 40 uren. Dus in de avonduren en in het weekend.

Met de onzekere tijden waarin we nu leven ben ik mij aan het inlezen wat de gevolgen zijn als ik bijv ontslag krijg voor mijn baan van 40 uren.

 

Stel dat ik naast mijn fulltimebaan van 40 uren in totaal 15 uren per week bezig ben met mijn eigen bedrijf.

Vervolgens krijg ik ontslag en vraag ik een uitkering aan o.b.v. de 40-urige baan die ik had.

 

> Vraag 1: word ik in dit geval gekort op mijn uitkering, omdat ik ook nog 15 uren bezig ben met mijn eigen bedrijf? Zo ja, is mijn uitkering dan gebasseerd op 70% van 25 uren loondienst ? (40 -/- 15 uren besteed aan eigenbedrijf)

 

> Vraag 2: stel ik ga - na mijn ontslag - in plaats van 15 uren in totaal 20 uren per week besteden aan mijn eigen bedrijf. Krijg ik dan een uitkering op basis van:

a) 70% van 35 uren (40 -/- 5 "meer uren" besteed aan eigen bedrijf) of

b) 70% van 20 uren (40 -/- 20 uren besteed aan eigen bedrijf) of

c) 70% van 40 uren?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi, IK zit pecies met hetzelfde probleem, wil beschikbaar blijven voor werk en dus geen starters regeling, wil daarnaast bedrijfje opstarten, maar voor de belasting dienst ben ik geen ondernemer en krijg geen ondernemers aftrek, en bij het uwv zeggen ze zodra je staat ingeschreven word je gekort en zo niet via starters regeling, dan de uren die je eraan besteed, echt om gek van te worden

 

Citaat van een reactie in dit topic: "Als je ingeschreven staat bij de KVK heeft dit geen impact op je uitkering. Wanneer je aangeeft dat je, bijvoorbeeld, voorafgaand aan de uitkering 10 uur per week aan je bedrijf besteedde zal dit niet gekort worden. Als je gedurende de WW 16 uur besteedt aan je bedrijf zal er 16-10=6 uur gekort worden"

 

Citaat van een reactie in dit topic: "Daarnaast zijn per 1 januari de regels veranderd: je wordt als je start wel degelijk gekort met nog eens 21% zodat er van jouw dagloon effectief maar 50% aan ww overblijft, :-\ alleen hoef je in de nieuwe situatie niet meer je inkomsten te verrekenen. "

 

Dit is dus precies wat ik bedoel :-\. Bovenstaande opmerking is gebaseerd op het opvragen van informatie bij het UWV. Je zou dan dus denken dat je niet gekort wordt als je het aantal uren wat je gemiddeld aan je bedrijf besteedde na je ontslag op hetzelfde niveau houdt als voor je ontslag.

Dan lees ik de tweede opmerking dat de regels toch weer anders in elkaar steken en je (lees citaat) maar 50% effectief overhoudt van je WW. Nogal een verschil met: "niet gekort worden op je uitkering bij het gelijk houden van het aantal uren wat je in je bedrijf besteedt na je ontslag"

 

> Al deze verschillende inbreng zorgt er toch helaas voor dat - indien je in een situatie zit waarbij het redelijk onzeker is dat je je baan in loondienst behoudt - niet één twee drie begint aan het starten van een bedrijf en het inschrijven daarvan bij de KvK.

Het probleem is dat blijkbaar niemand het precies weet en kan vertellen wat de exacte gevolgen zijn als je bij het aanvragen van een uitkering reeds een bedrijf hebt.

 

Ik weet dat ondernemen risico nemen is, maar dit moet niet totaal onverantwoord zijn. Zo maar even 50% gekort worden op een evt. uitkering is niet iets wat ik (en velen met mij) kunnen veroorloven.

 

Nogmaals, ik denk er sterk over om eerst hobbymatig te beginnen en van daaruit evt in de toekomst dit te registeren als bedrijf.

 

Ik blijf het nogmaals jammer vinden dat er geen 100% duidelijkheid is over de gevolgen voor je WW als je bij aanvraag reeds een bedrijf hebt.....

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het nogmaals jammer vinden dat er geen 100% duidelijkheid is over de gevolgen voor je WW als je bij aanvraag reeds een bedrijf hebt.....

 

Wat is er dan nog onduidelijk?

