• 0

container importeren vanuit vietnam, wat is de btw?

Goedendag,

 

Ik wil een container "handel" importeren vanuit Vietnam. Maar waar kan ik uitrekenen wat het te betalen btw bedrag zal worden? Uiteraard wil ik niet voor verassingen komen te staan en wil precies weten wat mijn inkoopbedrag zal zijn.

 

Het importbedrag is 17000 euro incl. het verschepen. Het gaat om 1 container van 20voet.

 

Als iemand mij hierin kan helpen, graag.

 

Alvast bedankt,

Raymond

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ok, dus het is gewoon de 21%, daar twijfelde ik aan. Bedankt!

 

 

Dit hoeft niet zo te zijn, ik citeer van mkbservicedesk.nl

 

Buiten de EU

 

Als je goederen importeert uit landen buiten de EU, is de invoer belast in het EU-land waar de goederen de EU binnenkomen. Je betaalt btw aan de belastingdienst van dat land en daar doe je ook aangifte. De hoogte van de btw die je moet betalen hangt af van de douanewaarde van de goederen. De douanewaarde bestaat uit:

•De vergoeding of transactiewaarde van de goederen;

•De bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering)

•De bij invoer verschuldigde belastingen (zonder btw) en heffingen.

 

De btw wordt dus altijd als laatste geheven over het totaalbedrag van de zending.

 

 

 

Btw voldoen

 

Als je btw verschuldigd bent bij de import van goederen buiten de EU, kun je die op twee manieren voldoen:

1.Je betaalt btw bij de douane.

2.Als je een vergunning artikel 23 (de verleggingsregeling) hebt, hoef je bij de douane geen btw te betalen. In plaats daarvan geef je de btw aan in je btw-aangifte. Op de site van de Belastingdienst lees je hoe je zo’n vergunning aanvraagt.

 

Diensten afnemen binnen en buiten de EU

 

Import geldt natuurlijk niet alleen voor goederen, ook voor diensten. Als je diensten afneemt uit het buitenland, staat op de factuur vaak ‘btw verlegd’. Aangifte doe je in Nederland. Dit geldt zowel voor diensten uit EU-landen als uit niet-EU-landen.

 

En ook op de site van KvK staat veel informatie, ik citeer:

Die partij laptops uit Amerika leek zo’n goede aanbieding. Maar toen ze werden bezorgd, moest u ineens allerlei extra kosten betalen. Als u goederen koopt van buiten de EU, krijgt u namelijk te maken met bijvoorbeeld invoerrechten (douanerechten). Dit is een soort belasting die u betaalt als u goederen in de EU invoert.

 

Hoe berekent u de invoerrechten?

 

Betaalt u invoerrechten over de prijs van de laptop uit Amerika? Of over het totaalbedrag inclusief verzendkosten? De Douane gaat uit van de douanewaarde van een product. Dit is een optelsom van:

aankoopprijs;

verzendkosten;

verzekeringspremie tot aan de grens van Nederland.

 

Hoogte van invoerrechten

 

Het percentage invoerrechten dat u betaalt, kan flink oplopen. Hoeveel invoerrechten u moet betalen, hangt af van de Taric-code (goederencode) van het product en het land waar de goederen vandaan komen. Importeert u goederen uit een ander EU-land naar Nederland? Dan hoeft u geen invoerrechten te betalen.

 

Taric-code

 

Op de website van de Douane vindt u het overzicht met goederencodes en bijbehorende heffingen. Om er zeker van te zijn dat producten die u invoert de juiste goederencode hebben, kunt u de Douane om hulp vragen via het gratis telefoonnummer 0800-0143.

 

Vrijstelling van invoerrechten

 

Soms hoeft u minder of helemaal geen invoerrechten te betalen, namelijk als:

uw product vervaardigd is in een land waarmee de EU een handelsakkoord heeft en u daar een oorsprongsformulier (zoals formulier EUR-1 of EUR-MED of Form A) voor heeft;

 

 

u een grondstof of halffabrikaat invoert waaraan een tekort bestaat in de EU. Dan geldt een tariefcontingent of tariefschorsing.

Who does not dare, never wins

Link naar reactie
  • 0

Deze had ik ook al gelezen idd, maar dan zou het waarschijnlijk gaan om bijvb. milieuonvriendelijke producten etc. Daar kan dan nog een heffing bovenop komen. Dat is in mijn geval niet zo. Ik zal het in ieder geval ruim nemen met mijn berekeningen.

 

Bedankt voor jullie reacties,

 

Raymond

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.