Heb je een eigen bedrijf naast een betaalde baan, dan heeft dat geen effect op je WW aanvraag (tenzij je WW aanvraag al in gang is gezet). Je zal bij de WW aanvraag moeten aangeven dat je een eigen bedrijf hebt en de gemaakte uren voor je eigen bedrijf de 26 weken voor je WW datum opgeven. Over die gemaakte uren zal het UWV een gemiddelde berekenen en dat is je wekelijkse vrijstelling. Het maximale aantal uren dat je aan je eigen bedrijf mag besteden zonder dat je uitkering in gevaar komt. De gemaakte uren voor je eigen bedrijf tijdens de WW geef je online door met het inkomstenformulier (let op elke 4 weken en niet per maand).

 

Het andere waar ze het over 29% korting op je uitkering hebben is de startersregeling. Dit is alleen van toepassing als je (met toestemming van je werkcoach) een eigen bedrijf start TIJDENS je WW uitkering.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Hoi, IK zit pecies met hetzelfde probleem, wil beschikbaar blijven voor werk en dus geen starters regeling, wil daarnaast bedrijfje opstarten, maar voor de belasting dienst ben ik geen ondernemer en krijg geen ondernemers aftrek, en bij het uwv zeggen ze zodra je staat ingeschreven word je gekort en zo niet via starters regeling, dan de uren die je eraan besteed, echt om gek van te worden

 

Hallo lisajaime,

 

Niet gek worden, is nergens voor nodig ;)

 

Als je een eigen bedrijf opstart tijdens een WW uitkering, ben je niet meer beschikbaar voor werk en dan komt je WW uitkering te vervallen of wordt je gekort.

 

Mocht je vanuit een WW uitkering een eigen bedrijf willen opstarten, dan raad ik zeer aan om naar een voorlichtingsbijeenkomst van het UWV te gaan en alle zaken eerst op een rijtje te zetten alvorens te starten. Volgens mij kan je via je e-coach een uitnodiging voor zo'n bijeenkomst aanvragen (bijeenkomst startersregeling eigen bedrijf of zo).

 

Succes en niet gek worden, want dat is geen goed begin als ondernemer.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Hallo dj,

 

Om je wellicht te kunnen helpen met je vraag wel of niet nu te starten met een bedrijf of je webwinkel-idee voorlopig als hobby op te zetten, hierbij een paar vragen aan jou.

 

Je schrijft dat je een webwinkel wilt beginnen naast je baan van 40 uur per week, maar dat je je zorgen maakt over het voortbestaan van je fulltime baan. En dat je daarom alvast wilt weten wat je te wachten staat als je je webwinkel nu inschrijft bij de KvK en binnenkort wordt ontslagen.

 

Ik heb drie vragen aan je:

 

1. Waarom wil jij nu met een webwinkel beginnen? Is dat een droom en wil je dat eigenlijk het liefst gaan en blijven doen naast de fulltime baan die je hoopt te houden? Of ben je bang je baan te verliezen en wil je nu vast beginnen met een webwinkel, zodat je als je in een uitkering komt straks niet op zoek hoeft naar een andere baan, maar hopelijk een inkomen kunt verdienen met je webwinkel?

 

2. Je geeft aan te twijfelen tussen de webwinkel als hobby of bedrijf opzetten. In een ander draadje schrijf je dat je verwacht dat je webwinkel het eerste jaar maar een paar honderd euro gaat opleveren. Je post hier anoniem. Zou je willen vertellen wat je ongeveer wilt gaan doen (zonder in concurrentiegevoelige details te treden uiteraard) en waarom je verwacht er het eerste jaar maar een paar honderd euro aan over te houden?

 

3. Wellicht ten overvloedde: Is het je bedoeling op termijn wel een inkomen uit je webwinkel te halen, of hoeft dat voor jou niet en lijkt het je vooral leuk voor erbij?

 

Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

100% duidelijkheid

100% duidelijkheid?

 

Er is maar 1 constante factor en dat is dat alles aan verandering onderhevig is.

 

Levensles: op geen enkel vlak is er 100% duidelijkheid.

 

Kijk naar ons huidige kabinet. De regel is nog niet ingevoerd of hij wordt al weer gewijzigd.

Je kunt nu braaf getrouwd zijn, alles voor elkaar en over een jaar ben je gescheiden, alles overhoop.

Je verkoopt jarenlang braaf verzekeringetjes tegen dikke provisies en opeens mag dat niet meer en moet je gewoon werken voor je geld.

Etc etc

 

Met calculerend gedrag bouw je geen onderneming op. Juist mensen met een groot aanpassingsvermogen zullen veel eenvoudiger kunnen ondernemen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.